A repülő autók akár már 2024-ben kereskedelmi forgalomba kerülhetnek, ám a szabályozási környezet kialakítása továbbra is komoly akadályt jelent a tömeges elterjedés számára – mondja egy technológiai cég vezérigazgatója.

A Lacuna Technologies nevű vállalat azzal foglalkozik, hogy segít a városoknak megtervezni a közlekedési politikájukat. Nem véletlen tehát, hogy a cég vezérigazgatója, Hugh Martin úgy látja, a szabályozási környezet lehet a legnagyobb visszatartó erő a repülő autók elterjedésével szemben.

A szakértő a CNBC-nek nyilatkozva jelezte, 2024-ben elvileg már elképzelhető, hogy a repülő autók kereskedelmi forgalomba kerüljenek, vagyis már lehetnek olyanok, akik megengedhetik maguknak ezt az utazási formát. Hozzátette, a többség valószínűleg még sokáig hagyományosan, az utakon fog közlekedni, akár úgy, hogy ők maguk vezetnek, akár önvezető autókkal.

Bár ma már számos nagyvállalat, mint a kínai Xpeng vagy a Fiat Chrysler fejleszt repülő autókat, a nagy probléma a biztonság és a szabályozói környezet megfelelő kialakítása lehet. Vagyis még a legoptimistább forgatókönyv szerint sem lehet arra számítani, hogy néhány éven belül tömegével látunk majd repülő autókat a világ nagyvárosaiban. Már csak azért sem, mert egyelőre ezek kevesebb utast tudnak szállítani.

Ami viszont a következő időszakban igazán izgalmas terület lesz, az a repülő csomagszállítás. Ennek ugyanis sokkal reálisabb a tömeges elterjedése a közeljövőben – tette hozzá Martin.

Egyre több cég fejleszt repülő autókat, de a szabályozók számára hatalmas kihívás lesz az új közlekedési forma menedzseléseForrás: AFP/Lilium Aviation/EyePress

A Lacuna vezetője hangsúlyozta, a városok egyre jobban aggódnak azzal kapcsolatban, hogy miként menedzseljék azt, ha valóban elkezdenek megjelenni a repülő autók a piacon. A szabályozói környezetnek például ki kell térnie arra, hol szállhatnak le és fel ezek a járművek, de például arra is, hogy bármikor lehet-e majd közlekedni velük, vagy csak meghatározott időszakokban. Az sem mellékes persze, hogy milyen távolságot kell majd tartaniuk egymástól a repülő autóknak.

Vagyis Martin szerint mindennek a kidolgozása még elég sok időt vesz igénybe. Összességében tehát az a valószínű forgatókönyv, hogy a technológiai fejlesztések megelőzik a szabályozókat. Vagyis a városvezetéseknek és a kormányoknak világszerte egyre égetőbb lesz, hogy elkezdjenek kidolgozni megfelelő szabályozói környezetet.

Az amerikai Szövetségi Légi Irányítás hivatala (Federal Aviation Administration) és a NASA például drónokkal és légitaxi-szolgáltatókkal dolgozik együtt annak érdekében, hogy felmérjék, hogy működne a jövőben a légiközlekedés, ha elterjednek a repülő autók. A jövőben ugyanis reális lehet, hogy immáron nem egy repülőtér lesz a nagyvárosokban, hanem több ezer kis reptér, szétszórva kap majd helyet a településeken.