A feltorlódó szállítmányok, az áruhiány és az ezekből adódó áremelkedések várhatóan még jövőre is nyomást helyeznek az amerikai gazdaságra – mondják a közgazdászok és az iparági szakértők. Vagyis a világ legnagyobb gazdasága még 2022-ben is erősen ki lesz téve a globális szállítmányozási nyomásnak, ami a világgazdaság egészének is súlyos gondokat okozhat.
A globális szállítmányozási nehézségek és az áruhiány az idei karácsonyi szezonra is komoly nyomást gyakorolhatnak, de egyes elemzők úgy látják, az amerikai gazdaság esetében még bőven 2022-ben is kitarthat a probléma, ami tartós áremelkedésekhez vezethet.
A szállítmányozáshoz szükséges konténerhiány, a gyártáshoz szükséges nyersanyaghiány és a mindebből adódó áremelkedések már eddig is számos országban és sok nagyvállalat számára okoztak súlyos fejfájást. A Coca-Cola például különleges megoldáshoz folyamodott, míg a brit elemzők azt kezdték el felmérni, milyen hagyományos tételek hiányozhatnak idén a brit karácsonyból.
Most pedig az amerikai elemzők is azzal kalkulálnak, hogy potenciálisan kevesebb árucikk lehet majd a karácsonyfa alatt az idei ünnepi szezonban, de egyesek szerint a szállítmányozási nehézségek bőven 2022-ben is kitarthatnak – írja a CNBC.
A Goldman Sachs közgazdásza, Ronnie Walker például úgy látja, a gond az, hogy nincs egyszerű és gyors megoldás a kereslet-kínálat egyensúly helyreállítására az amerikai szállítmányozási szektorban.
A szakértő szerint a nyomás hamarosan elkezdhet némileg enyhülni, ahogy túljutunk a szezonális keresleti csúcson, de érdemi javulás valószínűleg majd a csak a kínai holdújév után következhet. Addig viszont – mondta Walker – a vásárlóknak valószínűleg többet kell fizetniük, és nehezebb lesz a hozzáférés az árukhoz.

Ráadásul egyértelműen nem csak amerikai jelenségről van szó, akkor sem, amikor a probléma amerikai nagyvállalatokat érint. Az olyan óriások, mint a Procter & Gamble világszerte forgalmaznak termékeket, vagyis amikor a cég azt mondja, hogy a munkaerő-piaci nehézségek és a kapacitáshiány (kiegészülve a szállítmányozási gondokkal) súlyos inflációs nyomást jelent, akkor a probléma valószínűleg nem áll meg az amerikai határoknál.
Noha számos vállalat igyekszik alternatív megoldásokat találni, és ezzel enyhíteni a nyomást, a szakértők hangsúlyozzák, hogy a koronavírus-járvány olyan nagyon hirtelen szerkezeti váltást hozott a fogyasztói keresletben, amire a világgazdaság egyszerűen nem volt felkészülve.
A hirtelen lezárások miatt ugyanis a szolgáltatóipar szerepe nagyon gyorsan visszaesett – hiszen a járvány miatt az emberek például nem utaztak vagy nem jártak éttermekbe. Közben viszont jelentősen megnőtt az olyan áruk iránti igény, mint a háztartási fogyasztási cikkek vagy a technológiai eszközök.
Ahogy viszont a járvány miatt a termelés és a szállítmányozás ugyancsak akadozott, a kínálati oldal egyre nehezebben tudta kielégíteni a növekvő keresletet.
Ráadásul a járvány enyhülésével a világgazdaság és a globális fogyasztói kereslet sokkal gyorsabban kezdett el talpra állni, mint a kínálati oldal. Vagyis egy olyan hirtelen, sokkszerű folyamat következett be a világgazdaságban, amelyre a szereplők (legtöbbször érthető módon) egyszerűen nem voltak felkészülve. Most tehát az elemzők és a piaci szereplők azzal számolnak, hogy fokozatosan áll majd helyre a kereslet és a kínálat egyensúlya, de úgy tűnik, ehhez még hosszú hónapokra lehet szükség.