Teljesen önellátó lehet étkezési tojásból Magyarország

A tojás a fogyókúrázók barátja, de csak akkor, ha ezeket a szabályokat betartjuk
Vágólapra másolva!
A Tojás Világnapja alkalmából a tojás fogyasztását népszerűsíti az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (MTTSZ). A tojás fogyasztása az utóbbi években dinamikusan növekszik, ahogy a hazai előállítás volumene is. A mostani promóció célja a tojás kiváló minőségének, értékeinek és sokszínűségének bemutatása.
Vágólapra másolva!

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy 2021. január 1-től a nem előre csomagolt (ömlesztett) tojás esetében nemcsak az országkód magyarázatát, hanem magát a származási ország megnevezésének jól láthatóan és könnyen olvasható módon való feltüntetéséről rendelkezik, valamint a nemzeti zászlót is meg kell jeleníteni.

A szabályozás célja a termelők pozíciójának megerősítése, a vásárlók választásának megkönnyítése.

Hazánk tojásból nettóértékben nettó exportőr, mennyiségben nettó importőr. Utolsó adatok alapján 84 százalék az önellátottsági szint, ezért fontosak a tojótyúk-telepek fejlesztései. Az Európai Bizottság az „End of the cage age" elnevezésű civil kezdeményezés kapcsán bejelentette, hogy 2023-ig megvizsgálja a ketreces állattartás teljes tilalmának lehetőségét. Az Agrárminisztérium a szakmai szervezetekkel együtt úgy ítéli meg, hogy e lépés a tojáságazat és a fogyasztók érdekeit is sértené, illetve ellentétes a környezeti fenntarthatósággal, ezért kiáll a tartástechnológia értékeiért. Minden tartásmódban termelt tojás kell ahhoz, hogy a boltok polcait fel tudják tölteni.

A feljavított ketreces tartás a leginkább környezetkímélő, ez a legköltséghatékonyabban előállítható tojás, amely meghatározza a termék fogyasztói árát.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a sajtótájékoztatón. Forrás: Agrármarketing Centrum Sajtó

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője kiemelte, hogy az idei tojás-fogyasztásösztönző kampány Tojás Világnapja alkalmából közterületi hirdetésekkel, rádiószpottal és közösségi média megjelenésekkel is a tojás sokszínűségét mutatja be a fogyasztóknak. Hozzátette, hogy az egy főre eső tojásfogyasztás 2013 óta folyamatosan emelkedik, jelenleg évente több mint 240 darab tojást fogyasztunk fejenként. Ennek az alapját a folyamatosan növekvő tojástermelés teremtette meg. Majd hangsúlyozta, hogy a tojás a legolcsóbban előállítható teljes értékű fehérjeforrásunk, az egyik legkönnyebben emészthető ételünk. 40 féle fehérjét tartalmaz, ezen belül 18 féle aminosavat, amiből 9 esszenciális. Ezen kívül megtalálható még benne A, D, E, B1, B2, B5, B6, B9, B12-vitamin is. D-vitamin tartalma pedig legalább akkora szerepet játszik az immunrendszer megfelelő működésében, mint a C-vitamin.

Ondré Péter kiemelte:

Minden boltban árult tojáson megtalálható, hogy az adott tojás honnan származik, majd arra kérte a fogyasztókat, hogy a nehéz piaci helyzet miatt érdemes a biztonságos, finom és egészséges tojást keresni a boltok polcain.

Szép Imre, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének elnöke elmondta, hogy a cél a teljes önellátottság megteremtése étkezési tojásból, mára az igény 85-90 százalékát termelik meg a magyar vállalkozások.

2013-tól 2020-ig 30 százalékkal nőtt a regisztrált termelés, 860 millió darabról 1,1 milliárd darabra.

Jelenleg a termelőknek sok nehézséggel kell szembenézniük, hiszen az elmúlt félévben a takarmányár 35 százalékos drágulását a tojás felvásárlási ár 11 százalékos emelkedése messze nem kompenzálta. Ennek ellenére az EU oly módon szigorítaná a termelési feltételeket, amely a fogyasztói választás szabadságának korlátozásaként megtiltaná a ketrecben történő tojástermelést. A termelőket tömörítő szövetség és a Baromfi Termék Tanács úgy véli, hogy mind a négy termelési rendszer (ketreces, alternatív szabadtartás és biotartás) egyformán szükséges a biztonságos élelmiszerellátáshoz, egyiket sem lehet eltüntetni a termékkínálatból. A vásárlókra kell bízni a döntést, hogy melyik terméket választják, a termelők pedig készek a valós fogyasztói igényeknek megfelelni a biztonságos előállítással.