A globális zeneipar több mint két évtizede nem látott ütemben bővült 2021-ben. A bevételnövekedést elsősorban az online streaming és a világsztárok népszerűsége fűtötte.

A globális zeneipar 2021-ben 18,5 százalékkal 25,9 milliárd dollárra növelte az összesített bevételeit. Ilyen erőteljes növekedési ütemre pedig az 1990-es évek óta nem volt példa – írja a BBC.

A növekedést jelentős részben az online streaming népszerűsége fűtötte, ahol tavaly 523 millió előfizetőt mértek, szemben a 2020-as 443 millióval. A streaming jelenleg a teljes bevételek 65 százalékát adja, míg a CD-k, bakelit lemezek és a kazetták 19 százalékot, a letöltések pedig 4 százalékot tettek ki. A fennmaradó 11 százalék különböző jogdíjakból származott.

A friss adatok azt mutatják, hogy a zeneipar már az egymást követő hetedik évben tudott bevételnövekedést produkálni. Az összesítést készítő International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) nevű iparági szervezet vezetője hangsúlyozta, a jelenlegi növekedési trend a szektor jelentős felívelését mutatja 1999 után, amikor az iparág még 40 százalékos csökkenést produkált. Frances Moore hozzátette, több mint 60 országot vizsgáltak a kutatásukban, és minden egyes piacon növekedést mértek.

Ráadásul a streaming mellett a hagyományos formátumok is jelentős erősödést produkáltak. Az ezredforduló óta például először nőttek a CD-kből befolyó bevételek, a bakelit lemezek piacán pedig 51 százalékos volt a bővülés. A teljes streamingpiac emellett a folyamatos növekedés eredményeként már eléri a 16,9 milliárd dolláros méretet.

Az iparági szakértők azonban figyelmeztetnek, bár a növekedési számok kedvezők, az előnyök messze nem egyenlően oszlanak meg a szektor szereplői között. Határozott támogatás nélkül ugyanis a független, kevésbé ismert szereplők továbbra is sokkal kevésbé érzik az általános növekedés előnyeit, mint a világsztárok.

Az egyes országokat tekintve az Egyesült Államok bevételei mindenkit megelőztek, 22 százalékos növekedéssel, míg a lista alján Ausztrália állt, ahogy a koronavírus-miatti szigorú lezárások miatt alig tudott bővülni a piac – csupán 3,4 százalékos volt a növekedés.

Az előadók eladásai tekintetében a dél-koreai BTS fiúbanda már a második évben állt az élen, míg a második helyre (ahogy 2020-ban is) az amerikai Taylor Swift futott be. A harmadik helyen Adele állt. A brit énekesnő jegyezte azonban a legtöbbet eladott lemezt. A 30 című albumából 4,7 millió darabot értékesítettek.