Mivel az urbanizáció miatt a városi utcák egyre zsúfoltabbá válnak, és a technológia rohamos fejlődése immár lehetővé teszi az évtizedekkel ezelőtt még elképzelhetetlennek tartott járművek létrehozását,
az égbolt – mint még kevésbé telített tér - használata a kisméretű légi járművek számára egyre vonzóbbá válik.
A személyszállítás forradalmasításán dolgozó Wisk startup a Boeing óriásvállalat támogatásával az új-zélandi Tekapóban lévő bázisán négy éve teszteli a Cora nevű autonóm elektromos kisrepülőgépet, amely függőleges felszállásra is képes. A Wisk jelenleg a szabályozó hatóságokkal - köztük az amerikai Szövetségi Légügyi Hatósággal – tárgyal, hogy engedélyt kapjon a légitaxi bevezetésére a mindennapi közlekedésben.
A jármű két utast akár 100 kilométerre is képes elszállítani, és akár 150 km/h sebességre is fel tud gyorsulni.
A világ lakosságának 67 százaléka 2030-ra már városlakó lesz, amivel a földi infrastruktúra már nem fog tudni lépést tartani, ezért szükségessé vált az égbolt kapacitásának még nagyobb kihasználása
– nyilatkozta Anna Kominik, a Wisk ázsiai és csendes-óceáni régióért felelős igazgatója.
Szenzációs hír, hogy a Liberty nevű kétüléses, 180 km/h maximális sebességre és 400 kilométeres repülési hatótávolság megtételére képes, közúti közlekedésre alkalmas,
kétüléses giroplane járműve idén megkapta az európai utakra vonatkozó használati engedélyt.
2023-ban kezdik meg a járművek kiszállítását. Eddig már 15 ország adta le megrendelését, 193 további ország pedig kifejezte érdeklődését a különleges fejlesztés iránt.
Kominik viszont nem volt hajlandó ütemtervet mondani arra vonatkozóan, hogy mikor szállítja majd a Cora az első utasokat. "Nem az a szándékunk, hogy mi legyünk az elsők a piacon; mi a legjobbak szeretnénk lenni" - mondta.
Az Allied Market Research szerint a fejlett légi mobilitás piaca 2025-re közel 17 milliárd dollárt, 2035-re pedig 110 milliárd dollárt érhet.
A Liberty giroplane-t többféle feladat elvégzésére is alkalmasnak vélik a szakemberek, ilyen például a csővezetékek megfigyelése, a rendfenntartás és a távoli területeken végzett egészségügyi műveletek is.
Kominik szerint az iparág és a technológia fejlődése során kritikus fontosságú az "ökoszisztéma" létrehozása. "Ez a kormányzati politikától, a szabályozóktól és a közösségtől nagyon eltérő gondolkodásmódot igényel" - mondta.
A kaliforniai székhelyű Wisk azért választotta Új-Zélandot, mert a világon egyedülálló módon lehetővé tette az autonóm repülőgépek "látóhatáron túli" kísérleti repülését.
Kominik szerint a világjárvány segített és ártott is az iparágnak. A giroplane-ek eladásai lelassultak, mivel a személyes tesztvezetést korlátozták, miközben lendületet adott a magánrepülőgép-iparnak, és megerősítette a személyes találkozás emberi igényét.
Kominik elmondta, hogy az új-zélandi szigorú határkorlátozások az elmúlt hónapokban megakadályozták néhány kulcsfontosságú munkatárs beutazását, viszont lehetővé vált egy új ausztráliai tesztüzem megnyitása.