Az elmúlt két évben mind a kereskedők, mind a vásárlók keresték az online vásárlás helyét a mindennapi életben. A pandémia kitörése utáni 2 évet nevezhetjük az extrémitások időszakának - a Mastercard által támogatott Fizetési Élmény Riport szerint a magyarok kísérletezőkedvét jól mutatja, hogy 2021-ben kétszer annyian e-shoppingoltak sportolás, illetve háromszor annyian bolti bevásárlás közben, mint idén. Úgy tűnik, hogy 2022-re kezdenek újra átalakulni az e-vásárlási szokásaink: idén 2021-hez képest már számottevően kevesebben rendelnek a világhálóról munka (45 százalék VS 40 százalék), vécén ücsörgés (17 százalék VS 12 százalék) vagy tévénézés (52 százalék VS 45 százalék) közben, míg
a hálószoba toronymagasan vezeti a listát, 10-ből 6-an vásároltunk már ágyban fekve.
Az online boltba járási szokásaink nem csak a tett helyszínében, hanem a vásárlás gyakoriságában és a vásárolt termékek számában is érdekes trendet mutatnak a megelőző időszakhoz képest - áll a jelentésről készült összefoglalóban. Idén kevesebben vásároltak hetente mimimum egyszer, mint a járvány kitörésekor (12 százalék VS 14 százalék), viszont az éves szinten vásárolt termékek száma 2021-hez képest változatlanul 19-20 darab, és
a hazai e-kereskedelmi forgalom is rekord mértékben, 32 százalékponttal* nőtt az elmúlt évben.
"A bővülés egyrészt az új belépők számának növekedésével is magyarázható, másrészt egyre többen tekintenek úgy az online bevásárlásra, mint egy "plázalátogatásra":
egy körben meg tudjuk ejteni a napi bevásárlást, a születésnapi ajándékok beszerzését és a postai csekkek feladását.
Úgy tűnik, egyre inkább tömbösítve végezzük az online ügyeinket, ami kezd egy "digitális bevásárlókörúthoz" hasonlítani, amit akár az ágyból el tudunk intézni pár perc alatt" - mondta el Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere.
Töretlenül nő a kártyás fizetés népszerűsége: 10-ből 7 magyar használta már kártyáját online vásárláskor, és a lakosság több mint fele mentette már el kártyaadatát valamely online szolgáltatónál. Ez utóbbi népszerűségének titka, hogy olyan esetekben is tudunk a netről rendelni, amikor a kártyánk nincs velünk, vagy macera lenne azt elővenni - jó példa erre a tömegközlekedés, hiszen minden 5. honfitársunk rendelt már utazás közben.
A hazai e-kereskedelmi forgalom 95 százalékát a 20 legnagyobb forgalmat generáló cég adja. Ugyanakkor Magyarország nagyságrendileg 24.000 webshopnak ad otthont, ami 60.000 embernek ad munkát, és közvetve 130.000 ember megélhetéséhez járulnak hozzá. Az idei Fizetési Élmény Riport ezzel a rendkívül dinamikusan változó szegmenssel is részletesen foglalkozik.
"Az ún. long-tail, azaz a legkisebb netes vállalkozások piaca jóval dinamikusabban változik, mint a nagyvállalatoké. Sokkal kiélezettebb a vásárlókért folyó verseny, viszont könnyebb is "felgyorsulni", lépéselőnybe kerülni.
Jól mutatja a szegmens elmaradottságát, hogy az egyik legalapvetőbb fogyasztói igényt, a kártyás fizetést is alig több mint tizedük teszi csak lehetővé, pedig a felmérésből az is kiderül, hogy ez a fizetési opció a bizalomépítés egyik alapköve.
40 százalék azok aránya, akik úgy gondolják, hogy egy webshop megbízhatóságát erősíti, ha van mód kártyás fizetésre" - mondta el Szetnics László, a Mastercard regionális üzletfejlesztési vezetője.
A Fizetési Élmény Riport szerint az aktív, webshopot üzemeltető cégek nagy része (60 százalék) 1-2 munkavállaló megélhetését biztosító mikrovállalkozás, az 5-9 embert foglalkoztató cégek aránya 20 százalék. Több mint felük csak szolgáltatást kínál az oldalán, míg a kizárólag terméket forgalmazó cégek aránya 19 százalék. Többségükhöz havi 10-49 megrendelés fut be (39 százalék), míg harmaduk havi 50-nél több rendelést bonyolít.