Elképesztő szennyezést okoznak a kiszállító cégek

Tavaly az e-kereskedelem a kiskereskedelmi forgalom közel 20 százalékát tette ki világszerte, és ez az arány 2025-re várhatóan legalább 25 százalékra nő. Az e-kereskedelemmel pedig együtt jár, hogy csomagokat kell célba juttatni, többnyire gépjárművel.
Most először készült felmérés arról, hogy az online rendelt csomagok kikézbesítése, a kiszállítás utolsó kilométereinek megtétele mekkora környezetszennyezéssel jár. Bár az utolsó kilométerek a küldemény teljes útjának sokszor csak töredékét teszik ki, akár a teljes út szén-dioxid-kibocsátásának feléért is felelhetnek.
Ezek a rövid utak, amelyeket több millió kézbesítő kisteherautó, személygépkocsi, motorkerékpár vagy robogó tesz meg naponta, aránytalanul nagy mértékben szennyezik a városok levegőjét.
Kilencven futárcég tevékenységét vizsgálta a Stand.earth Research Group a Clean Mobility Collective megbízásából Európában, Indiában és Észak-Amerikában. A felmérés kimutatta, hogy a hat vezető e-kereskedelmi kiszállító (UPS, FedEx, Amazon Logistics, DPD, eKart, DHL eCommerce, Solutions) utolsó kilométerekre jutó szén-dioxid-kibocsátása eléri a 4,5 megatonnát évente, s ez nagyjából 600.000 háztartás éves kibocsátásának felel meg.
A kutatók becslései szerint Európában az e-kereskedelem által évente kibocsátott hárommillió tonna szén-dioxid kétharmadáért felel a hat legnagyobb kiszállító.