Az elmúlt időszakban számos bejelentés érkezett
a Magyar Bankholding tagbankjaihoz, a Budapest Bankhoz, az MKB Bankhoz és a Takarékbankhoz arról, hogy csalók próbálnak meg hozzájutni bizalmas banki adatokhoz, visszaélve a pénzintézetek nevével.
Előfordul, hogy az adathalászok a bankszámla felfüggesztésével kapcsolatos figyelmeztetésre vagy hiányos adatokra hivatkozva kérik az ügyfeleket, hogy az általuk megadott linken jelentkezzenek be az internetbank fiókjukba, és ott adják meg az adataikat. Az e-mailekben található internetes oldalra vezető link megtévesztésig hasonlít a bank internetbankjának hivatalos bejelentkező felületére. A jelszavak és kódok így a csalók birtokába kerülhetnek, amelyeket felhasználhatnak banki tranzakciók kezdeményezéséhez.
E-mail megkeresés esetén az alábbiakra érdemes figyelni:
Amennyiben megnyitotta az e-mailben szereplő hivatkozást és megadta az adatait, azonnal keresse fel a számlavezető bankjának ügyfélszolgálatát és függessze fel netbank jogosultságát.
Emellett jellemző, hogy a csalók telefonhívásokon keresztül, magukat banki dolgozóknak kiadva próbálják meg az ügyfelek bankkártya adatait és internetes banki azonosítóit megszerezni. A kísérlet többnyire ügyfélszolgálati telefonszámokhoz hasonló hívószámokról érkezik, a csalók pedig különböző indokokkal kártékony telefonos alkalmazások és internetes programok letöltését kérik az ügyfelektől.
A Magyar Bankholding megerősíti, hogy a magyarországi bankok telefonos ügyfélszolgálatai nem végeznek egymás között hívás-átkapcsolást.
A bankok – így sem a Budapest Bank, sem az MKB Bank, sem pedig a Takarékbank – semmilyen esetben, semmilyen csatornán (sem e-mailben, sem sms-ben, sem telefonon) nem kéri az ügyfeleit arra, hogy adják meg a bankkártyájuk összes adatát, internetes banki jelszavukat, valamint soha nem kérik ügyfeleiktől a távoli elérést biztosító programok telepítését.
Amennyiben valaki gyanús telefonos megkeresést tapasztal, arra kérik, hogy ne adjon meg személyes adatokat, ne telepítsen kérésre semmilyen programot és szakítsa meg a beszélgetést, továbbá tájékoztassa a számlavezető bankjának ügyfélszolgálatát a hívásról.
A témáról az ügyfelek többet is megtudhatnak a Magyar Nemzeti Bank sajtóközleményéből.