Tízezreket spórolhatunk, ha elolvassuk a banki díjkimutatást - MNB Pénzügyi sarok

pénzátutalás bankszámla bank számla pénz fizetés utalás ATM automata
54067581 - mature blonde woman with shopping bags on the background of the atm
Vágólapra másolva!
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi sarok rovatában ma az alábbi kérdésre keressük a választ a jegybank szakértőitől: „Havonta küld a bankunk számlakivonatot, de pár napja részletesebb levelet is kaptunk, benne rengeteg díjjal, kimutatással. Mit kell ezzel csinálni?" (P. Csongor, Tótkomlós). Válaszol Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője.
Vágólapra másolva!

Egy uniós rendelet nyomán idén legkésőbb január 31-ig immár harmadik alkalommal kellett megkapnunk bankunktól az éves díjkimutatásunkat. A hitelintézeteknek ezt a lakossági folyószámlával rendelkező banki ügyfeleknek kell elküldeniük (a vállalatoknak tehát nem).

Az ingyenes, saját költéseinket és bevételeinket bemutató kimutatás úgy érkezik meg hozzánk, ahogy – szerződésünk szerint – amúgy is kommunikál velünk a bankunk: postai úton vagy elektronikusan (utóbbi lehet például a bank weblapjáról jelszóval lenyitható felület). Lehet, hogy egy bankszámla fölött esetleg többen is rendelkeznek, de ilyenkor is csak a számlatulajdonos kap ilyet.

A díjkimutatás pár oldalnyi, könnyen áttekinthető és a jogszabály alapján minden banknál egységes szerkezetű – s így összevethető akár más hitelintézetek hasonló dokumentumaival is.

Már csak azért is, mert a jogszabály azt is előírta a bankoknak, hogy egységes elnevezéseket, meghatározásokat alkalmazzanak az egyes számlaszolgáltatásokra, műveletekre. Ezeket nem csak a díjimutatásunkban kell használniuk, de a honlapjukon és ügyfélszolgálati helyiségeikben is elérhető, a bankszámlák általános kondícióit tartalmazó díjjegyzékben is.

Díjkimutatásunk külön-külön sorokban összegzi a folyószámlánkhoz kötődő anyagi terheket (számlavezetési, számlazárási, számlaváltási díj, internet-, mobil- és telefonbank, illetve sms-szolgáltatás havi költsége); az átutalások, beszedések, jóváírások különböző költségeit; a bankkártyákhoz kötődő kiadásokat (betéti kártya vagy és hitelkártya éves díja, vásárlás költsége bel- és külföldön, készpénzfelvételi és befizetési díjakat); a folyószámlahitel kamatát, kezelési költségét, a hitelbírálat, rendelkezésre tartás díját; illetve az egyéb (például limitmódosításra, igazolások kiadására vonatkozó) díjakat.

Képünk illusztráció 123RF

Az értesítő a tranzakciók ára mellett azt is felsorolja, hogy hány műveletet végeztünk tavaly az adott típusokból, és látható az is, hogy mennyi volt egy-egy tranzakciótípus egységnyi tényleges terhe számunkra. Előfordulhattak ugyanis ingyenes tranzakcióink is, hiszen pl. – ha ezt korábban igényeltük – havi kétszer díjmentesen vehetünk fel készpénzt az ATM-ekből, s hitelintézetünk persze kínálhat egyéb (részben) költségmentes szolgáltatásokat is.

Ha szánunk pár percet a díjkimutatásra, világos képet kapunk arról, hogy a múlt évben tipikusan hány banki számlaműveletet végeztünk, s ez pontosan mennyibe került nekünk.

A kimutatásból kiindulva érdemes megnézni, hogy van-e olyan számlacsomag a szolgáltatónk kínálatában, amely jobban illik a számlahasználati szokásainkhoz és akár költséget is megtakaríthatunk vele. Emellett áttekinthetjük más bankok ajánlatait is.

A lehetőségek összehasonlításához segítséget nyújt az MNB összes hazai lakossági forint bankszámla költségeit bemutató, egyénre szabható és saját adataink beütése esetén havi átlagdíjat is számoló internetes Bankszámlaválasztó programja. Ugyanakkor a számlaváltás előtt gondoljuk át, hogy van-e olyan általunk igénybe vett banki szolgáltatás, amely a számlánk fenntartása esetén biztosít valamilyen kedvezményt. Ennek mértéke alapján is mérlegeljük a lehetőségeket!

Ha úgy döntünk, hogy másik szolgáltatónál elérhető számlára cseréljük a jelenlegit, akkor kényelmes megoldás az úgynevezett egyablakos, maximum 13 munkanap alatt lebonyolítható bankváltás. Ehhez csak újonnan választott bankunkat kell megbíznunk, s az elintézi az eddigi megbízásaink áthozatalát a régi hitelintézettől.

Egy jó váltással akár több tízezer forintot spórolhatunk bankszámlánk éves költségénél.

Az éves díjkimutatás kiküldését, azok szabályos tartalmát az MNB ellenőrizheti a bankoknál. A jegybank tavaly decemberben 10 hitelintézetnél tárt fel hiányosságot a vele szerződött fogyasztók nem megfelelő tájékoztatása miatt. A vizsgálat keretében többek között az is megállapítást nyert, hogy az intézmények többsége csak a január 31-i határidő után, késve küldte ki az éves díjkimutatások egy részét.

válaszolt Binder István, az MNB felügyeleti szóvivője