Egy tanzániai bányavállalat, a Kabanga Nickel, 1,3 milliárd dolláros óriási bányászati projectet indítana, és ha ez sikeres lesz, komolyan hozzájárulhat ahhoz, hogy ki lehessen elégíteni az elektromos járművek gyártóinak csllapíthatatlan éhségét a nikelre.

A Kabanga egy 950 millió dolláros bányához, és egy 350 millió dolláros feldolgozóhoz, vagyis egy nagyjából 410 milliárd forintos projekthez próbál finanszírozást találni, melyeket egyidejűleg fejlesztenének Tanzánia északnyugati részén. A projekt évente 50.000 tonna nikkelkatódot, valamint kisebb mennyiségű rezet és kobaltot küldene a piacokra. A termelés 2024-ben indulna, és ezt követően egy év alatt érnék el a teljes termelési kapacitást.

Miért lehet ennek jelentősége a világ nagy elektromos járműgyártói számára?

Egy régi nikkelbánya AusztráliábanForrás: Poseidon Nickel

A lítium és a kobalt mellett a nikkel is a különösen fontos, keresett nyersanyagok közé tartozik az autógyártóknál is. Az eredetileg rozsdamentes acél előállításánál használt nikkel nélkülözhetelten a lítium-ion akkumulátoroknál is, és fontos szerepet tölthet be a bonyolult és nem is mindig transzparens ellátási lánccal bíró kobalt kiváltásában is a jövőben. A Tesla vezére, Elon Musk korábban már sokszor sürgette nyilvánosan a bányaipari vállalatokat, hogy bányásszanak több nikkelt.

Erre tett most ígéretet a Kabanga. Egyértelműen ki szeretném jelenti, hogy nagyon kedvező helyzetben vagyunk ahhoz, hogy szállítani tudjunk Mr. Musknak, és az összes többi, stratégiai gyártónak" – mondta Chris Showalter, a cég ügyvezetője, aki egyúttal azt is megígérte: az általuk szállított nikkel "zöld" lesz, vagyis előállításához jóval kevesebb elektromos áramot fognak használni, csökkentett karbonlábnyommal ahhoz képest, mint amit a bányaipari tevékenységeknél egyébként tapaszalni lehet.