Ha ez megtörténik, akár 250 ezer ételfutárral is kevesebb lehet Európában

házhozszállítás
Kíméld a pénztárcádat és felejtsd el a házhozszállítást!
Vágólapra másolva!
A rugalmasság kiemelten fontos a futárok és a platformmunka által teremtett gazdasági érték szempontjából – mutat rá egy új, a Copenhagen Economics által a Delivery Platforms Europe megbízásából készített tanulmány, amely azt is megmutatja, hogy milyen következményei lehetnek egy esetleges, az európai platformmunkások átminősítésére irányuló uniós szintű politikai kezdeményezésnek - olvasható közleményükben.
Vágólapra másolva!

Hazánkban is egyre ismertebb az általánosan elterjedtté váló platformalapú munkavégzés fogalma.

A platformmunka olyan foglalkoztatási forma, amelyben szervezetek vagy egyének egy online platformot használnak azért, hogy más szervezetek vagy egyének számára szolgáltatást nyújtsanak fizetés ellenében.

Korábban az Eurofound a "tömegfoglalkoztatás" kifejezést használta erre a típusú munkavégzésre, de a jelenség megváltozott, és ma már sokkal több feladattípust foglal magába. A platformmunka

jellemzője, hogy a fizetett munkát online platformokon keresztül szervezik,

a munkában három fél jelenik meg: az online platform, a munkavállaló és az ügyfél. Ezen kívül a platformmunka egy szerződéses jogviszony keretében valósul meg, a munkákat feladatokra bontják és a szolgáltatásokat igény szerint biztosítják.

Képünk illusztráció Forrás: foodcollection/Foodcollection / Foodcollection GesmbH/Foodcollection Gesmbh

A platformgazdaság növekvő jelenség, az EU-ban dolgozók mintegy 11 százaléka mondta azt, hogy már nyújtott szolgáltatásokat platformon keresztül. A platformmunka online vagy a helyszínen (személyesen) is elvégezhető.

Platformalapú munkának minősül például a hazánkban is sokezer embert foglalkoztató futárkodás is,

ehhez kapcsolódóan készült egy új, 24 európai ország bevonásával összeállított kutatás.

A rugalmasság a legfontosabb a platformmunkát vállalók számára

Több mint 16.000 futárszolgálatot ellátó megkérdezett válaszát elemezték a Copenhagen Economics kutatásában, amely rámutatott, hogy

a futárok számára a rugalmasság a legfontosabb indok

(67 százalék), ami miatt futárkodással foglalkoznak, vagyis az, hogy akkor és úgy dolgozhatnak, amikor és ahogyan akarnak. A tanulmány azt is megállapította, hogy a futárok nagy részének (72 százalék) a platformalapú munkavégzés egy kiegészítő tevékenység, 34 százalékuk tanulóként vállal futárkodást, további egyharmaduk (34 százalék) pedig teljes vagy részmunkaidős munkájából származó jövedelmét egészíti ki a házhozszállítással.

Illusztráció Fotó / Shutterstock

A jövedelmüknek átlagosan csak a fele (54 százalék) származik a platformmunkából, és átlagban heti 23 órát dolgoznak futárként, ehhez azonban elengedhetetlen az a rugalmasság, amivel szabadon meg tudják választani a munkaidejüket és a munkaórák számát. A tanulmány azt is megállapítja, hogy a futárok többsége (69 százalék) inkább a rugalmasságot helyezné előtérbe a fix munkaidővel szemben még akkor is, ha utóbbi akár 15 százalékkal magasabb jövedelmet eredményezne.

A rugalmasság elvesztése kevesebb munkahelyhez, alacsonyabb jövedelemhez vezet

A tanulmány szerint, ha a független platformmunkát egy kevésbé rugalmas foglalkoztatási modell váltaná, ahol a munkaidőt nem a futárok, hanem a munkát adó vállalatok határoznák meg előre, 100-150.000 fő közötti futár lenne kénytelen feladni a kézbesítői munkát, mely idővel akár 250.000-re is emelkedhetne, ha több órát kellene dolgozniuk, mint amennyit jelenleg tudnak.

A tanulmány továbbá megállapítja, hogy

Európa-szerte akár 75.000 futár teljesen kiszorulhatna a munkából, ha a mostani keretek megváltoznának,

ami akár 800 millió euró bevételkiesést jelentene a futárok számára.

Közös cél a legoptimálisabb megoldás megtalálása

Niklas Östberg, a hazánkban működő foodpanda anyavállalata, a Delivery Hero alapítója és vezérigazgatója elkötelezett híve a legoptimálisabb megoldás megtalálásának. A kutatás kapcsán elmondta:

"Az európai házhozszállítási ágazat képviselőiként együttműködünk a politikai döntéshozókkal, az érdekvédelmi szervezetekkel és a futárközösséggel.

Az ételkiszállítási platformok értéket teremtenek az egész gazdaság számára

Amellett, hogy több mint 375.000 munkalehetőséget kínálnak, az ételkiszállítási platformok hozzájárulnak az európai gazdaság szélesebb értelemben vett fejlődéséhez is. 2020-ban a fogyasztók 19,4 millió megrendelést adtak le hetente Európában. Ez alapján pedig a tanulmány megállapítja, hogy

2020-ban az ételkiszállítási ökoszisztéma mintegy 20 milliárd eurós bevételt generált a futárok, a platformok és az éttermek számára az EU-ban.

"Ez az első alkalom, hogy ilyen nagyszámú futár megkérdezésével, ráadásul országokon átívelve készült kutatás a rugalmas munkavégzéssel kapcsolatos nézeteikről, és arról, hogy mi történne, ha ezt korlátoznák. A felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a legtöbb futár számára a rugalmasság a legfontosabb a mindennapok során, mivel a kézbesítői munka kiegészítő tevékenységet jelent a tanulmányok vagy más munkák mellett számukra.

Ez pedig nemcsak nekik, de a fogyasztóknak, a helyi vállalkozásoknak és a tágabb értelemben vett európai gazdaságot is károsítaná" – mondta el Dr. Bruno Basalisco, a kutatást végző Copenhagen Economics igazgatója.