Rekordot ért el idén az Európa legnagyobb teherkikötőjébe érkező konténermennyiség

teherhajó
A cargo ship loaded with containers to be shipped abroad berths on a quay at the Port of Qingdao in Qingdao city, east China's Shandong province, 12 January 2018. China's exports of goods increased by 36.2 percent in February year on year to 1.11 trillion yuan (176 billion U.S. dollars), compared with a rise of 6 percent in January, the General Administration of Customs reported on Thursday (8 March 2018). Imports fell 0.2 percent to 888.16 billion yuan in February. That left the monthly trade surplus to 224.88 billion yuan, a reversal from a trade deficit of 72.99 billion yuan in the same period a year ago. In the first two months, exports rose 18 percent while imports were up by 15.2 percent. Trade surplus expanded 37.2 percent to 362.2 billion yuan.
Vágólapra másolva!
December 22-én a rotterdami kikötőbe - Európa legnagyobb teherkikötője - megérkezett az idei évi tizenötmilliomodik TEU-ja is. Ez az első alkalom, hogy egy európai kikötő ilyen döbbenetes forgalmat produkált. A részletekről a portofrotterdam.com számolt be.
Vágólapra másolva!

A koronavírus-járvány kitörésekor világszinten jelentősen visszaesett a szállított konténerek száma, 2020 őszétől azonban Rotterdamban gyors fellendülés ment végbe.

A TEU (twenty-foot equivalent unit - húsz lábas konténerrel megegyező egység) tengeri és multimodális forgalomra is alkalmas konténerek nemzetközi statisztikai célokra használt jelölése. A TEU 6 méter hosszúságú és 2,40 méter szélességű konténernek felel meg.

Az idei első kilenc hónap során a TEU-mennyiségében 7,8 százalékos növekedést mértek.

A 15 milliomodik TEU elérése - ahogy az Origo egyik olvasója a cikk megjelenése utána arra felhívta a figyelmet - azt jelenti, hogy a tényleges konténernagyságoktól függően az átrakott konténerek száma 7.500.000 és 15.000.000 között mozoghat.

A fogyasztási kedv ismét magára talált, sőt virágzik, a gazdaság is kilábalt a mélypontról, volumene már túlszárnyalta a 2019-es szintet is.

A kikötőben vízsugaras szerenád köszönt minden nappal érkező teherhajót, így azt a hajót is ez az üdvözlés fogadta, melynek megérkezésével elérték a tizenötmilliomodik TEU-t a kikötőben:

A fogyasztási kedv ismét magára talált, sőt virágzik, a gazdaság is kilábalt a mélypontról, volumene már túlszárnyalta a 2019-es szintet is.

A kiugró kereslet és az idén tapasztalható különböző zavarok (világjárvány, a globális ellátási lánc válsága) azt bizonyítják, hogy az ellátási láncokra továbbra is nagy nyomás nehezedik.

Az idei év során megnőtt az elszállítandó üres konténerek száma is, de a rakott konténerek átlagos súlyában is drasztikus csökkenést tapasztaltak. Vagyis míg a TEU-ban kifejezett átrakási mennyiség nő, addig súlyban kifejezve az átrakott áru csökkent. Ennek magyarázata az lehet, hogy

a szállítási árak az elmúlt néhány negyedévben meredeken emelkedtek,

ennek következtében pedig a viszonylag nehéz, kis értékű szállítmányok szállítása redukálódott. Ez a hatás leginkább az exportkonténereknél volt érzékelhető.

A kép illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Yu Fangping

"2022-ben egyelőre a rotterdami konténerterminálok rendkívüli zsúfoltságára számítunk. Ennek oka, hogy a nemzetközi konténerhajó flotta és a terminálok kapacitása nem növekszik a keresletnek megfelelő ütemben" - magyarázta Emile Hoogsteden, a Rotterdami Kikötői Hatóság kereskedelmi igazgatója.

A kikötői hatóság továbbra is nagy hangsúlyt fektet a digitalizáció, az együttműködés és az adatmegosztás fontosságára, így a logisztikai láncra nehezedő globális nyomás némiképp csökkenthetővé válhat - most és a jövőben is.