Sugárhajtású mentőautók, repülő autókkal közlekedő határőrök és drónokkal ingázó városi dolgozók – ez ma még mind sci-finek tűnhet - azonban ezek az elképzelések a fejlett légi mobilitás (AAM) fejlesztési tervének részét képezik; ez a piac 2025-re már várhatóan 17 milliárd dollárt érhet. A részletekről a Reuters hírügynökség számolt be.

Mivel az urbanizáció miatt a városi utcák egyre zsúfoltabbá válnak, és a technológia rohamos fejlődése immár lehetővé teszi az évtizedekkel ezelőtt még elképzelhetetlennek tartott járművek létrehozását, az égbolt – mint még kevésbé telített tér - használata a kisméretű légi járművek számára egyre vonzóbbá válik.A személyszállítás forradalmasításán dolgozó Wisk startup a Boeing óriásvállalat támogatásával az új-zélandi Tekapóban lévő bázisán négy éve teszteli a Cora nevű autonóm elektromos kisrepülőgépet, amely függőleges felszállásra is képes. A Wisk jelenleg a szabályozó hatóságokkal - köztük az amerikai Szövetségi Légügyi Hatósággal – tárgyal, hogy engedélyt kapjon a légitaxi bevezetésére a mindennapi közlekedésben. A jármű két utast akár 100 kilométerre is képes elszállítani, és akár 150 km/h sebességre is fel tud gyorsulni.

A Wisk Cora fejlesztéseForrás: Pinterest

A világ lakosságának 67 százaléka 2030-ra már városlakó lesz, amivel a földi infrastruktúra már nem fog tudni lépést tartani, ezért szükségessé vált az égbolt kapacitásának még nagyobb kihasználása – nyilatkozta Anna Kominik, a Wisk ázsiai és csendes-óceáni régióért felelős igazgatója.

Szenzációs hír, hogy a Liberty nevű kétüléses, 180 km/h maximális sebességre és 400 kilométeres repülési hatótávolság megtételére képes, közúti közlekedésre alkalmas, kétüléses giroplane járműve idén megkapta az európai utakra vonatkozó használati engedélyt.

2023-ban kezdik meg a járművek kiszállítását. Eddig már 15 ország adta le megrendelését, 193 további ország pedig kifejezte érdeklődését a különleges fejlesztés iránt.

Kominik viszont nem volt hajlandó ütemtervet mondani arra vonatkozóan, hogy mikor szállítja majd a Cora az első utasokat. "Nem az a szándékunk, hogy mi legyünk az elsők a piacon; mi a legjobbak szeretnénk lenni" - mondta.

Így fest majd egy repülő taxiForrás: Vertical Aerospace/vertical-aerospace.com

Kulcsfontosságú ökoszisztéma 

Az Allied Market Research szerint a fejlett légi mobilitás piaca 2025-re közel 17 milliárd dollárt, 2035-re pedig 110 milliárd dollárt érhet.A Liberty giroplane-t többféle feladat elvégzésére is alkalmasnak vélik a szakemberek, ilyen például a csővezetékek megfigyelése, a rendfenntartás és a távoli területeken végzett egészségügyi műveletek is.

Kominik szerint az iparág és a technológia fejlődése során kritikus fontosságú az "ökoszisztéma" létrehozása. "Ez a kormányzati politikától, a szabályozóktól és a közösségtől nagyon eltérő gondolkodásmódot igényel" - mondta.

A kaliforniai székhelyű Wisk azért választotta Új-Zélandot, mert a világon egyedülálló módon lehetővé tette az autonóm repülőgépek "látóhatáron túli" kísérleti repülését.

A koronavírus hatásai 

Kominik szerint a világjárvány segített és ártott is az iparágnak. A giroplane-ek eladásai lelassultak, mivel a személyes tesztvezetést korlátozták, miközben lendületet adott a magánrepülőgép-iparnak, és megerősítette a személyes találkozás emberi igényét.

Kominik elmondta, hogy az új-zélandi szigorú határkorlátozások az elmúlt hónapokban megakadályozták néhány kulcsfontosságú munkatárs beutazását, viszont lehetővé vált egy új ausztráliai tesztüzem megnyitása.