Miközben a megújuló energiaforrások és az elektromos autók világszerte egyre népszerűbbek, a gyártási folyamatok során van egy kiemelten fontos fém, amely nélkül ez a növekedés elképzelhetetlen lenne. Ez a fém a réz, amely akár a megújulók jövőjét is eldöntheti.

A megújuló energiaforrások a leghatékonyabb eszközei annak, hogy a világ csökkentse a szén-dioxid-kibocsátástát. Az ezekhez szükséges infrastruktúra azonban rendkívül nyersanyagigényes, és a szükséges anyagok közül is kiemelkedik a réz.

Ennek a fémnek a sajátossága, hogy nagyon vezetőképes, könnyen csövekké, vezetékekké vagy lapokká formálható, és tartós, ráadásul maga a réz is egy fenntartható anyag. Teljes egészében újrahasznosítható, anélkül, hogy kicsit is veszítene a felhasználás szempontjából fontos paramétereinek értékéből.

A rézbányákon múlhat a megújuló energiák és az elektromos autók jövőjeForrás: Biosphoto via AFP/Jean-Philippe Delobelle

Nem véletlen, hogy a megújuló energiaforrások és az elektromos autók előretörése miatt az elemzések azzal számolnak, hogy a réz iránti globális kereslet megduplázódhat a következő évtizedekben – írja az Oilprice.com.

Az új energetikai technológiák pedig lendületesen fel is veszik a rézkínálatot. A fotovoltaikus napenergia rendszerek nagyjából 5 tonna rezet tartalmaznak megawattonként, míg a hálózati energiatároló berendezések 2,7-3,6 tonnát használnak a fémből megawattonként.

A napenergia azonban nem az egyetlen terület, amely erősen támaszkodik a rézre. A szélenergia farmok globálisan akár 4-15 millió fontnyi (kb. 2-7,5 millió kilogramm) rezet is tartalmazhatnak.

Mindemellett az elektromos autók gyártása során is kiemelten fontos fémről van szó. Egy átlagos benzines autó például 20 kilogramm rezet tartalmaz, míg egy teljesen elektromos autó durván 80 kilogrammot. Következésképpen az elektromos autók akkumulátorainak gyártása önmagában 210 ezer tonnás rézkeresletet adott 2020-ban, és a várokozások szerint ez fölmehet 1,8 millió tonnára is 2030-ra.

Folyamatosan emelkedhet a rézkereslet, ahogy terjednek az új technológiák a világbanForrás: AFP/ Imaginechina/Song Weixing

Ehhez jön még, hogy nem csak az elektromos autók gyártása, de a töltőállomások is támaszkodnak a fémre. A töltőknél felhasznált rézmennyiség pedig akár 1000 százalékkal is emelkedhet 2030-ra a 2020-as szinthez képest.

A fentiekből jól látszik tehát, hogy az energiapiaci és autóipari átállás hatalmas rézkeresletet generál már most is, és a prognózisok alapján nagyon erős növekedés várható a következő években. Az elemzők szerint pedig a 100 százalékos újrahasznosíthatóság sem lesz elég arra, hogy biztosítsa a megfelelő kínálatot, amennyiben a kereslet ilyen elképesztő ütemben bővül. Vagyis szinte biztos, hogy fel kell majd pörgetni a bányászatot, de a következő évek nagy kérdése még így is az lesz, hogy sikerül-e tartósan biztosítani a szükséges rézkínálatot a piacokon.