Kína szigorú zéró toleranciát hirdetett a koronavírus-járvánnyal szemben, ami viszont előnyei mellett számos nehézséget is jelent gazdasági szempontból, ugyanis jelentős zavarokat generálhat az amúgy is leterhelt szállítási szektorban és a globális ellátási láncokban. A részletekkel a gCaptain szakportál jelentkezett.

A Kína által meghirdetett "zéró Covid"-stratégia lényege, hogy a járványt teljesen ki kell irtani, a fertőzésgócokat az első esetszámok megjelenésekor azonnal meg kell szüntetni.

A vírus távoltartására tett szélsőséges és szigorú kísérletei során Kína továbbra is tiltja területén a külföldi legénység cseréjét, és nemrégiben új intézkedésként hét hetes kötelező karantént írtak elő a hazatérő kínai tengerészek számára. Ebből három hetet a hajón kell tölteniük, további kettőt a kikötőben és újabb kettőt a lakhelyüket jelentő tartományban, mielőtt hazamehetnének. Még azoknak a hajóknak is, amelyek máshol frissítették fel legénységüket, két hetet kell várniuk, mielőtt Kínában kiköthetnek. A külföldi tengerészek még egészségügyi vészhelyzet esetén sem léphetnek a kínai szárazföldre a karantén lejárta előtt, az Anglo-Eastern Univan Csoport egyik hajóját például Dél-Koreába irányították át, amikor az egyik tisztjének súlyos tályog keletkezett a fogában.

Kínai kikötőForrás: XINHUA/Xinhua News Agency/Yang Shiyao

Következetes, de komoly fejtörést okoz a kínai hozzáállás

"Kína komoly probléma" - panaszolta Bjorn Hojgaard, az Anglo-Eastern Univan hajótársaság vezérigazgatója és a hongkongi hajótulajdonosok szövetségének elnöke. Jó munkát végeznek a koronavírus kordában tartásában, ez azonban azon az áron történik, hogy nem engedik be a tengerészeket."A hajótulajdonosoknak és a menedzsereknek a szabályok betartása érdekében át kellett irányítaniuk a hajókat, ami késlelteti a szállítmányok célba érkezését és a személyzet cseréjét, tovább súlyosbítva az ellátási lánc válságát. "A kínai korlátozások láncreakciókat indítanak be" - figyelmeztetett Guy Platten, a kereskedelmihajó-tulajdonosokat és üzemeltetőket képviselő Nemzetközi Hajózási Kamara főtitkára. A hajók közlekedésének bármilyen korlátozása ugyanis végiggyűrűzik az egész globális ellátási láncon, és komoly fennakadásokat okoz".Kína a világ legnagyobb exportőre, és a hajózási ágazat egyik legfontosabb csomópontja. Az ország egyre radikálisabb intézkedéseket foganatosít a világjárvány megfékezése érdekében. Az elmúlt hetekben a hatóságok 34.000 embert zártak be a sanghaji Disneylandben kötelező tesztelés céljából. Egy pekingi iskolában az általános iskolás gyerekeket egy éjszakán át bent tartották, miután egy tanárnak pozitív lett a tesztje. A "szoros érintkezés" fogalma most már az egymástól akár egy kilométeres távolságban lévő emberekre is kiterjed.

A teherszállítók, a gyárak és a fogyasztók világszerte mindent megtesznek, hogy alkalmazkodni tudjanak a világjárványhoz. Az Egyesült Államokban már enyhülni látszanak az ellátási problémák, míg az Egyesült Királyságban továbbra is romlik a helyzet. Ázsiában egyes kikötőkben már kisebb a fennakadás, de Kalifornia partjainál még mindig több tucat konténerszállító vár arra, hogy kirakodhasson Los Angelesnél és Long Beachnél (Los Angelesben üzemel az USA legnagyobb teherkikötője).

A hajóüzemeltetők felszólították Kínát, hogy enyhítsen a korlátozásokon, a kormányokat pedig arra, hogy helyezzék előtérbe a tengerészeket és a hajózást, különben további ellátási zavarokat kockáztatnak.

Mindenkinek sokba kerül a fegyelmezettség

A szigorú kínai hozzáálás a tengeri kereskedelemben még a legnagyobb piaci szereplők számára is komoly kihívást jelent. "Már voltak olyan hajóink, amelyeknek késedelmi díjat kellett fizetniük" – nyilatkozta Eman Abdalla, a Cargill globális műveleti és ellátási lánc igazgatója. A késések sokszor nem csak pár órát, hanem akár több napot is jelentenek, ami jelentősen növeli költségeinket."Az Euronav NV, a világ egyik legnagyobb szupertanker-tulajdonosa becslések szerint 6 millió dollárt költött a személyzetcsere-válsággal kapcsolatos zavarok kezelésére, beleértve az eltérítéseket, a karanténokat és a magasabb utazási költségeket.

A hajótulajdonosok és -üzemeltetők is elismerik, hogy a kínai korlátozásokat úgy kezelik, hogy a terheket a fedélzeten dolgozó munkavállalókra hárítják. A kínai hatóságok nem engedik. hogy háromnál több kínai tengerész egy repülőjáraton a szárazföldre érkezzen, így a hazatérésük hónapokkal azután is elhúzódhat, hogy lejelentkeztek a hajókról.

Mivel azonban Kína előreláthatólag továbbra sem fog enyhíteni a zéró tolerancián, sőt, a februári téli olimpia idejére akár további szigorításokat is bevezethetnek, a helyzet akár még rosszabbra is fordulhat a jelenleginél.