Egy évnyi kényszerszünet után a szakma vezető világvására újra megnyitja kapuit: a Spielwarenmesse játékvásár 2022. február 2–6. között a nürnbergi Messezentrum vásárterületen az aktuális higiéniai és járványügyi előírások szigorú betartása mellett kerül megrendezésre. Az utazási és a részvételi kedv nagyon nagy. Így a szervező, a Spielwarenmesse eG reprezentatív felmérése egyértelmű eredményt mutat a világvásár javára: a látogatók 77 százaléka tervezi jövőre a részvételt - ismertette Florian Hess a Spielwarenmesse eG elnökségi tagja a Német-Magyar Gazdaság Házában tartott rendezvényen.
Florian Hess elmondta: a Spielwarenmesse újraindított kiadása megfelel hírnevének mint a legfontosabb szakmai találkozóhely. A helyszínen a vezető márkák gyártói, illetve az innovatív startupok egyedülálló kínálatot mutatnak be, amely 12 termékkategóriában tükröződik vissza. A kiállítóknak így végre újra lehetőségük nyílik, hogy élőben találkozzanak a döntéshozókkal, új üzleti kapcsolatokat építsenek ki és ápolják a már meglévőket. A szakkereskedések ezáltal felfedezhetik az újdonságokat és a trendeket, ezeket egyéni szükségleteik szerint össze is állíthatják, valamint új impulzusokkal gazdagodhatnak a választékuk bővítésével kapcsolatban.
A piac minden fontos résztvevője megtalálható a vásáron és a jelenleg már lefoglalt standok területe kereken 80 százaléka a legutóbbi, 2020-as vásár területének"
- ismertette Florian Hess. A szervezők nem alaptalanul bizakodók, hiszen a területi foglaltság mellett az is fontos adat, hogy az október második feléből közölt információk szerint 1700-nál is több regisztrált kiállítónál tartanak, 62 országból, a világ minden tájáról. Az európai országok jelenléte mellett különösen erős lesz az ázsiai országok képviselete a kiállításon, melyen valószínűleg épp a termékek első számú célcsoportjának tagjai, a gyerekek közül lesznek a legkevesbben.
A Spielwarenmesse ugyanis elsősorban a szakmának szól, az ötnapos rendezvényen panelbeszélgetések, előadások, bemutatók várják a látogatókat, és az egyik legfontosabb új vonulatot jelentő fenntarthatósági témák is előtérbe kerülnek.
Regisztrálni feltétlenül szükséges előre, aki tehát szeretne részt venni a világ legnagyobb és legfontosabb játékipari szakmai rendezvényén, az jobban teszi, ha időben elvégzi azt, méghozzá online módon. Aki egyébként szeretne, de nem tud részt venni a programokon, a kiállítás digitális "kiadása" segítségével részesülhet az élményből.
Az ugyanis kétségtelen, hogy
a szakmában forgóknak legalább annyira fontos a részvétel a rendezvényen, mint a feltörekvő játéktervezőknek, innovátoroknak, startup-oknak.
A seregszemlén a résztvevők ugyanis olyan koncentrált módon kaphatnak az ízelítőnél jóval mélyebb betekintést a játékpiac globális és regionális trendejeibe, és építhetnek szakmai kapcsolatokat, amire vélhetően más alkalommal így nincs lehetőségük.
Magyarországon a játékpiac hazai forgalmáról az EU-s előírásoknak megfelelően, de nem önállóan gyűjtik az adatokat, mivel azok az iparcikk jellegű tételek alá rendelten jelennek meg. Emellett nagyon fontos, hogy a Központi Statisztikai Hivatalnál (KSH) definíció szerint nem számítanak játéknak az elektronikai illetve digitális játéktermékek, azokat más kereskedelmi kategóriákban kezelik.
Azoknak a kereskedőknek az adatait vizsgáljuk, amelnyek a fő tevékenységi köre a játékkereskedés.
Ez messze nem fedi le a teljes játékpiaci forgalmat, hiszen a hipermarketek, diszkontok játékforgalmát nem tudják külön mérni, bár úgy látjuk, egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a teljes forgalomból maguknak ezek az üzletek is, noha ezekre vonatkozó adataink nincsenek"
- árulta el Czékus Áber, a KSH Belkereskedelem- és kutatás-fejlesztés statisztikai osztályának vezetője a sajtótájékoztatón. Czékus szerint elsősorban az áfa-adatok, valamint az online pénztárgépek adatai azok, amelykre támaszkodni tudnak a hazai forgalmi helyzet megrajzoláskor.
Eszerint a tendenceiák évek óta ugyanazok: a hatai játékpiacon jól mérhető a szezonális hatás. Elsősorban a black friday hónapját jelentő novemberben, illetve a karácsonyt megelőző időszakban ugrik meg a forgalom - a fentiek szerint mért értéke tavaly például meghaladta a 9 milliárd forintot. Ebben benne van az online forgalom is.
Kimutatható volt a járvány hatása ezen a piacon is:
2020 tavaszán a koronavírus miatti korlátozások okán a fizikai üzletek forgalma visszaesett, míg az online vásárlásoknál mért csökkenés kisebb mértékű volt.
A nyári megerősödést az év végi szezonális felfutás követte, a tendencia idén sem változott.
Czékus az online pénztárgépek és az áfa-adatok egymásra vonatkoztatása kapcsán ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a hangsúly a játékok kiskereskedelmében is - mint annyi minden másban - az online vásárlások irányába tolódik el. A szakember nem akart jóslatokba bocsátkozni azt illetően, hogy ez a távolabbi jövőben is így marad-e, de a tendencia jelenleg ebbe az irányba halad.
Az Origo kérdésére válaszolva Czékus elmondta: ők csak a kereskedelmi adatokat nézik, így az ellátási láncok zavaráról a hazai játékpiac vonatkozásában adatokat nem tud közölni. Abban azonban - jelezte - így is biztosnak lehet lenni, hogy a játékpiac is megsínyli ezt a helyzetet, ami persze magával hozza a játékok drágulását is. Ezt egy újságírói kérdésre válaszolva a korábbi felszólaló, Florian Hess is megerősítette, hozzátéve, hogy a globális logisztikai kihívások is nehezítik a játékpiaci szereplők helyzetét.
Így bár előrejelzésekbe egyikük sem kívánt bocsátkozni, a német szervezők pedig különösen bizakodók a februári rendezvényüket illetően, a tájékoztatón elhangzottak alapján kijelenthető: a black friday ellenére is hiú ábránd lenne abban reménykedni, hogy idén a korábbinál kevesebb pénzből is kigazdálkodató a minőségi játékok beszerzése a család, rokonság, baráti kör fiatal tagjainak a karácsonyi fa alá. Sőt, arra is készülni kellhet: előfordulhat, hogy a logisztikai nehézségek miatt bizonyos termékféleségekből kevesebb lesz a boltok polcain - mind hagyományos, mind online értelemben.