Az idei Fekete Pénteken is nagy népszerűségnek örvendett a fizetés nélküli vásárlás, vagyis az úgynevezett „Vásárolj most, fizess később" megoldás – derül ki a PayPal számaiból. A Kiberhétfőn viszont csökkentek az online értékesítések az USA-ban, amire még soha nem volt példa.

Az elmúlt hónapokban világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend az úgynevezett „Vásárolj most, fizess később" (angolul: Buy Now Pay Later, BNPL) megoldás, amely idén a Fekete Pénteken is tarolt a vásárlók körében – mondta a CNBC-nek a PayPal vezérigazgatója, Dan Schulman.

Schulman az interjúban hangsúlyozta, a Fekete Péntek napján a BNPL szolgáltatásuk forgalma majdnem 400 százalékkal haladta meg a tavalyi szintet. A vállalat csak ezen az egyetlen napon mintegy 750.000 tranzakciót bonyolított le a Vásárolj most, fizess később megoldással.

A tranzakciók volumene pedig egész novemberben erős volt. Először fordult elő a hónapban, hogy a PayPalnál a BNPL vásárlások volumene meghaladta az 1 milliárd dollárt. Ráadásul az első BNPL vásárlók száma több mint 1 millió fő volt novemberben, a teljes létszám pedig jócskán átlépte a 10 milliós szintet.

A PayPal 2020 második felében vezette be a Pay in 4 nevű BNPL szolgáltatást a rendszerébe, lehetővé téve az ügyfeleinek, hogy a vásárlás után csak később fizessenek – kamatmentesen. A BNPL működéséről, felíveléséről és kockázatairól az alábbi cikkünkben írtunk részletesen.

Nem a PayPal volt azonban az egyetlen fizetési vállalat, amelynél a BNPL megoldások iránti kereslet szárnyalt az elmúlt időszakban. A Salesforce adatai szerint az úgynevezett Kiberhéten (november 23. és november 29. között) a BNPL globális használata 29 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest. Csak a Fekete Pénteken a globális vásárlások 7 százalékát BNPL megoldással bonyolították.

Soha nem látott csökkenés

Mindeközben az is kiderült, hogy az idei Kiberhétfő (november 29.) soha nem látott eredményt hozott az Egyesült Államokban. Az online kiskereskedelmi forgalom ugyanis 10,7 milliárd dolláros volt, ami 1,4 százalékos csökkenésnek számított a tavalyi évben mért 10,8 milliárd dolláros forgalomhoz képest –idézi a CNBC az Adobe adatait.

Noha önmagában ez a csökkenés nem drasztikus, mégis sokatmondó, hogy a történelemben először fordult elő, hogy egy Kiberhétfőn az online vásárlási forgalom elmaradt a megelőző évben mérttől. A Fekete Péntek pedig ugyanilyen eredményt hozott, mivel ugyancsak először fordult elő, hogy aznap az online forgalom alacsonyabb volt, mint az egy évvel korábbi.

Az ünnepi időszak egésze viszont ettől függetlenül is igen erősen alakulhat az amerikai kiskereskedelemben. Az Adobe számai alapján november 1. és a Kiberhétfő közti időszakban az amerikaiak 109,8 milliárd dollárt költöttek online, ami 11,9 százalékos emelkedés a megelőző év azonos időszakához képest.

A vállalat prognózisa alapján pedig a november 1-től december 31-ig tartó időszakban az összesített online kiskereskedelmi forgalom elérheti a 207 milliárd dollárt, ami 10 százalékos éves növekedésnek felelne meg.