Kiderült, hol helyezkedhetett el a bolti dolgozók egy része

munkavállaló, dolgozó, iroda, szakember, illusztráció, eladó, bolti eladó
asian male shopkeeper working in a grocery store
Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, hogy az internetes vásárlás legnagyobb korlátja az egyre dráguló kiszállítás lehet, számolt be róla a Blokkk.com.
Vágólapra másolva!

Míg a boltok esetében csökkent, a szállítási ágazatban ugyanannyival nőtt a létszám. A webáruházi, logisztikai dolgozókat pedig nagyon meg kell fizetni, így nem csoda, hogy drága mulatság lett a házhoz szállítás.

Fékezett a növekedés

2021-ben a növekedés tempóját nézve fékeztek a webáruházak, a korábbi évek 30-40 százalékos növekedése 17 százalékra esett vissza. A black friday napokkal teletűzdelt novemberben 0,9 százalék, az ajándékvásárlás csúcsidőszakának számító decemberben 4,2 százalékos mozgást jelzett a statisztika növekedési mutatója.

Végül 1333 milliárd forintos áruvásárlási forgalom alakult a neten, amely 11-12 százalék közötti részesedést jelent a teljes kiskereskedelemben

(az üzemanyagot nem számolva).

A kiugró havi csúcsokat nézve (black friday, vagy az ajándékvásárlási láz) két kép rajzolódik ki. Az egyik, hogy 150 milliárd forintos értékesítési csúcsokat közelítettek 2021-ben ezek a hónapok (március, november, december), a másik pedig, hogy jelentősen meghosszabbodtak a kiszállítási határidők a logisztikai, szállítási korlátok miatt, fékezve ezzel a webpiac növekedését. Ebben némileg szerepet játszhatott az is, hogy a lakosság 2021 második felében a sok korlátozás után, az otthonukból kimozdulva szívesen ment el végre az üzletekbe vásárolni.

Ez viszont csak webáruházak piaca, mellette ott vannak például a vendéglők, amelyek nagyot tekertek a kényszerű elviteles korlátozások idején. A pénzügyi statisztika szerint az internetes kártyaelfogadóhelyek száma 30 ezer felett (ebben persze a webáruházi vásárlások mellett egy sor szolgáltatás is benne van), és a vásárlások száma jócskán 100 millió felett jár.

Illusztráció Fotó: Csudai Sándor - Origo

Bővülő logisztikai megoldások

Az internetes árurendelések kiszállítása a webpiac növekedése nyomán alaposan felpumpálta a logisztikai igényeket. A webáruházak és a hagyományos boltok tevékenysége sokszor összefonódik, és gyakori, hogy a hagyományos bolt nyit webáruházat, de az is előfordul, hogy a webáruházként indulók vágnak bele a hagyományos boltozásba, valamint vannak olyan üzletek is, amelyek saját webáruház nélkül szerződtek átvevőponttá.

Az átvevőpont logisztikai előnye, hogy csak azt kell odaszállítani, amit meg is rendelt a vásárló, így nincs fölösleges készlet, míg egy hagyományos bolt kénytelen széles választékot tartani, amiből nem biztos, hogy minden és gyorsan eladásra kerül.

A vevőnek pedig annyi előnye származik az átvevőpontos vásárlásból, hogy nem kell időt pazarolnia a válogatásra a boltban és a futárt sem kell várnia. A csomagautomata is hasonló műfaj, a piacvezetők a Magyar Posta és Foxpost, de ott liheg a nyakukban az eMAG is. Ennek előnye, hogy a személyzet nélküli helyszínről, a nap 24 órájában bármikor elhozható a webes portéka.

A legdrágább a házhozszállítás

Bármilyen átvételi csatornát is választ a vásárló a neten, azért mindegyikhez kell a munkáskéz. Hiszen mind az átvevőpontosnál, mind a csomagpontnál össze kell készíteni az árut, bár azért némi szállítási és egyéb költséget megspórol a webáruház, mert ebben az esetben egy-egy fuvarral több vásárló rendelését juttathatja el. A legdrágább műfaj a házhozszállítás, ahol egyenként kell kiszállítani a rendeléseket, így nem véletlen, hogy többnyire külön szállítási költséget is felszámítanak, az átvevőpontos és a csomagpontos kiszállításokkal szemben. A jármű, a sofőr, a benzin, egyik sem olcsó mulatság manapság, sőt.

Míg a webáruházak egy része saját járműflottával és saját sofőrökkel dolgozik a (főként élelmiszerek) házhozszállításában, addig az iparcikkesek inkább futárszolgálatokat, fuvarozó cégeket vesznek igénybe. A legnagyobbak közé tartoznak a DHL, DPD, Express One, Gepárd, GLS, MPL és a Sprinter, a Magyar Posta mellett.

A bolti dolgozók futárnak álltak

A boltokban a foglalkoztatottak száma a 2016-os 390 ezres csúcsról 2020-ra 370 ezer főre esett. Az elmúlt tíz esztendő során ilyen kevesen még nem dolgoztak az üzletekben, holott közben csúcsra futottak a vásárlások. 2021-ben 19 ezerrel kisebb volt a foglalkoztatottak száma, mint a járvány előtti 2019-ben, csökkent persze a boltok száma is eközben.

Illusztráció Forrás: hm.com

A szállítási ágazatban 2021 utolsó negyedévében 292 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, az egy évvel korábbinál 28 ezer fővel több. Mindez persze csak egy-egy ellentétes irányt jelent a két gazdasági ág foglalkoztatási körében, nem jelenti egy az egyben a keresztbe vándorlását a munkaerőnek, viszont

az utcán járva is szembetűnő a webáruházak és a futárszolgálatok megszaporodott járműparkja, valamint a kerékpáros futárok számának megugrása is.

A FoodPanda és a Wolt futárainak száma már tízezer körül járhat jelenleg és bizony, aki nagyon teker, az megkeresheti az egymilliós határt közelítő pénzt is.

Aranyáron kapni a logisztikai dolgozót

Jól mutatja az üzletek logisztikai dolgozók iránti igényeit, hogy jócskán többet fizetnek a sofőröknek, raktári dolgozóknak, mint az eladótérben ügyködőknek. A sofőrök akár 700-800 ezer forint javadalmazást is kaphatnak, de a targoncás, vagy más raktári dolgozó is többet keres az eladótérinél, például az Aldinál a bolti dolgozó kezdő fizetése 377 ezer forint, míg egy raktári dolgozóé 413-502 ezer forint között mozog (műszakbeosztástól függően). A Kifli.hu raktári dolgozói, targoncavezetői pedig félmillió körüli havi bruttóval számolhatnak.