Manapság szinte már mindent el lehet intézni online, hiszen a digitális világ szerves részévé vált az emberek életének. Rengeteg vállalat éppen ezért számos olyan, olykor merész ötlettel áll elő, amire még nem nagyon volt példa korábban. Ez egyik ilyen innovációs ötlet a digitális ruhák megalkotása és értékesítése.

A digitális öltözködés olyan lehetőséget kínál az emberek számára, amin keresztül kiélhetik fantáziájuk legmerészebb elképzeléseit a ruházkodás terén. Ezek az online térben dolgozó divatházak, mint például a Tribute Brand, a Dressx, illetve a The Fabricant csak virtuálisan léteznek, tehát a termékeiket főként 3D modellező szoftverekkel alkotják meg, az ügyfeleknek pedig csak digitálisan van lehetőségük megvásárolni azokat.

Hogyan működik a digitális öltözködés?

A virtuális divatipar képviselői szoftverekkel megalkotott különböző termékeinek megvásárlása pár perces folyamat. Miután a megrendelő a kosárba helyezte a kiválasztott ruhadarabot, egy képet kell feltöltenie, amire a vállalat elkészíti a digitális öltözéket.

Az ügyfeleknek lehetőségük van egy adott képhez több, a kínálatból választott darabot rendelniük, viszont a legtöbb weboldalon képenként, illetve ruhadarabonként kell fizetniük a termékekért.

Jelenleg a kollekciók még elég limitáltak, mivel a tervezőknek minden egyes darabot nagyon aprólékosak kell lemodellezniük, illetve a trend is viszonylag új jelenség a divatiparban. Mindemellett a digitális ruhákat a közösségi médián kívül nem nagyon tudják máshol viselni az emberek, hiába fizettek értük jelentős összeget.

A virtuális öltözék megjelenése a divatiparban

A ruházati iparban a legtöbb cég megpróbál a lehető legfürgébben reagálni a kifutókon megjelenő legújabb alkotásokra, hogy minél gyorsabban, illetve olcsóbban eljuttassa nagy mennyiségben a divatcikkeket a vásárlóknak. Ez a jelenség (angol neve: fast fashion) jóval nagyobb mértékben járul hozzá az éghajlatváltozáshoz, mint a légi- és a tengeri közlekedés összeségében derült ki a Vogue Business közleményéből. Számos vállalat szerint erre a problémára szolgálhatna tökéletes megoldásként a digitális öltözködés, aminek nincsen negatív hatása a környezetre.

Elsőre a virtuális ruhadarabok koncepciója furcsának tűnhet, de valójában a divatipar elég későn csatlakozott a digitális kinézetek készítéséhez. A videójátékok lelkes rajongói már évek óta jelentős összegeket költenek arra, hogy karakterük úgy nézzen ki, ahogy ők akarják.

Matthew Drinkwater, a London College of Fashion divatinnovációs ügynökségének vezetője elmondta:
A Fortnite [napjaink egyik slágerjátéka] rajongói dollármilliókat is képesek elkölteni a különböző kinézetekre. Tehát azt lehet mondani, hogy a játékiparban a virtuális tartalmára költött pénz hatalmas, amit a divatipar csak most kezd felismerni."

Lehetséges-e a virtuális divat fellendülése?

Az Elle közleménye szerint, 2020 májusában New Yorkban értékesítették a világ első digitális ruhadarabját egy jótékonysági aukción 9.500 dollárért (közel 3 millió forintért). A fényesen csillogó, valamennyire áttetsző terméket Amber Jae Slooten, a The Fabricant kreatív igazgatója tervezte, illetve illesztette rá a beküldött képre. Az egyberészes több ezer dollárt érő virtuális öltözékre főleg határokat feszegető megjelenése miatt figyeltek fel az emberek és a média, ami nem meglepő, hiszen a 3D modellezésnek nincsenek határai.

A The Fabricant 9.500 dollárért eladott darabja:

A digitális tervezők kreativitását nem szabályozza sem a gravitáció, sem a fizika, így szabadon kísérletezhetnek különböző anyagokkal és textúrákkal. Mindemellett bárki viselhet bármilyen virtuális ruhaneműt testalkattól, mérettől és nemtől függetlenül.

Amber Slooten elmondta:
A digitális világon belül teljesen megőrülhetünk. Viselhetünk vízből vagy fényből készült ruhákat, illetve hangulatunknak megfelelően változtathatjuk azok textúráját."

Az alkotóknak azon sem kell aggódniuk, hogy hatalmas összegeket pazarolnának el, mivel a digitális divat csökkenti a termelési költségeket és az előállítási időt is. A Puma a The Fabricanttal való együttműködése során (Day Zero kollekció), sikeresen csökkentette 17,4 százalékkal a vízfogyasztásának, illetve 30 százalékkal a piacra jutási időt és a költségeket – írta meg az UX Planet.

Mindemellett a virtuális ruhák előnyösek a környezetünk szempontjából is. Jelenleg a globális üvegházhatásúgáz-kibocsátás 8-10 százaléka származik a divatiparból. A Dress-X azt állítja, hogy egy digitális termék előállításának teljes szén-dioxid-kibocsátása 95 százalékkal kevesebb, mint egy átlagos fizikai ruhadarabé. Az elkészített ruházat közel háromötöde pedig az égetőkemencékben vagy a hulladéklerakókban köt ki végül. A digitális ruházat lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy megvalósítsák egyéni, merészebb elképzeléseiket is, miközben drasztikusan csökkenteni tudják a környezetre gyakorolt negatív hatásukat.

A ruhák kézzelfogható öröme

A fantáziadús és futurisztikus alkotások főleg a közösségi média oldalain jelennek meg, hiszen a sok influenszer ezeket a platformokon tudja csak igazán megmutatni a különböző virtuális öltözködéssel foglalkozó márkák termékeit. A számítógépes technológiával készült ruhadarabokról már most is nehéz megmondani, hogy nem valódiak, viszont elképzelhető, hogy pár év múlva szinte lehetetlen lesz megállapítani, mi virtuális (akár a modellek is lehetnek azok), és mi létezik a szokott kézzelfogható valóságban.

Ugyanakkor a digitális divat nehezen fog eljutni mindenkihez, főleg azokhoz, akik egyeltalán nem vagy alig használnak közösségi oldalakat. Ennek egyik oka, hogy az egyszer felhasználható virtuális termékekért nem mindenki szeretne annyit fizetni, amennyibe kerülnek. A Tribute Brand darabjai például 29 dollártól (nagyjából 9 ezer forinttól) vásárolhatóak meg, de ennél jóval drágább alkotások is elérhetőek. A Dressx weboldalán akár 1400 dollárért (körülbelül 436 ezer forint) beszerezhető egy digitális kinézet. Másik oka, hogy sok embernek hiányozna az az érzés, hogy a fizikailag megfogható ruhák megtapinthatóak. Végül pedig, a közösségi oldalakon kívül nem nagyon léteznek más platformok vagy lehetőségek megmutatni a megvásárolt, egyedi kinézetű darabokat, így tehát kérdéses, hogy mennyire fog elterjedni ez a trend az emberek körében.

Kérdéses, hogy Magyarországon milyen irányba fog haladni a virtuális tervezés és a digitális öltözködés. Mindenesetre a trendnek és a divatipar innovációs fejlesztésének vannak itthoni képviselői is, például Lévai Zsófi, valamint Bartha Lili Éva.