Nagy baj lehet az autóiparban, hiány van a vakító fehérséggel égő fémből

BMW X3 Assembly Factory In Jakarta Indonesia ECONOMY BMW BMW X3 Assembly Factory people gaya motor Jakarta motor vehicle factory CAR automotive design mass production INDUSTRY automobile repair shop machine engineering ASSEMBLY LINE
Workers assembly BMW X3 at PT Gaya Motor manufacture in Jakarta, Indonesia on July 18, 2018. BMW X3 is a sports activity vehicle assembly by PT Gaya Motor in Indonesia since 2012 and ready to sell on August 2018 for IDR 1.009.000.000. (Photo by Dasril Roszandi Raharjo/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
A világ autógyártói nincsenek könnyű helyzetben, ugyanis a globális beszállítói láncok és a nyersanyagkínálat nehézségei súlyos teherként nehezednek a termelésre. Egy friss elemzés szerint pedig most már magnéziumból is kezd kifogyni a kínálati oldal, ami újabb kihívás elé állítja a vállalatokat.
Vágólapra másolva!

A világ autógyártói kezdenek kifogyni a magnéziumból, ami újabb nehézségeket jelent a gyártási folyamatokban. A német fémtermelők szövetsége (WVM) kedden közölte, hogy az alumíniumgyártáshoz alapvető fontosságú magnéziumból hiány lépett föl, jelentős részben a kínai energiaválság miatt – írja a Mining.com.

Európában pedig ez különösen nagy gond lehet, mivel a kontinens magnéziumkészleteit alapvetően érintik a Kínából érkező szállítmányok.

Kína egyébként szinte egyeduralkodó a globális magnéziumpiacon

– hangsúlyozta a német kormánynak írt levelében a WVM. Ráadásul, tették hozzá, a hiány legrosszabb szakasza még előttünk áll.

A szervezet úgy számol, hogy már november végére kimerülhetnek a német és az európai magnéziumtartalékok. Ez pedig azért fontos, mert a fémet számos termékhez használják, például alumíniumötvözetekhez, melyeket aztán a legkülönbözőbb autóalkatrészekben használnak föl – a sebességváltóktól a kormányokon át az üléskeretig és az üzemanyagtartályok fedeléig.

Kína pedig – Európa legnagyobb magnézium-beszállítójaként – utasításba adta, hogy az ország 50 magnéziumkohója közül durván 35-öt az év végéig be kell zárni,

hogy csökkentsék az ország energiafelhasználását.

Megbéníthatja a globális autóipart a magnéziumhiány Forrás: AFP/Andrew Cowie

Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy az alumíniumiparban nincs helyettesítője a magnéziumnak, vagyis a fém tartós kiesése a piacról nagyon komoly károkat okozhat a termelésben.

Ráadásul a globális magnéziumkereslet mintegy 35 százalékát az autóipar adja.

Vagyis ha a magnéziumkínálat hosszabb időre elapad, az akár a teljes globális autóipari termelést is leállásra kényszerítheti

– mondta nemrég Amos Fletcher, a Barclays elemzője.

A WVM levélben kérte a német kormányt, hogy tárgyaljon Pekinggel a magnéziumkínálat fokozása érdekében. Emellett azt kérték Berlintől, hogy gyakoroljon nyomást az Európai Unióban annak érdekében, hogy hozzák vissza a magnézium-kitermelés egy részét a kontinensre, enyhítve ezzel a hatalmas kiszolgáltatottságot.

A szervezet hangsúlyozta, amennyiben komoly magnéziumhiány lép föl, akkor elképesztően súlyos kiesek jöhetnek az alumíniumszektor teljes értékláncában. Ez pedig nagyon széles körben érintene gyártási kapacitásokat.

Az autóipar mellett hiánnyal nézne szembe a repülőgépipar, az egész építőipar, de még az elektromos kerékpárok vagy a csomagolóanyagok gyártása is megszenvedné a helyzetet.

A probléma pedig egyáltalán nem csak elméleti. Észak-Amerikában már láthatók a hatások. Az alumíniumtermékeket gyártó kanadai Matalco a múlt héten közölte az ügyfeleivel, hogy kimerültek a magnéziumkészletei, és ha a hiány tartós marad, csökkentenie kell a kibocsátását és a jövő évre vállalt szállításait.