A tavalyi évhez képest hatalmas fordulatot vett a globális turisztikai szektor. Míg egy évvel korábban az iparág szenvedett a karácsonyi foglalások hiányától, most már szeptemberben vannak olyan szállodák, amelyek teljesen megteltek az ünnepi szezonra. Soha nem volt még ilyen korán ekkora érdeklődés a karácsonyi vakációk iránt.

Az emberek világszerte igyekeznek jó előre lefoglalni a karácsonyi vakációkat, és már szeptemberben vannak olyan szállodák, amelyek teljesen megteltek az ünnepi időszakra. Az látszik tehát, hogy a tavalyi évhez képest óriási fordulatot vett a turisztikai szektor, és soha nem volt még ilyen korán ekkora érdeklődés a karácsonyi vakációk iránt.

A Milepro.com nevű utazási weboldal alapítója pedig az CNBC-nek hangsúlyozta, az egész jelenség mögött egyetlen tényező áll, a koronavírus elleni oltás. Tim White kiemelte, amint az emberek felveszik az oltást, azonnal elkezdenek az év végi ünnepi szezonról gondolkodni, és igyekeznek minél előbb megfelelő helyet foglalni maguknak. Ennek köszönhető, hogy az olyan neves szállodaláncoknál, mint a Hilton vagy a Marriott, jelentősen megemelkedett a foglalások száma.

A turisták már az idei karácsonyi szezonra készülnekForrás: AFP/2020 Getty Images/Cindy Ord

Ráadásul nem is csak arról van szó, hogy a foglalási lendület visszatért a járvány előtti szintre. Több vállalat arról számolt be ugyanis, hogy a foglalások száma még a járvány előtti szinteket is meghaladja.

Jó példa erre a New York-i Hudson Valleyben található Mohonk Mountain House, ahol kiugróan korán, már július 6-án elkezdték lehetővé tenni a decemberi foglalásokat. A szálloda 152 éves történetében soha nem indították ilyen korán a szezont.

A hotel közlése szerint pedig a decemberi foglalások száma most 60 százalékkal haladja meg az elmúlt három évben mért szinteket.

Mindeközben az látszik, hogy a decemberi utazásokkal kapcsolatos internetes keresések száma ötször nagyobb volt idén augusztusban, mint tavaly. Az is kiderült, hogy az amerikai turisták elsősorban hazai üdülőhelyek iránt érdeklődnek. Hawaii például a legnépszerűbb célok között van, ahol a legjobb üdülőhelyeken már csak a szálláshelyek kevesebb mint 20 százaléka elérhető a karácsonyi hétre.

Hasonló az érdeklődés Florida iránt is. A Palm Beachen található Marriott Singer Island Beach Resort & Spa hotelszobáinak már több mint 90 százalékát lefoglalták a decemberi ünnepi szezonra.

A háttérben a vakcinák mellett az árak is fontos szerepet játszanak. Minél korábban foglalnak ugyanis szálláshelyet az utazók, annál kedvezőbbek az árak. A szakértők szerint egyébként tévhit, hogy a szállodák annak örülnek, ha nagyon korán lefoglalják az összes szálláshelyüket. A legtöbb cég ugyanis szeret fenntartani lehetőségeket olyan, későn foglalók számára, akik hajlandóak kifejezetten magas árat fizetni a szálláshelyért.

Egyes hotelek már teljesen kifogytak a szabad szobákból az ünnepekreForrás: cache.marriott.com

Az áremelkedések pedig globálisan is érezhetők. Miként Matt Clayden, a brit Intrigue Travel utazási iroda ügyfélmenedzsere kiemelte, az utazók most arra számítanak, hogy hihetetlen kedvezményekhez juthatnak a szálláshelyek és a repülőjegyek tekintetében egyaránt. Jelenleg azonban az a helyzet, hogy a hotelek és a légitársaságok akkora forgalommal néznek szembe, hogy számottevő mértékű kedvezmények már csak a kifejezetten magas árkategóriáknál jelennek meg.

A szakember kiemelte:az Egyesült Királyságtól az Egyesült Államokig, a Karib-szigetektől a Maldív-szigetekig azzal találkoznak a turisták, hogy számos szállodában már most lefoglaltak minden helyet az ünnepi szezonra.

Közben azok is lendületet vettek, akik nem a hagyományos szállodákra vágynak. Az olyan platformokon ugyanis, mint az Airbnb, a Vrbo, az Expedia vagy a TripAdvisor akár 82 százalékos is lehet a foglalások számának növekedése a 2019-es szinthez képest – derül ki a Guetsy szoftvercég számításaiból.

A CNBC-nek nyilatkozó iparági szakértők ráadásul azzal számolnak, hogy a turisták érdeklődése a karácsonyi szezon után sem fog érdemben lankadni. Sokan ugyanis már tervezik a 2022-es utakat, amit az is bizonyít, hogy idén augusztusban kétszer annyi internetes keresést indítottak a következő évre vonatkozóan, mint tavaly ugyanekkor. Vagyis minden valószínűség szerint jövőre is kitarthat a turisták lelkesedése, ezáltal pedig a globális turizmus talpraállása.