Jövőre újra megrendezik a világ legnagyobb játékipari szakkiállítását

BLS GmbH Basteln Lernen Spielen
BLS GmbH Basteln Lernen Spielen
Vágólapra másolva!
A koronavírus miatti egy év kihagyást követően, jövőre, 2022 februárjában a németországi Nürnbergben újra megrendezik a világ legnagyobb játékipari seregszemléjét. Az eseményt felvezető sajtótájékoztatón pedig az is elhangzott: sajátos változást látni a magyarországi játékpiacon, amelyen - úgy tűnik - a világjárvány szintén állandósuló változások formájában hagyott nyomot.
Vágólapra másolva!

Egy évnyi kényszerszünet után a szakma vezető világvására újra megnyitja kapuit: a Spielwarenmesse játékvásár 2022. február 2–6. között a nürnbergi Messezentrum vásárterületen az aktuális higiéniai és járványügyi előírások szigorú betartása mellett kerül megrendezésre. Az utazási és a részvételi kedv nagyon nagy. Így a szervező, a Spielwarenmesse eG reprezentatív felmérése egyértelmű eredményt mutat a világvásár javára: a látogatók 77 százaléka tervezi jövőre a részvételt - ismertette Florian Hess a Spielwarenmesse eG elnökségi tagja a Német-Magyar Gazdaság Házában tartott rendezvényen.

Florian Hess szólalt fel a rendezvény képviselőjeként Forrás: Spielwarenmesse eG

Patinás szakvásár tér vissza

Florian Hess elmondta: a Spielwarenmesse újraindított kiadása megfelel hírnevének mint a legfontosabb szakmai találkozóhely. A helyszínen a vezető márkák gyártói, illetve az innovatív startupok egyedülálló kínálatot mutatnak be, amely 12 termékkategóriában tükröződik vissza. A kiállítóknak így végre újra lehetőségük nyílik, hogy élőben találkozzanak a döntéshozókkal, új üzleti kapcsolatokat építsenek ki és ápolják a már meglévőket. A szakkereskedések ezáltal felfedezhetik az újdonságokat és a trendeket, ezeket egyéni szükségleteik szerint össze is állíthatják, valamint új impulzusokkal gazdagodhatnak a választékuk bővítésével kapcsolatban.

Egy korábbi rendezvényen készült felvétel Forrás: Alex Schelbert/Spielwarenmesse Eg / Foto: Alex Schelbert

- ismertette Florian Hess. A szervezők nem alaptalanul bizakodók, hiszen a területi foglaltság mellett az is fontos adat, hogy az október második feléből közölt információk szerint 1700-nál is több regisztrált kiállítónál tartanak, 62 országból, a világ minden tájáról. Az európai országok jelenléte mellett különösen erős lesz az ázsiai országok képviselete a kiállításon, melyen valószínűleg épp a termékek első számú célcsoportjának tagjai, a gyerekek közül lesznek a legkevesbben.

A Spielwarenmesse ugyanis elsősorban a szakmának szól, az ötnapos rendezvényen panelbeszélgetések, előadások, bemutatók várják a látogatókat, és az egyik legfontosabb új vonulatot jelentő fenntarthatósági témák is előtérbe kerülnek.

Regisztrálni feltétlenül szükséges előre, aki tehát szeretne részt venni a világ legnagyobb és legfontosabb játékipari szakmai rendezvényén, az jobban teszi, ha időben elvégzi azt, méghozzá online módon. Aki egyébként szeretne, de nem tud részt venni a programokon, a kiállítás digitális "kiadása" segítségével részesülhet az élményből.

Az ugyanis kétségtelen, hogy

a szakmában forgóknak legalább annyira fontos a részvétel a rendezvényen, mint a feltörekvő játéktervezőknek, innovátoroknak, startup-oknak.

A seregszemlén a résztvevők ugyanis olyan koncentrált módon kaphatnak az ízelítőnél jóval mélyebb betekintést a játékpiac globális és regionális trendejeibe, és építhetnek szakmai kapcsolatokat, amire vélhetően más alkalommal így nincs lehetőségük.

Teret hódít az online játékvásárlás

Magyarországon a játékpiac hazai forgalmáról az EU-s előírásoknak megfelelően, de nem önállóan gyűjtik az adatokat, mivel azok az iparcikk jellegű tételek alá rendelten jelennek meg. Emellett nagyon fontos, hogy a Központi Statisztikai Hivatalnál (KSH) definíció szerint nem számítanak játéknak az elektronikai illetve digitális játéktermékek, azokat más kereskedelmi kategóriákban kezelik.

Azoknak a kereskedőknek az adatait vizsgáljuk, amelnyek a fő tevékenységi köre a játékkereskedés.

- árulta el Czékus Áber, a KSH Belkereskedelem- és kutatás-fejlesztés statisztikai osztályának vezetője a sajtótájékoztatón. Czékus szerint elsősorban az áfa-adatok, valamint az online pénztárgépek adatai azok, amelykre támaszkodni tudnak a hazai forgalmi helyzet megrajzoláskor.

Czékus Ábel ismerteti a KSH adatait a hazai játékpiacról Forrás: Origo

Eszerint a tendenceiák évek óta ugyanazok: a hatai játékpiacon jól mérhető a szezonális hatás. Elsősorban a black friday hónapját jelentő novemberben, illetve a karácsonyt megelőző időszakban ugrik meg a forgalom - a fentiek szerint mért értéke tavaly például meghaladta a 9 milliárd forintot. Ebben benne van az online forgalom is.

Kimutatható volt a járvány hatása ezen a piacon is:

2020 tavaszán a koronavírus miatti korlátozások okán a fizikai üzletek forgalma visszaesett, míg az online vásárlásoknál mért csökkenés kisebb mértékű volt.

A nyári megerősödést az év végi szezonális felfutás követte, a tendencia idén sem változott.

Czékus az online pénztárgépek és az áfa-adatok egymásra vonatkoztatása kapcsán ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a hangsúly a játékok kiskereskedelmében is - mint annyi minden másban - az online vásárlások irányába tolódik el. A szakember nem akart jóslatokba bocsátkozni azt illetően, hogy ez a távolabbi jövőben is így marad-e, de a tendencia jelenleg ebbe az irányba halad.

Az Origo kérdésére válaszolva Czékus elmondta: ők csak a kereskedelmi adatokat nézik, így az ellátási láncok zavaráról a hazai játékpiac vonatkozásában adatokat nem tud közölni. Abban azonban - jelezte - így is biztosnak lehet lenni, hogy a játékpiac is megsínyli ezt a helyzetet, ami persze magával hozza a játékok drágulását is. Ezt egy újságírói kérdésre válaszolva a korábbi felszólaló, Florian Hess is megerősítette, hozzátéve, hogy a globális logisztikai kihívások is nehezítik a játékpiaci szereplők helyzetét.

Így bár előrejelzésekbe egyikük sem kívánt bocsátkozni, a német szervezők pedig különösen bizakodók a februári rendezvényüket illetően, a tájékoztatón elhangzottak alapján kijelenthető: a black friday ellenére is hiú ábránd lenne abban reménykedni, hogy idén a korábbinál kevesebb pénzből is kigazdálkodató a minőségi játékok beszerzése a család, rokonság, baráti kör fiatal tagjainak a karácsonyi fa alá. Sőt, arra is készülni kellhet: előfordulhat, hogy a logisztikai nehézségek miatt bizonyos termékféleségekből kevesebb lesz a boltok polcain - mind hagyományos, mind online értelemben.