Izlandon bekapcsolják a világ eddigi legnagyobb szén-dioxid-elszívóját

Climeworks, Izlandi széndioxid elszívó gép, Izlandon bekapcsol a világ legnagyobb szén-dioxid-szívó gépe
06 August 2021, Bavaria, Nuremberg: The Climeworks CO2 collector is located in the exhibition rooms of the Zukunftsmuseum, the branch of the Deutsches Museum in Munich. The opening of the museum with almost 3000 square meters of exhibition space is planned for mid-September 2021. Photo: Daniel Karmann/dpa (Photo by DANIEL KARMANN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
2021. szeptember 8-án kapcsolják be a világ eddigi legnagyobb szén-dioxid-elszívó létesítményét az izlandi Orca üzemben, Hellisheidi-ben.
Vágólapra másolva!

A globális felmelegedés legsúlyosabb hatásainak elhárítása érdekében el kell kezdeni a légkör megtisztítását a szén-dioxidtól - közölte a múlt hónapban az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület (IPCC). Ehhez a fosszilis tüzelőanyag-gazdaságot gyakorlatilag "visszafelé" kellene működtetni, aminek pedig a legegyszerűbb és legolcsóbb módja - fák ültetése - a szükséges beavatkozás mértékéhez képest sok földterületet igényelne.

Sok vállalat ugyanakkor nem fák ültetetésével, hanem más megoldással próbálja megoldani ezt a feladatot.

Ezért cégek egy csoportja a "közvetlen levegőleválasztással" (DAC) – lényegében nagy szén-dioxid-elszívó gépek kifejlesztésével - kezdett foglalkozni.

Egy ilyen eszköz beüzemelése veszi kezdetét az izlandi Orca üzemben, amelyet a svájci Climeworks mérnöki vállalkozás működtet. Az üzem évente körülbelül 870 autó kibocsátásának megfelelő mennyiségű káros anyagtól szabadítja meg a levegőt. Az Orca mintegy 50 százalékkal növeli a teljes globális DAC-kapacitást. Hasonló kisebb létesítmények már Európában, Kanadában és az Egyesült Államokban is működnek.

A Climeworks szén-dioxid-gyűjtő gépe Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Daniel Karmann

Az üzem nyolc darab, körülbelül konténernyi méretű dobozból áll, amelyek mindegyike egy tucat, a levegő beszívására kifejlesztett ventillátorral van felszerelve. Itt a szén-dioxidot kiszűrik, vízzel keverik, és mélyen a föld alatti kutakba szivattyúzzák, ahol néhány év alatt kővé válik, és így gyakorlatilag eltűnik a légkörből.

Az Orca megnyitását a Swiss Re viszontbiztosítási óriáscéggel tető alá hozott 10 millió dolláros szerződés tette lehetővé.

A biztosítótársaság nyilvánosságra nem hozott mennyiségben vásárolt szén-dioxid-kompenzációs kreditet, amelyet beleszámít saját ökológiai lábnyomába (szén-dioxid-kibocsátásába). A Climeworks nem hozta nyilvánosságra a tonnánkénti árat, de a Swiss Re sajtóközleménye szerint ez "több száz dollár".

A Climeworks legnagyobb szén-dioxid-elszívó berendezése Izlandon:

A Climeworks ezzel az üzleti modellel közelíti meg a születőben lévő DAC-iparág egyik kulcsproblémáját, ami lényegében a kapcsolódó pénzkereseti módszereket jelenti.

Az alternatíva az lenne, hogy a levegőből kiválasztott szén-dioxidot értékesítenék a gyártók felé,

akik azt a cement és más termékek alapanyagaként használhatják, vagy az olajvállalatok számára, amelyek ironikus módon arra használnák, hogy még több olajat termeljenek ki segítségükkel. Ezek a vevők azonban inkább a tonnánkénti 100 dollár körüli árakhoz vannak hozzászokva.

Mivel a szén-dioxid-kompenzációs piac egészében véve tele van olcsó, kétes értékű kompenzációs termékekkel, egyes kibocsátók, mint például a Swiss Re (valamint a Coca-Cola és a Microsoft, amelyek szintén a Climeworks fontos ügyfelei közé tartoznak) hajlandóak lennének a legmagasabb árat fizetni egy sziklaszilárd, megbízható kompenzációs eljárásért. Ez a bevétel segíthetné a módszer költségeinek csökkentését is.

Az Orca üzeme valószínűleg hamarosan eltörpül majd a konkurens amerikai és skóciai projektek mellett, amelyek várhatóan a következő két év során kezdik meg működésüket. De még így is, jelentős mennyiségű állami és magánbefektetés nélkül az iparág működési teljesítménye messze lesz attól az évi 10 millió tonnától, amelyre a Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2030-ra már szükség lesz a kitűzött klímacélok eléréséhez.