December 22-én a rotterdami kikötőbe - Európa legnagyobb teherkikötője - megérkezett az idei évi tizenötmilliomodik TEU-ja is. Ez az első alkalom, hogy egy európai kikötő ilyen döbbenetes forgalmat produkált. A részletekről a portofrotterdam.com számolt be.

A koronavírus-járvány kitörésekor világszinten jelentősen visszaesett a szállított konténerek száma, 2020 őszétől azonban Rotterdamban gyors fellendülés ment végbe.

A TEU (twenty-foot equivalent unit - húsz lábas konténerrel megegyező egység) tengeri és multimodális forgalomra is alkalmas konténerek nemzetközi statisztikai célokra használt jelölése. A TEU 6 méter hosszúságú és 2,40 méter szélességű konténernek felel meg.

Az idei első kilenc hónap során a TEU-mennyiségében 7,8 százalékos növekedést mértek.

A 15 milliomodik TEU elérése - ahogy az Origo egyik olvasója a cikk megjelenése utána arra felhívta a figyelmet - azt jelenti, hogy a tényleges konténernagyságoktól függően az átrakott konténerek száma 7.500.000 és 15.000.000 között mozoghat.

A fogyasztási kedv ismét magára talált, sőt virágzik, a gazdaság is kilábalt a mélypontról, volumene már túlszárnyalta a 2019-es szintet is.

A kikötőben vízsugaras szerenád köszönt minden nappal érkező teherhajót, így azt a hajót is ez az üdvözlés fogadta, melynek megérkezésével elérték a tizenötmilliomodik TEU-t a kikötőben:

A fogyasztási kedv ismét magára talált, sőt virágzik, a gazdaság is kilábalt a mélypontról, volumene már túlszárnyalta a 2019-es szintet is.

A kiugró kereslet és az idén tapasztalható különböző zavarok (világjárvány, a globális ellátási lánc válsága) azt bizonyítják, hogy az ellátási láncokra továbbra is nagy nyomás nehezedik.

Az idei év során megnőtt az elszállítandó üres konténerek száma is, de a rakott konténerek átlagos súlyában is drasztikus csökkenést tapasztaltak. Vagyis míg a TEU-ban kifejezett átrakási mennyiség nő, addig súlyban kifejezve az átrakott áru csökkent. Ennek magyarázata az lehet, hogy a szállítási árak az elmúlt néhány negyedévben meredeken emelkedtek, ennek következtében pedig a viszonylag nehéz, kis értékű szállítmányok szállítása redukálódott. Ez a hatás leginkább az exportkonténereknél volt érzékelhető.

A kép illusztrációForrás: AFP/Imaginechina/Yu Fangping

"2022-ben egyelőre a rotterdami konténerterminálok rendkívüli zsúfoltságára számítunk. Ennek oka, hogy a nemzetközi konténerhajó flotta és a terminálok kapacitása nem növekszik a keresletnek megfelelő ütemben" - magyarázta Emile Hoogsteden, a Rotterdami Kikötői Hatóság kereskedelmi igazgatója.

A kikötői hatóság továbbra is nagy hangsúlyt fektet a digitalizáció, az együttműködés és az adatmegosztás fontosságára, így a logisztikai láncra nehezedő globális nyomás némiképp csökkenthetővé válhat - most és a jövőben is.