A "Z" generáció TikTok függő, és nem zavarja, ha kedvenc influenszerük márkákat is népszerűsít. Az iFaktor Agency influenszer-marketing ügynökség átfogó felmérése alapján a hazai 13-25 éves korosztály fele magát is alkalmasnak tartja arra, hogy sikeres véleményvezér legyen a közösségi médiában. A kutatás eredménye mind a szülők, mind a reklámozók számára fontos tanulságokkal szolgál.

A Z generációs (1995 és 2010 között született) fiatalok felét már nem érdekli a hagyományos média, a TV, rádió, újságok, de még a weboldalak sem. Sokkal szívesebben tölti az idejét az elsősorban képmegosztó Instagramon vagy rövid videókra specializálódott TikTok alkalmazásban.

Tiktok függőség?

Méghozzá sok időt. A hazai média piacon már több, mint 20 éve jelen lévő HG Média Csoporthoz tartozó iFaktor Agency felmérése alapján tízből négy Z generációs legalább napi 2 órát tiktokozik. A "TikTok függőséget" bizonyítja, hogy minden tizedik, ebbe a korcsoportba tartozó fiatal napi 5 óránál is többet tölt a platformon - így a tinédzserek és fiatal felnőttel elérésének ez ma a legfontosabb és leghatékonyabb platformja. A második és harmadik legnépszerűbb felület egyébként a szintén video megosztó YouTube és az Instagram, ám ebben az esetben már csak minden ötödik fiatal tölt el rajtuk legalább napi 2 órát. A tiktokozás gyakran közösségi program, a Z generációs fiatalok 71 százaléka szokott barátokkal közösen TikTok videókat és Instagram tartalmakat nézni.

Módszertan
Az iFaktor Agency kérdőíves kutatásában 1914 darab Z generációs, 13 és 25 év közötti fiatalt kérdezett meg influenszer hírekre specializálódott hírportálján 2021. június 1. és szeptember 1. között.

A Z generáció egyharmada saját bevallása szerint egy napot sem bírna ki TikTok vagy Instagram használat nélkül. A kiskamaszok a leginkább veszélyeztetettek: a 13-15 évesek között a „függők" aránya, mind a TikTok (42 százalék), mind az Instagram (37 százalék) esetében magasabb az átlagnál.

Médiasztár vagy "self-made"?

A közösségi médiában egyre nagyobb az influenszerek hatása, népszerűségük azonban jelentős mértékben függ pályaívüktől. TikTok vagy Instagram influenszerré jellemzően két módon válhat valaki: vagy a "nulláról indulva" felépíti magát a közösségi médiában, vagy már korábbi, média ismertségének köszönhetően válik a közösségi médiában is vélemény vezérré.

Az iFaktor kutatása rámutat arra:
A Z generáció háromnegyede jobban kedveli az első körbe tartozó, a TikTokon vagy Instagramon önerőből népszerűvé vált „self-made" influenszereket, mint a médiasztárokat.

IllusztrációForrás: Shutterstock

Mennyire fontos a szépség?

Elterjedt vélekedés, hogy a szépség, jó külső fontos tényező, abban, hogy valaki sikeres influenszer legyen a TikTokon vagy az Instagramon. Azzal az állítással, hogy a „szép emberek könnyebben lesznek sikeresek a TikTokon és az Instagramon", a Z generáció tagjainak több, mint fele (56 százalék) egyetért - ezzel az állítással a lányok (61 százalék) és a 19-21 évesek (63 százalék) az átlagosnál nagyobb arányban azonosulnak. Az influenszerek követésében a vonzalom is szerepet játszik. A Z generációs fiatalok több mint fele ismer olyan influenszert, akivel szívesen elmenne randizni.

Mennyire hatékony az influenszer marketing?

Az influenszerek márka kampányokban való részvételét meglepően jól fogadják a fiatalok, hiszen háromnegyedüket nem zavarja, ha egy influenszer terméket vagy szolgáltatást népszerűsít a TikTokon vagy az Instagramon. Sőt a Z generáció kétharmadának ízlésére komoly befolyást gyakorolnak az influenszerek. 68 százalékuk nyilatkozott ugyanis úgy, hogy a TikTokkerek, influenszerek ajánlásai alapján új trendekre szokott felfigyelni. A vásárlási döntésekre is hat a TikTok és az Instagram. 10-ből 8 fiatal meglátogatott már egy márka honlapját vagy webshopját influenszer ajánlása alapján, ráadásul 49 százalékuk vásárolt is már legalább egyszer ilyen promóciónak köszönhetően.

Ki lehet influenszer?

Az influenszerek világába való betörést a Z generáció nem tartja elérhetetlen álomnak: 85 százalékuk szerint bárkiből lehet TikTok vagy Instagram sztár, ha a közönség számára képes érdekes tartalmakat előállítani. Minden második Z generációs fiatal pedig magát is alkalmasnak tartja arra, hogy sikeres influenszer legyen - egyharmaduk szerint a TikTok vagy Instagram influenszerek többsége amúgy sem érdemli meg a rájuk irányuló figyelmet.