Átadták a Kelenföld és Százhalombatta között megújított vasúti pályát kedden; a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósult 53,8 milliárd forintos fejlesztéssel egyebek közt lehetővé vált, hogy a vonatok óránként 120 kilométeres sebességgel közlekedjenek a 20,5 kilométer hosszú Pest megyei vonalszakaszon.

Az átadó ünnepségen Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta, a jövő közlekedési eszköze a tiszta, energiahatékony vasút, amelynek versenyelőnye leglátványosabban a nagyvárosok vonzáskörzetében mutatkozik meg. A MÁV-Start a fővárosi agglomerációban szállítja a legtöbb utasát, és innen származik bevételeinek legnagyobb hányada is.

A Háros vasútállomáson tartott ünnepségen Mosóczi László ismertette, hogy a 2021-ben átadható Budapest elővárosi vasúti fejlesztésekre összesen mintegy 300 milliárd forintot fordítanak.

Aradszki András és Simicskó István KDNP-s országgyűlési képviselők, Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Bóna Zoltán fideszes országgyűlési képviselő, Pest megye fejlesztésért felelős miniszteri biztos és Kikina Artúr, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. vasútfejlesztési igazgatója (b-j) a Kelenföld és Százhalombatta között megújított vasúti pálya avatásán Háros vasútállomásonForrás: MTI/Kovács Attila

Az ITM államtitkára jelezte, a nyári műszaki átadással lényegében elkészült a most átadott szakasz Pusztaszabolcsig tartó folytatása is, a menetrend szerinti forgalomba helyezés az év végéig várható.A tervek szerint a jövő év végéig befejeződnek a biztosítóberendezéseket érintő munkák is Kelenföldtől egészen Pusztaszabolcsig.

Szólt arról is, hogy előreláthatóan még az idén elkészül a Rákos-Hatvan vasúti vonalszakasz komplex rekonstrukciója nettó 150 milliárd forintból.

Mosóczi László felhívta a figyelmet arra, hogy az elővárosi szolgáltatások színvonalában jelentős lépés az emeletes motorvonatok forgalomba állítása, a KISS-járművekből már tizennégy közlekedik a váci és a ceglédi vonalon, és a szerződés szerint 2022 végéig érkezik be a komplett negyven darabos flotta.

Háros vasútállomás a Kelenföld és Százhalombatta között megújított vasúti pálya avatásának napján, 2021. október 12-énForrás: MTI/Kovács Attila

Az ITM államtitkára kitért arra is, hogy a tárca júliusban mintegy 2 milliárd forint uniós forrást nyert a Budapest-Varsó nagysebességű vasút magyarországi szakasza előkészítésének folytatásához. A következő évtizedben megépülő gyorsvasút a visegrádi országok fővárosait kapcsolja össze, egy ausztriai leágazással pedig beköti a térséget a nyugat-európai gyorsvasúti hálózatba.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az Európai Unióban a fenntarthatóság, a klímavédelem központi szerepet kap, ennek nyertese lesz a vasút, amely a közlekedési ágazatok közül a legkevesebb szén-dioxidot bocsátja ki.

Az ünnepségen Simicskó István, a Kereszténydemokrata Néppárt frakcióvezetője, Budapest 2-es számú választókerületének országgyűlési képviselője hangsúlyozta, ebben a vasúti beruházásban benne van a lelki igényesség is, mert az emberekről szól.

Aradszki András, Pest megye 1-es számú választókerületének országgyűlési képviselője rámutatott, hogy a vasút reneszánszát éli, választókerületét több vasúti vonal felújítása is érintette, ezek mindegyike megkönnyíti az ott élők közlekedését.

Bóna Zoltán, Pest megye fejlesztéséért felelős miniszteri biztosa, Pest megye 8-as számú választókerületének országgyűlési képviselője a százhalombattaiak nevében kiemelte, hogy a térségben élők a vasúti beruházásokkal új lehetőségekkel gazdagodnak.

A NIF Zrt. közleménye szerint a Kelenföld és Százhalombatta közötti vasútvonal beruházása keretében nyolc megállóhelyet, állomást építettek át. Az állomások és megállóhelyek körzetében kerékpártárolókat alakítottak ki.

A vonatforgalom szabályozására modern, emelt sebességű térköz és állomási elektronikus berendezéseket telepítettek. A vonalon a felsővezeték-rendszer teljes hosszban átépült.
A vasúti pálya korszerűsítésének kivitelezési munkálatait a KITÉRŐ 2016 Konzorcium (V-Híd Zrt., A-Híd Zrt.) végezte nettó 53,8 milliárd forint értékben. A beruházás uniós és hazai forrás felhasználásával, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatásával valósult meg.

A biztosítóberendezés és ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszer korszerűsítésének kivitelezési munkálatait - külön beruházásban - a Siemens KLBA Konzorcium (Siemens Mobility Kft., Siemens Mobility GmbH) végzi nettó 16,62 milliárd forint értékben, szintén uniós és hazai forrásból - közölte a NIF Zrt.