Éppen 93 évvel ezelőtt mutatkozott be a világnak Popeye, a spenótimádó tengerész figurája, akinek köszönhetően szinte egyik napról a másikra felfutott a spenót értékesítése az Egyesült Államokban. Felmerülhet a gyanú, hogy annak idején talán nem is véletlenül alkották meg ezt a rendkívüli gyorsasággal népszerűvé váló karaktert, hiszen akár üzleti érdekek is meghúzódhattak a háttérben.

A világon szinte mindenki ismeri Popeye, a tengerész karakterét, aki mindig erőre kap egy kis spenóttól. Rengeteg rajzfilmben volt látható, de először egy képregényben tűnt fel: E. C Segar figurája 93 éve, 1929. január 17-én debütált a Thimble Theatre lapjain - írja a Promotions.hu.

Popeye figurája rövid idő alatt elképesztő népszerűségre tett szert, így végül róla nevezték el a képregényt, 1933-tól pedig rajzfilmekben is szerepelt, amelyeket annak idején mozikban vetítettek egészen 1957-ig, ami hatalmas sikernek számított.

Popeye azóta számtalan helyen felbukkant, 1980-ban még egy film is készült róla Robin Williams főszereplésével – nem véletlen, hogy 2002-ben minden idők 20. legjobb képregénykarakterének választották.

A képre kattintva tekintse meg galériánkat minden idők egyik legnépszerűbb rajzfilmfigurájáról: 

A Popeye rajzfilmek jellegzetes jelenete, amikor a tengerész lehajt egy adag spenótkonzervet, és máris csak úgy duzzad az energiátólForrás: Express

Olyan spenóttermelésről híres vidékeken, mint a texasi Crystal City vagy az Arkansas állambeli Alma, még szobrot is állítottak a híres tengerésznek. A Gotoast.ca cikke szerint Popeye alakja a mai napig jótékony hatást gyakorol ennek a zöldségfélének az értékesítésére és a hozzá kapcsolódó feldolgozóiparra. Az Allen Canning konzervgyártó cég például a mai napig az ő figuráját szerepelteti spenótkonzervein, a Pope Fresh Foods spenót-frisstermékeinek csomagolásán pedig szintén megjelenik a pipázó tengerész alakja. 

Popeye karaktere 1929-ban született meg, éppen akkor, amikor az Egyesült Államok a nagy gazdasági depresszió időszakát élte. A spenót értékesítése a képregényhős és rajzfilmfigura megjelenésének hatására azonban rövid időn belül 33 százalékkal emelkedett olyan körülmények között, amikor a gazdaság egészére a visszaesés volt jellemző. 

Felmerülhet tehát a kérdés, hogy Popeye megteremtése nem egy értékesítési trükk volt-e, ám ezt a feltételezést a szakértők kategorikusan cáfolják.

Még mindig nagyon népszerű Popeye figurája a spenótkonzervet gyártók marketingeseinél (2018-as felvétel)Forrás: Shutterstock

A tengerész figuráját nem a spenótipar hozta létre, hogy növelje vele az eladásait. Inkább véletlenszerű egybeesésről lehetett szó, hiszen egy olyan terméket kellett találni, amely jelentős energiaforrás, sok vitamint és vasat tartalmaz.Az alkotók célja az volt, hogy valóságosnak tűnjön az ismert jelenet, amikor Popeye lehajt egy spenótkonzervet, és máris erőtől duzzadnak az izmai. 

A képregények és rajzfilmek után mozifilm is készült Popeye-ről Robin Williams főszereplésévelForrás: Collection ChristopheL via AFP/© Walt Disney Productions - Paramount Pictures - Robert Evans Company/Walt Disney Productions - Paramo

A rajzfilmfigura a szakértők szerint tehát véletlenszerű hatást gyakorolt a spenóttermelésre és a feldolgozás növelésére, ám ez kétségkívül jól jött az ágazatnak. Ez a jótékony hatás mind a mai napig érvényesül. A karakter megalkotói tudtuk nélkül olyan szórakoztató tartalmat hoztak létre, amely - az azóta már széles körben alkalmazott - tartalommarketing fontos része.Tartalommarketingnek nevezünk egyénként minden olyan marketingtevékenységet, amely tartalmat állít elő, azt publikálja és különböző csatornákon terjeszti azzal a céllal, hogy vásárlókat szerezzen. Az információ bemutatható a legkülönbözőbb formákban, ideértve a híreket, videókat, e-könyveket, infografikákat, esettanulmányokat, használati utasításokat, cikkeket, fotókat, applikációkat és így tovább.

A nagy szórakoztatóipari cégek, köztük a Disney, a Viacom, a Universal Vivendi, a Time Warner, a Bertelsmann és a Sony előszeretettel használják ezt a marketingeszközt, amely nem erőszakosan, de annál hatékonyabban ösztönöz a fogyasztás növelésére. Popeye pedig ennek az egyik első megjelenési formája lehetett a maga idejében.