Az elektromos járművek (EV) eladásai a 2021 júniusáig tartó 12 hónapban több mint 160 százalékkal haladták meg a megelőző év azonos időszakában mért szintet. 2019 ugyanezen időszakához viszonyítva pedig több mint 130 százalékos volt a globális növekedés.
Mindez egyértelműen jelzi, hogy az elektromos járművek lenyűgöző növekedési trendet produkálnak a világpiacon, ami pedig a töltőállomásokat is felértékeli.
Olyannyira, hogy az Oilprice.com elemzése szerint ez már önmagában egy erős növekedést produkáló iparágnak tekinthető, a bővülés pedig várhatóan csak még erőteljesebb lesz a következő években.
Ráadásul a számok alapján az EV-k forradalmi növekedése még csak az elején tart. Például Nagy-Britanniában az elektromos autók mindössze a tavalyi teljes személyautó-eladások 11 százalékát adták. A brit célok szerint az újautó-eladásokban az arányuk 100 százalékra fog nőni 2030-ra, vagyis a növekedés jelentős része még előttünk áll.
Mindeközben a vállalatok is igyekeznek átállni az elektromos autókra. Az olyan nagy cégek, mint a Tesco vagy az Ikea, elkötelezték magukat, hogy 2030-ra a teljes flottájuk elektromos lesz.
Ahogy pedig az elektromos járművek várhatóan egyre olcsóbbak lesznek a következő években, egyre reálisabb lesz a gyors ütemű és nagyléptékű átállás a globális autópiacon.
Ebből pedig az is következik, hogy a Bloomberg becslései szerint több mint 300 millió töltőállomásra lesz szükség 2040-re, világszerte.
Jelenleg kevesebb mint 6 millió töltőállomás működik. Vagyis az elektromos autók értékesítése mellett a töltőállomások kiépítése is hatalmas és stabilan növekvő üzleti lehetőséget kínál (a jelenlegi trendek alapján legalábbis) 2035-ig.
A 300 milliós szám pedig csupán a Bloomberg konzervatív becslése. Az optimistább forgatókönyv szerint akár több mint 500 millió töltőállomást is kiépíthetnek 2040-ig, ami összesen
közel 1600 milliárd dolláros beruházást jelentene az EV infrastruktúrában.
A befektetők eddig nehezen tudtak közvetlenül lecsapni az infrastrukturális beruházásokban rejlő részvénypiaci lehetőségekre.
Ennek egyrészt az az oka, hogy a töltéssel összefüggő infrastruktúrában utazó cégek sok esetben nincsenek jelen a tőzsdén, másrészt az, hogy ezek gyakran nagy, diverzifikált vállalatok üzletágai – vagyis nem is önálló cégek.
Az elmúlt 12 hónapban ezen a téren is volt némi elmozdulás, és a részvénypiacon egyre több lehetőség nyílt a közvetlen befektetésre, de ez a terület még mindig messze elmarad az elektromos autókat gyártó cégekben rejlő részvénypiaci befektetési lehetőségektől.
A szektort követő elemzők számára egyelőre az a valószínű forgatókönyv, hogy a töltőállomásokban (és a vonatkozó infrastruktúrában) érdekelt társaságok gyors növekedést tapasztalhatnak a következő években.
Idővel azonban a terület konszolidálódhat, vagyis kiderülhet, mely vállalatok (vagy vállalati üzletágak) képesek igazán hatékonyan és nyereségesen működni a versenyben.
Lehetséges tehát, hogy az EV töltések olyan léptékű felívelést produkálnak majd, mint például a napenergiával összefüggő infrastruktúrák, tehát a jelenlegi trendek alapján az EV gyártók mellett a töltőkre is érdemes lesz figyelni.