Amikor a koronavírus-járvány tavaly az ázsiai országokba is begyűrűzött, olajkereskedők a világ számos pontjáról tartályhajók egész seregét indították útjukra, hogy a felesleges gázolajkészleteket a régióból elszállíthassák. A delta variáns terjedése miatt (a járvány többedik hullámával) a jelenség most megismétlődhet – számolt be a Bloomberg.

A Bloomberg által összeállított adatok szerint az üzemanyag árengedménye Szingapúrban az európai árakhoz képest április óta a legalacsonyabb szintet érte el. Ez ösztönzőleg hathat arra, hogy a felesleget Ázsiából nyugatra szállítsák, ahol magasabb áron lehet azt értékesíteni.

Sandra Octavia, az Energy Aspects Ltd. elemzője elmondta, hogy az export célállomása Európa mellett az Egyesült Államok és Nyugat-Afrika is lehet.

Az ázsiai dízel-árrések az alacsonyabb kínai export ellenére továbbra is viszonylag gyengék, ebben a következő hónapok során sem lesz érdemi változás Octavia szerint.

Olajszállító tanker (Illusztráció)Forrás: MTI/EPA/Etienne Laurent

Az ázsiai és az európai üzemanyagárak közötti különbség némi betekintést nyújt abba, hol tartanak az egyes régiók a koronavírus-járvánnyal való küzdelemben. Európában ismét élénkül az olaj iránti kereslet, míg Ázsiában - a delta-variáns ottani terjedése miatt nemrégiben megugrott fertőzöttek száma ellen küzdve - ismét korlátozásokat vezettek be a közlekedésben, ami az üzemanyag-fogyasztást is visszafogja.

Ázsia gázolajfeleslege augusztusban várhatóan magas marad, ami napi 600.000 hordó körüli értéket jelent számokban kifejezve. Ez azonban a következő hónapok során már csökkenhet – jelezte Sri Paravaikkarasu, a Facts Global Energy ázsiai olajipari vezetője. A tanácsadó cég a delta variáns felbukkanása és terjedése miatt napi 1,2 millió hordóval csökkentette a regionális olajkeresletre vonatkozó augusztusi várakozását.

A Bloomberg által összeállított tartályhajó-nyilvántartási adatok szerint júliusban mintegy 2,7 millió tonna középpárlat – jellemzően dízel és repülőgép-üzemanyag – hagyta el a Szuezi-csatornától keletre fekvő régiót az európai kontinens felé.

Augusztusban a Közel-Keletről származó gázolaj európai behozatala tízhavi csúcsra emelkedhet. A Vortexa Ltd. szállítmánykövető cég szerint India európai célállomásokra irányuló dízelüzemanyag-exportja ebben a hónapban szintén több mint ötszörösére nőhet a júliusi szinthez képest. Néhány piaci szereplő szerint a kereskedők egyre inkább arra törekszenek, hogy nagyobb hajókon szállítsák az ázsiai gázolajat az európai kontinensre.

Európában a dízel típusú üzemanyag iránti kereslet tavasz óta folyamatosan növekszik, és a becslések szerint ebben a hónapban már csak mintegy 270 ezer hordó napi mennyiséggel marad el a koronavírus-járványt megelőző szinthez képest – nyilatkozta Hedi Grati, az IHS Markit igazgatója.

A régió olajkereskedelmi központjában az elkülönített tárolókban tartott dízelkészletek jóval az ötéves szezonális átlag alatt vannak, és egyre több raktár áll rendelkezésre.

"Szeptemberben és októberben némi erősödésre számítunk" - mondta Grati az európai dízelkeresletről, amelyhez a nyári szabadságolások után fellendülő teherfuvarozási és ipari szektorok nyújtanak támogatást.

A Maersk Tankers A/S arra számít, hogy az év utolsó három hónapjában több gázolaj fog Ázsiából Európába érkezni, szezonálisan a finomítók karbantartása és a téli fűtőolaj iránti kereslet növekedése miatt - mondta Per Heilmann, a vállalat fuvarkereskedelmi vezetője.

Az Energy Aspects augusztus 20-i jelentése szerint Európa teljes gázolajimport-szükséglete az év utolsó három hónapjában várhatóan napi 1,23 millió hordóra emelkedhet.

A világjárványnak a légi közlekedésre gyakorolt hatása is kulcsfontosságú: a finomítók a felesleges repülőgép-üzemanyagot a dízelgyártásba irányították. Ha minden más tényező változatlan marad, a kevesebb repülőjárat szinte biztosan több gázolaj előállítását jelentheti. A finomítók kihasználtsága, amelyet Kína már csökkentett, szintén jelentős lehet a jövőben.