Hidrogénvölgyek jöhetnek létre szerte a világon

hidrogén, hidrogén meghajtás, hidrogénmeghajtás, A hidrogénes jövő közelebb van, mint gondolná, töltőállomás, benzinkút
30 June 2020, Thuringia, Erfurt: "Hydrogen" is written on the fuel pump of a hydrogen filling station not yet in operation on the premises of the Total station at the Urbicher Kreuz. On the same day, Thuringia's Environment Minister informs about the state government's task force on "Hydrogen in the energy turnaround". Thuringia has already initiated several model projects to make more use of hydrogen for the energy turnaround. Photo: Martin Schutt/dpa-Zentralbild/dpa (Photo by MARTIN SCHUTT / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)
Vágólapra másolva!
Mára szinte egyetemes egyetértés alakult ki abban, hogy a hidrogén és az üzemanyagcella technológia nélkülözhetetlen a klímabarát, környezettudatos gazdaságra való áttéréshez. Míg az akkumulátoros elektromos technológia hatékony megoldást jelent rövidebb utaknál, elsősorban személygépkocsik esetén, addig a tehergépjárművekben való alkalmazása kérdéseket vethet fel: túl nehéz és drága a kereskedelmi fuvarozáshoz. Mi lehet a megoldás?
Vágólapra másolva!

A Roland Berger stratégiai tanácsadó cég friss tanulmánya szerint, a tiszta hidrogén jelentősen hozzájárulhat olyan területek karbonsemlegességének előmozdításához, mint az acélipar, a vegyipar vagy a mobilitás. A hidrogén és az abból előállított szintetikus energiahordozók tárolóközegként a jövőben fontos szerepet tölthetnek be a megújuló energiaforrás alapú villamosenergia-rendszerek szabályozásában is.

A hidrogén alapú üzemanyagcella technológia számos előnnyel jár a jelenleg leggyakrabban alkalmazott hagyományos, égésalapú technológiával szemben.

Az üzemanyagcellák magasabb hatékonysággal működnek, mint a belsőégésű motorok, hiszen az üzemanyagban lévő kémiai energiát közvetlenül elektromos energiává képesek alakítani és a meghajtott motorok sokkal csendesebbek is.

A hidrogén alapú üzemanyagcellák csak vizet bocsátanak ki, sem szén-dioxid, sem más káros anyag nem távozik égés- vagyis melléktermékként, tehát szmogot sem generálnak (A kép illusztráció) Forrás: AFP/Hendrik Schmidt

– fogalmaz Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

A hidrogén a globális felmelegedés visszaszorításán túl csökkentheti a fosszilis tüzelőanyagok, például a nitrogén-oxid és a kén-dioxid égetéséből származó helyi kibocsátásokat is, hiszen nem csak a mobilitásban, de a gyártóiparban is alkalmazható. Mindennek elérése azonban jelentős piaci- és állami beruházásokat, illetve bizonyos esetekben teljesen új értékláncok infrastrukturális kiépítését teszi szükségessé. Ennek kapcsán a „hidrogénvölgy" koncepció is kulcsfontosságú.

A hidrogén széleskörű elterjedésének feltétele a hidrogénvölgy koncepció megvalósulása

A hidrogénvölgy koncepció szerint az új energiahordozó széleskörű bevezetését három szinten és felépítésben lehet megvalósítani: fontosak a helyi, kis léptékű és mobilitásra összpontosító projektek; a helyi, közepes méretű és ipari felhasználó fókuszú kezdeményezések; valamint a nagyszabású és exportra összpontosító értékláncok is. A Roland Berger szerint a hidrogénvölgy koncepció jelentős fejlődés előtt áll. A vizsgált kezdeményezések több mint 85 százaléka még a kezdeti fejlesztési fázisok egyikében található és kevesebb mint 15 százalékuk valósult meg teljes mértékben. Majdnem az összes hidrogénvölgy részt vesz a hidrogéntermelésben, ezzel 85 százalékban lefedve a tárolást, átalakítást, valamint a szállítást.

A hidrogénvölgyek fele megújuló energiaforrásokból állítja elő a hidrogéntermeléshez szükséges primer energiát is. A koncepció kétségtelenül egyre elterjedtebb világszerte, a hidrogénvölgyek kétharmada jelenleg Európában található, míg 13 százalékuk Amerikában, 22 százalékuk Ázsia-csendes-óceáni térségben.

A legtöbb projekt beruházási volumene jellemzően 100 millió euróig terjed, de előfordulnak 1 milliárd eurós beruházási büdzsével megvalósuló, nagyléptékű projektek is.

A képen egy 2500 köbméteres folyékony hidrogént tartalmazó tartály látható a Kobe Port Island-i üzemben, Kobe-ban, ahol egy speciális hajózási terminált építettek a folyékony hidrogén Ausztráliából történő importálására Forrás: AFP/Etienne Balmer

A hidrogénvölgyek, ahogyan a projektek számossága gyarapodik, illetve mérete és komplexitása növekedik, a következő évtizedekben egyre kiforrottabbá válnak. Várhatóan az évtized közepe felé lesz megtapasztalható teljes potenciáljuk, hiszen a legtöbb ekkorra jut el a megvalósítási vagy üzemeltetési szakaszba. Üzembe helyezést követően, a hidrogénvölgyek nagy számban bővíthetik tevékenységeiket és alakíthatnak ki együttműködéseket szomszédos völgyekkel.

A szén-dioxidra kivetett adó lehetséges megemelésével, a fókusz a mobilitásról egyre inkább a karbonintenzívebb ipari ágazatok tiszta hidrogénnel való ellátása felé terelődhet, hiszen ezen iparágak szén-dioxid kibocsátásának csökkentése nagyobb hatással bírhat.

Magyarország számára is elengedhetetlen, hogy földrajzi adottságaira alapozva, aktív formálója legyen a kialakulóban lévő európai hidrogéngazdaságnak.

– hangsúlyozza Schannen Frigyes, a cég közleményében.