A Kádár-diktatúra utolsó éveiben jelent meg az első magyar gyorsétteremlánc. Budapestre hozta tulajdonképpen az elképzelt Amerikát. Ezután a konkurencia megjelenésére is meglepően jó döntésekkel reagált, így bukása nem gyors, hanem lassú, több évig elhúzódó folyamat lett. Visszatekintésünkben bemutatjuk a Taverna City Grill történetét.

Hamburgerlánc magyarosan

A City Grill a Belvárosi Szálloda és Vendéglátóipari Vállalat által üzemeltetett magyar tulajdonú gyorsétteremlánc volt, amely a Taverna szállodabeli éttermének megnyitását követően (1985) nevében felvette a Taverna megnevezést. A gyorsétterem-hálózatok itthoni prototípusaként már jóval az amerikai McDonald's kapunyitása előtt viszonylag modern design fogadta a vendégeket. Az akkoriban még újításnak számító egyszer használatos, habosított műanyagból készült dobozban érkező ételekkel – főleg hamburgerrel (City burger), sült krumplival és amerikainak vélt sült kolbásszal, ketchuppal és Coca-Colával - divatosnak gondolt formaruhába öltöztetett fiatal pincérnők szolgáltak ki. 

Valójában ez az új étterem sem egyik napról a másikra nyitott ki, ezt tudatos előkészületek, kísérletek előzték meg. A próbaképpen létrehozott City Grill étterme egy büfé volt a budapesti Kálvin téren, amely gombával töltött rántott palacsintát, húsos, májas, gombás, velős melegszendvicseket, hamburgert, hot dogot és magyaros lángost kínált lecsóval, vagdalt sonkával és reszelt sajttal az ide betérőknek – a helyben fogyasztás azonban itt még nem volt megoldható, legfeljebb a pultnál, állva lehetett megenni, ha valaki nem akarta elvinni. 

Az első valódi beülős étterem 1984. január első napján nyitott a Jászai Mari téren  – ahol ma már ironikus módon egy valódi "Meki" működik.

Budapest, 1985. április 5. A City Grill gyorsbüfé bejárata a Bajcsy-Zsilinszky úton (A képre kattintva galéria nyílik!)Forrás: MTI/Varga László

A cég a korabeli önkiszolgáló rendszert újította meg nem sokkal az indulás után franchise modellben az amerikai McDonald'sot véve mintaként – azaz egy falat kapitalizmus magyarosan, magyar ízekkel, az itteni lehetőségekhez igazodva, itthoni alapanyagokkal.

Ez az étkezde lett a jómódú nyugati fogyasztói társadalom megtestesítője. A kapunyitást az tette lehetővé, hogy ekkoriban már enyhült a szocialista diktatúra, az egyre nagyobb résen beszivároghatott az imperialistának titulált, nyugati kultúra, életvitel, stílus. Marketingvonalon a vállalat népszerűsítéséhez megnyerték a 80-as évek magyar popikonját, a női szíveket rabul ejtő Flipper Öcsit és zenekarát.

 A City Grill nevéhez köthető, hogy itt jelent meg először az ételek fotóit is bemutató étlap.

Az éttermek fénykorát a következő oldalon mutatjuk be, kérjük, lapozzon!