Gigantikus alumíniumpiramis rejtőzik egy távoli országban

Alcoa alumíniumipar
Aworker checks aluminium bars on February 15, 2010 at the US aluminium company Alcoa's plant in Portovesme, some 70 kilometers from Cagliari on the Italian island of Sardinia. Alcoa said late January that it planned to "temporarily" shut down the plants in Portovesme and Fusina, northeastern Italy, and a spokesman said there was "no hope" that Fusina would reopen. AFP PHOTO / MARIO LAPORTA
Vágólapra másolva!
Egy vietnámi ipari parkban közel 2 millió tonna alumíniumot őriznek, ami akkora mennyiség, hogy önmagában képes lenne megmozgatni a világpiacot. Ehhez azonban az kellene, hogy Vietnám hajlandó legyen piacra dobni a fémet, amire egyelőre nincs sok esély. Miközben tehát a világgazdaság épp súlyos alumíniumhiánnyal küzd, a szereplők csupán áhítozhatnak a vietnámi készletekre.
Vágólapra másolva!

Van egy ipari park Vietnámban, körülbelül egy órás autóútra a Dél-kínai-tenger partja felé Ho Si Minh-várostól, ahol hatalmas fémmennyiséget tárolnak fekete ponyvák alatt. Itt őrzik Vietnám elképesztő alumíniumtartalékát, amely a jelenlegi áron nagyjából 5 milliárd dollárt érhet.

A tartalék azért különleges, mert az iparági szakértők szerint ez a készlet a legnagyobb, amelyet valaha is láttak

– egy olyan szektorban, ahol a szereplők sok időt fordítanak a készletek feltöltésére. További sajátosság, hogy a világpiacon éppen erőteljes kínálati hiány van alumíniumból a fokozódó kereslethez képest, vagyis a piaci szereplők szívesen lecsapnának a vietnámi tartalékokra. Erre azonban jelenleg nincs sok esély – írja a Mining.com összefoglalója.

A világ leghatalmasabb alumínium-tartaléka

Az alumínium pedig manapság az egyik legkeresettebb ipari fém. A nyersanyagot számos területen használják, az autóalkatrészektől a sörös és üdítős dobozokig, tehát az iránta mutatkozó kereslet világszerte hatalmas.

Közben a kínálati oldalon az ellátás akadozik, részben a kínai termelés visszafogása miatt.

A vietnámi készlet mérete azért is kiemelkedő, mert bár korábban több millió tonna alumíniumot tároltak Detroittól Rotterdamon át a malajziai kikötőkig, mára az elemzők szerint ez a délkelet-ázsiai készlet az egyetlen figyelemre méltó a méretét tekintve. Összevetésképpen: jelenleg annyi alumíniumot tartalékolnak Vietnámban, amennyi megfelelne India egy egész éves felhasználásának.

Nem enyhül a globális alumíniumhiány Forrás: AFP/Patrick Hertzog

Noha egyedül a vietnámi készlet nem tudná megoldani a legalább 20 éve tapasztalható hiányt az alumínium világpiacán, jelentősen enyhítené a nyomást kínálati oldalon – mondta Duncan Hobbs, a londoni Concorde Resources nyersanyagpiaci elemzője.

Az 1,8 millió tonnás vietnámi készletet a hatóságok közlése alapján elsősorban Kínából halmozta fel a Global Vietnam Aluminium (GVA) nevű vállalat, a parkot pedig folyamatosan szigorúan őrzik.

Az elemzők számításai szerint olyan hatalmas mennyiségről van szó, hogy a vietnámi készlet önmagában földindulásszerű árfolyammozgásokat tudna eredményezni.

Amennyiben tehát az ország úgy döntene, hogy elkezdi piacra dobni a tartalékait, azzal rövid időn belül jelentősen lefelé tudná eltolni az alumínium árát.

Valóban olyan sokat ér?

Vannak azonban olyan szakértők, akik komolyan kételkednek abban, hogy valóban olyan értékes a vietnámi készlet, mint ahogy azt sokan gondolják. Az egyik legfontosabb iparági tanácsadócégnek számító londoni CRU vezető elemzője szerint

a fő problémát az jelenti, hogy nem tudni, pontosan milyen körülmények között tárolják a készleteket.

Ross Strachan hangsúlyozta, van rá esély, hogy a készlet egy része már tönkrement, vagyis a tartalékok felszabadítása talán nem is tudná érdemben enyhíteni a globális hiányt.

Az alumínium számos iparág elengedhetetlen alapanyaga Forrás: AFP/Mario Laporta

Miközben pedig az elmúlt két évtizedben a piaci szereplők stratégiaváltásai erőteljesen megmozgatták nemcsak a készleteket, de az alumínium árát is, a jelenlegi helyzetben az látszik, hogy az alacsony készletek mellett a kereslet folyamatosan bővül, a kitermelés pedig nem tudja tartani a tempót.

Kiemelten súlyos problémát jelent, hogy az elérhető adatok alapján a kínai készletek mindössze 1,2 millió tonnát tesznek ki, és ez az állomány mindössze két hétre tudná kielégíteni a keresletet.

Kína korábban szinte elárasztotta a világot alumíniummal, vagyis az ország kínálatának megcsappanása az egyik fő oka a fém drágulásának.

Amennyiben tehát a vietnámi tartalék visszaáramolna Kínába, úgy a világ második legnagyobb gazdasága könnyedén fel tudná használni a nyersanyagmennyiséget, hiszen arra van kereslet. Nagy kérdés viszont, hogy Vietnám egyáltalán hajlandó lesz-e élénkíteni a hatalmas készlettel a világpiaci kínálatot, és az is, hogy ha ez megtörténik, annak pontosan milyen hatása lesz. Egyelőre azonban a világ csak áhítozhat az óriási tartalékra.