Évtizedek után újra használhatnak hajómotort a kubai halászok

Kuba, halász, hal,   people America Caribbean Sea Cayo Guillermo Ciego de Avila Province Coast Composition Cuba Day Greater Antilles Jardines del Rey archipelago masculine Outdoors People rowboat Seashor
Cuba, Ciego de Avila, Jardines del Rey, Cayo Guillermo, File fish laden boats (Photo by SPANI Arnaud / hemis.fr / Hemis via AFP)
Vágólapra másolva!
Ernest Hemingway Az öreg halász és a tenger című, szerzőjének irodalmi Nobel-díjat hozó műve 1952-ben jelent meg. A történet egy kubai halászról (valójában horgászról) szól, annak tengerrel folytatott küzdelméről. Az azóta eltelt több mint fél évszázadban azonban a valóságban is kevés kubai halász élvezhette a motorral felszerelt halászcsónakok nyújtotta előnyöket, lévén, hogy a hatóságok eddig megnehezítették - lényegében tiltották - a kismotorok importját.
Vágólapra másolva!

A kommunista szigetország vezetése évtizedek óta első alkalommal ad lehetőséget a kubai halászoknak arra, hogy 10 lóerőnél kisebb teljesítményű hajómotorokat vásároljanak hajóikra, ideértve azok importját is. Kuba kormánya azt ígérte, hogy csökkenti a bürokráciát is a folyamat gyorsítása érdekében.

Kubai halász Havanna közelében egy 2021-es felvételen Forrás: shutterstock

Kubában régóta szigorú korlátozások alá esik, nem csak a hajómotorok importja és használata a csónakokon, de lényegében a hajóépítés is.

A korlátozások egyaránt érintik a hobbihorgászokat illetve a halászokat is, akik tevékenységüket kereskedelmi céllal folytatják.

A még Fidel Castro korából származó előírások oka eredendően az, hogy ezzel is kedvét vegyék a szigetotszág északi részén élőknek attól, hogy a motorokat használva az Egyesült Államokba próbáljanak szökni ladikjaikon. Beszédes adat, hogy tavaly októbertől idén márciusig az USA parti őrsége mintegy 1000 kubai lakost emelt ki a tengerből, akik apró lélekvesztőiken, sőt, néha szörfdeszkákon próbáltak átjutni Floridába - ez a jelentés szerint a legmagasabb szám 2017 óta.

Ezek a korlátozások ugyanakkor közvetve rendkívül rontanak a halászok munkájának hatékonyságán.

Így azok jóval kevesebb halat foghatnak ki a vizekből, a mennyiség növelése viszont roppant fontos lenne a 11 milliós ország - egyébként jelenleg is élelmezési gondokkal küzdő - ellátásában.

További problémát jelent, hogy a tiltástól függetlenül, a halászok többségének egyébként nincs elég pénze ahhoz, hogy motorral szerelje fel csónakját vagy kisebb hajóját.

Kubai halászokat vonatatnak, csónakjaikban a fogással Forrás: Hemis via AFP/SPANI Arnaud / hemis.fr/Spani Arnaud

A Reuters beszámolójából kiderül: a halászok többsége ugyan üdvözölte a mostani kormányzati döntést, de elegendő pénz hiányában sokan nem tudják kihasználni az enyhítés jelentette előnyöket. Többen pedig hozzátették: az engedélyezett 10 lóerős motorok teljesítménye igen csekély, legalább 80-90 lóerős motorokra lenne szükségük ahhoz, hogy munkájukat a fejlesztés jelentősen könnyebbé tegye.