Világszerte több tízmilliárd dolláros éves forgalmat lebonyolító tisztítószergyártó cégek már jó pár évvel ezelőtt elérkezettnek látták az időt arra, hogy a termékpalettájukat zöldebbé tegyék. Sokszor azonban, ez csupán hangzatos marketing kommunikációnak tűnik.
A mértékadó londoni, párizsi és amszterdami szakkiállításokon a párbeszéd arról szólt, hogy miként lehetne csökkenteni globálisan az iparág ökolábnyomát.
Aztán jött a koronavírus-járvány, ami egy kicsit lelassította a folyamatot. De mára már többé kevésbé minden szereplő foglalkozik a környezetvédelemmel van, van aki csak a reklám szintjén és igazából sok erőfeszítést nem tesz bele, de vannak, akik komolyan veszik ezt a kihívást.
Sok szó esik arról, hogy mi az öko, de sokkal kevesebben tudják, hogy mit tartalmaz pontosan a megnevezés.
Az ÖKO azt jelenti, hogy ökológiai – tehát a természetből jön és a természetben teljes mértékben hasznosul, amikor oda kerül vissza, azaz részt vesz a természetes körforgásban.
Ez nem mondható el a földgázra és a kőolajra, amelyek nem a jelenlegi ökoszisztémából származnak, azaz plusz szenet adnak hozzá a légkörhöz és rontják az egyébként is a világban elhatalmasodó szemét válságot. Ennek a káros folyamatnak a megakadályozása – 2050-ig – az első számú kihívása lett az Európai Uniónak.
Az új generációs tisztítószerek közös nevezője, hogy mindegyik teljesen lebomló növényi alapanyagból készül, így biztosítva a természet körforgását.
További ismertetőjelük, hogy színezék és tartósító szermentesek. Ugyanakkor hatékonyak a szennyeződésekkel szemben, sokszor még hatékonyabbak is, mint fosszilis eredetű társaik.
Az öko a tisztítószerek világában mára hívó szó lett. Ennek tudható be, hogy 2021 nyarára számos tisztítószert hirdetnek Magyarországon ezzel a címkével. Nagy Antal, a 26 éves múlttal rendelkező, 100 százalékban magyar tulajdonú és hazai kutatás-fejlesztéssel rendelkező Brilliance Kft. képviseletében, új fejlesztésű tisztítószercsaládjuk kapcsán hangsúlyozta: érdemes az apró betűs részekre is figyelni.
Több olyan termékkel is találkoztunk, amelyekben a gyártók úgy csökkentették 5 százalék alá a fosszilis eredetű alapanyagok részarányát, hogy azokat nemes egyszerűséggel felhígították. Az ilyen tisztítószerek hatása viszont jóval gyengébb."
A nemrég debütált hazai tisztítószercsalád abban hozott innovációt, hogy a mosó és tisztítószerek mellőzik a fosszilis eredetű és a szintetikus anyagokat. A kívánt tisztító hatás érdekében például az úgynevezett "laureth sulphate"-ot (nátrium-lauril-éter-szulfát) is teljes mértékben kikerülték. Közérthetőbben fogalmazva a termékek szulfátmentesek lettek - áll a cég közleményében.