Munkahelyeket ment és a környezetet is védi a vasúti áruszállítás támogatása

Debrecen, 2020. október 30. A debreceni észak-nyugati gazdasági övezet vasúti megközelítéséhez kapcsolódó pályaszakasz építési munkálatai a debreceni Tócóvölgy vasútállomásnál, a projekt nyitó ünnepségének napján, 2020. október 30-án. A most elkezdett, mintegy 55 milliárd forintos vasútfejlesztés eredményeként 11,6 kilométeres szakon újul meg, illetve bővül a vasúti pálya a debreceni Nagyállomás és a leendő BMW-autógyárnak is otthont adó észak-nyugati gazdasági övezet között. MTI/Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
A kormány 2025-ig összesen közel 30 milliárd forinttal erősíti meg a kötött pályás teherfuvarozás versenyképességét. A szektor szereplői az ún. egyes kocsi szolgáltatás biztosításához igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást a most meginduló programban. A vonaton fuvarozott összes árumennyiség közel ötödét szállítják el a piaci alapon veszteséges módon Magyarországon. A költségvetési támogatás a több ezer ágazati munkahely megőrzése mellett így a klíma- és természetvédelmi törekvésekhez illeszkedve a környezetkímélő vasúton tart évi 10-12 millió tonna árut.
Vágólapra másolva!

Az egyes kocsi forgalomban telephelyenként egy vagy néhány teherkocsinyi árut gyűjtenek össze, ezekből rendezik össze a célállomásoknak megfelelően a vonatokat. A lehetőséggel több mint 700 cég, köztük stratégiai jelentőségű társaságok (pl. gyógyszer- és vegyipari, energetikai vállalatok, erdészetek stb.), számos kis- és középvállalkozás él Magyarországon. Az egyes kocsi szolgáltatás az elmúlt időszakban éves szinten mintegy 6 milliárd forintnyi üzemi veszteséget termelt, ami a tevékenység megszűnésével fenyegetett. A közutak zsúfoltságát és a környezet terhelését is növelné, ha az eddig vasúton fuvarozott árumennyiséget kamionokkal kellene elszállítani.

A kormány e megfontolásokból döntött úgy, hogy 2021 második felében 3,7 milliárd forint, 2022-2025 között pedig évi 6,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást biztosít az egyes kocsi forgalom fenntartásához. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium tavaly indította el az egyeztetési folyamatot az Európai Bizottsággal, a testület jóváhagyása idén nyáron érkezett be. A tárca szeptember elejére megteremtette a program elindításának feltételeit.

A támogatást egykapus pályázati rendszerben, a MÁV közreműködésével kérhetik a szolgáltatók.

Kínából érkező tehervonat a Rail Cargo Terminal - BILK Zrt. fővárosi székhelyén 2020. április 10-én Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az előzetes igényfelmérésen a szektor öt meghatározó vállalkozása regisztrált, de további cégek is szabadon csatlakozhatnak. Az állami támogatás intenzitása legfeljebb 30 százalék lehet. A kifizetések a tényleges teljesítmény utólagos elszámolása alapján, havonta történnek meg. Az állam költségekhez való hozzájárulása kiszámíthatóvá teszi a szegmens működését, így idővel egyre több magánvasúti társaság nyújthat szolgáltatásokat a partnereknek. A középtávon 2-4 százalékra becsülhető forgalomnövekedés fokozza a szektor GDP-termelő képességét.

A támogatási program akár a távolsági közúti teherszállítás egy részének vasútra terelésére is ösztönözheti a fuvaroztatókat.

A debreceni észak-nyugati gazdasági övezet vasúti megközelítéséhez kapcsolódó pályaszakasz építési munkálatai a debreceni Tócóvölgy vasútállomásnál 2020. október 30. Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta:

A meglévő képességek és kapacitások megőrzése minimumfeltétele a vasútprogramban kitűzött cél elérésének, amely szerint Magyarország Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztó központjává válhat - fűzte hozzá Mosóczi László az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében.