Akár tíz százalék hidrogéntartalmú földgáz szállítására is alkalmas földgázszállító rendszerelemek építésére és tesztelésére indul közös kutatás-fejlesztési projekt a Miskolci Egyetem és az FGSZ Földgázszállító Zrt. együttműködésében. A projekt előreláthatóan két évig tart.

Fontos szerep jut a karbonmentes villamosenergiából termelt hidrogénnek hazánk klímasemlegességében, amely cél elérését 2050-re tűzte ki a klímavédelemről szóló törvény. A dekarbonizációs folyamatban nagy szerep jut a hidrogénnek, ezért is fontos az a projekt, amely a Miskolci Egyetem és a FGSZ Földgázszállító Zrt. együttműködésében kezdődik idén tavasszal. A hidrogén földgázba bekeverve energiatárolási lehetőséget kínál és csökkenti a földgázfelhasználás üvegházhatásúgáz-kibocsátását.

A klímaváltozás nem egy elvont fogalom, amely majd csak a következő generációkat érinti. Hanem egy olyan kihívás, amellyel foglalkoznunk kell konkrét cselekményeken keresztül. Ezért röviden úgy is fogalmazhatnánk: feladatunk a jövő"- hangsúlyozta az ünnepélyes sajtóeseményen Varga Judit, Miskolci Egyetemen fenntartó Universitas Miskolcinensis Alapítvány kuratóriumának elnöke.

Hozzátette: a Miskolci Egyetemen a legnagyobb múlttal rendelkező szakterületek egyike az olaj- és földgázkitermelés, valamint a földgázszállítás, ezért eddig is szoros kapcsolatot ápolt az intézmény az FGSZ Földgázszállító Zrt-vel. A jól bevált képzési együttműködésen és az ipari megbízásokon túl innovációs és kutatás-fejlesztési területeken is együttműködik az intézmény és a vállalat.

A dekarbonizációs folyamatban nagy szerep jut a hidrogénnek, ezért is fontos az a projekt, amely a Miskolci Egyetem és a FGSZ Földgázszállító Zrt. együttműködésében kezdődik idén tavasszalForrás: MISKOLCI EGYETEM/Vegh Csaba

Korunk klímapolitikai céljai, az új, zöld energiahordozókra történő áttérés komoly kihívások elé állítja a hagyományos energiahordozókra felépített infrastruktúrát és az ipart is. A Miskolci Egyetem eltökélt célja viszont, hogy minden tudását latba vetve vegyen részt a kihívások megoldásában, és egy a vállalatokon átívelő, igazi tudásközpont szerepét töltse be"- emelte ki Varga Judit.

A FLUMEN projekt a hidrogén-földgáz elegy szállítási lehetőségeinek feltérképezését tűzte ki célul a teljes hazai földgázrendszerre kiterjedően. A két fázisból álló projekt célja egy pilot keretében olyan rendszerelemek építése, vizsgálata és tesztelése, melyek segítségével lokálisan lehetővé válik maximum tíz százalék hidrogéntartalmú földgáz szállítása. A hidrogén országos bekeveréséhez és a szállítási feladatok biztonságos ellátásához szükséges adatok válnak elérhetővé az együttműködés mindkét fázisának megvalósulása esetén.

Az FGSZ Földgázszállító Zrt. a Miskolci Egyetemmel közösen a projekt két fázisából az első fázisra nyert most jelentős támogatást az Információs és Technológiai Minisztérium jóvoltából. A huszonnégy hónapra tervezett első fázis alapvetően kutatás-fejlesztési célt szolgál: a bekevert hidrogén mérését, elszámolhatóságát és nyomon követhetőségét teszi lehetővé, amelyet kiegészít a helyi infrastruktúra építése és speciális mérőeszközök beszerzése.

A Miskolci Egyetem kiemelkedő gázipari tudására alapozva a most induló projekt keretében rendkívül értékes gyakorlati tudásanyagot halmozunk fel a hidrogén kapcsán az elkövetkező években az egyetemmel közösen. Ennek eredményeként a vállalatunk megalapozhatja képességét jövőbeni feladatai ellátására, a Miskolci Egyetem pedig a hidrogéngazdaság legfontosabb kutatóműhelyévé válhat"- fogalmazott Ferencz I. Szabolcs, az FGSZ Zrt. elnök-vezérigazgatója.

"Amennyiben a hidrogéntermelés gazdaságilag kifizetődővé válik, a FLUMEN keretében vizsgált tíz százalékos bekeverési arány elérése számításaink szerint évente nagyságrendileg 607 ezer tonnával csökkentené az ország szén-dioxid kibocsátását, ha a bekevert hidrogén karbonmentes forrásból származik" - tette hozzá az elnök-vezérigazgató. Elhangzott még, hogy a Miskolci Egyetem a hidrogénipart tekintve részt vesz a zöld hidrogén előállítását és földalatti tárolását célzó Akvamarin projektben. 

Az Akvamarin Projekt keretében jelentős innovációs értéket képviselő fejlesztés valósul meg Magyarországon, ugyanis egy olyan rendszer kialakítása és legfeljebb 24 hónapon belüli megvalósítása kezdődik meg, mely a megújuló forrásokból megtermelt villamos energia "fölöslegét" használva hidrogént állít elő. Az így előállított hidrogént aztán a kardoskúti föld alatti tároló berendezései használják – jelentősen csökkentve az üzemelés szén-dioxid-kibocsátását -, de a közeli célok között szerepel az is, hogy - a földgázszállító rendszerben, szigorú biztonsági előírások mellett a földgázhoz keverve - a végfogyasztókhoz is eljusson.

Az elektrolizáló rendszer alapkőletétele KardoskútonFotó: Polyák Attila - Origo

Ennek következő lépcsőjeként tekintenek a most kezdődő közös munkára. A folytatást nézve pedig a hidrogén-értéklánc mentén tovább haladva a tervek között szerepel az elosztói rendszerek hidrogénképességének vizsgálata is, áll az FGSZ Földgázszállító Zrt. közleményében.