A Store Insider számolt be róla, hogy elképesztő mértékben növekedett, 1200 euró (454 ezer forint) helyett 13 ezer euró (4,9 millió forint) egy konténer átlagára.

A válságok már nem követik egymást, hanem felhalmozódnak; a Covid-járvány, az orosz-ukrán háború és a magas infláció egyaránt kihívást jelentett a világgazdaság számára. Ezen belül is a leggyengébb pont úgy tűnik, hogy a tengeri szállítmányozás, amelynek költsége megtízszereződött 2019-hez képest.

Az iBanFirst szakértői szerint legjobb esetben is még 2023-ig eltart a kikötői torlódások megszüntetése és a fuvardíjak tartós csökkenése.

Az év elején sokan a szállítmányozás pozitív változásában reménykedtek, de erre azonban várni kell. Számos bomlasztó tényező van: a Covid-járvány okozta bezárások Kínában, a háború Ukrajnában, a konténerek hiánya, a nagy kereslet és annak kielégítésére történő igyekvések és a növekvő energiaköltségek.

A HMM Algeciras, a világ legnagyobb konténerszállító hajója, - 24 000 TEU kapacitással - horgonyoz a kínai Csingtao kikötőjébenForrás: AFP/Xinhua News Agency/Li Ziheng

Az év elején azt hittük, túl vagyunk a Covid-járvány okozta gazdasági nehézségeken, azonban nem ez a helyzet. Március közepén Kína bezárta a 17 millió lakost számláló Sencsent, a kínai Szilícium-völgyet, valamint bezárta kikötőjét is, amely a konténerszállítás terén az ország egyik legnagyobbja. Sencsenen évente 194 millió tonna áru halad át, ami több, mint háromszorosa Le Havre, Franciaország vezető konténerkikötőjének forgalmához, ami körülbelül 66 millió tonna árut mozgat egy évben. Ehhez járul még az ukrajnai háború és az évtizedek óta nem látott inflációs nyomás.

Megtízszereződött a tengeri szállítmányozás ára

A termékek 90 százaléka tengeri szállítmányként jut el a fogyasztókhoz. Azonban a Covid-járvány kezdete óta a tengeri szállítás teljesen kiegyensúlyozatlan, és ez költségrobbanást eredményezett. 2019-ben egy 20 láb méretű konténer (33 köbméter) átlagára 1200 euró (454 ezer forint) körül volt, ez most meghaladja a 13.000 eurót (4,9 millió forint)és esetenként akár a 20 000 eurót (7,56 millió forint) is elérheti. Ez még a magas hozzáadott értékű áruk szállítása esetén sem tartható, ahol általában magasabbak az árrések. A helyzet rávilágít a globalizált termelési láncok sebezhetőségére és az infláció ingadozás okozta veszteségek csökkentésének igényére. Utóbbira megoldás lehet a devizafedezet, ha nemzetközi deviza tranzakció is szerepet játszik a kereskedelemben.

A szállítmányozási problémák mindenesetre nagy kihívást állítanak a vállalatok elé.Bár a többség a hosszú távú stratégiákban gondolkozik, még az olyan hirtelen megoldások mellett is, mint például az új szállítók felkutatása. Viszont általános az a tendencia is, hogy a költségek egy jó részét áthárítják fogyasztókra.