Az orosz-ukrán háború és az Oroszország elleni szankciók számos nyersanyag piacán áremelkedéseket idéztek elő. Van azonban egy fém, amelyről kevés szó esik, mégis alapvető fontosságú a légi ipar és a repülőgépgyártás szempontjából. Az elemzők pedig úgy látják, súlyos hiány lehet ebből a fémből a következő években.

Az orosz-ukrán háború a globális nyersanyagpiacot is felforgatta. A háború kitörése után számos fontos fém (alumínium, cink, réz, acél) árfolyama lendületes emelkedésbe kezdett, majd a kezdeti drágulás alábbhagyott. Bár egyesek szerint például a réz újabb árfolyamcsúcsot dönthet néhány hónapon belül.

Van azonban egy fém, amelyről sokkal kevesebb szó esett a fentiek mellett, pedig ennek hiánya komoly problémákat okozhat, különösen a légiközlekedés és a repülőgépgyártás iparágában. Ráadásul az Egyesült Államok igen jelentősen függ a nyersanyag Oroszországból és Ukrajnából érkező importjától. Ez a fém a titán.

Az amerikai külkereskedelmi adatok alapján a két ország (éves átlagban) az USA-ban felhasznált titánrudak 37 százalékát szállítja, de vannak olyan titánkészítmények, melyek esetében ez az arány eléri a 80 százalékot is – írja az Oilprice.com.

Az USA legnagyobb beszállítója az oroszországi VSMPO-Avisma nevű vállalat, amely olyan óriásokat is ellátott eddig, mint a Boeing. A háború és az Oroszország ellen kivetett szankciók következtében azonban a Boeing is leállította a vásárlását.

A repülőgépgyártás legnagyobbjainak is komoly gondot okozhat a titánhiányForrás: AFP/Remy Gabalda

Noha a Boeing és más amerikai vállalatok számára van alternatíva a titánbeszerzések terén, a kínálati hiány komoly gondokat okoz. Japán például részben helyettesítheti az orosz titánt, de a szigetország vállalatai a hírek szerint közel teljes kapacitáson termelnek. Bár az iparági elemzések szerint a japán kapacitások növelhetők, de ez áremelésekkel is járhat. Ha pedig a titán ára jelentősen megemelkedik, az több légi ipari társaságnak is komoly beszerzési problémát jelenthet.

A titánhiány pedig még Európában is megnehezítheti a cégek helyzetét. Jóllehet Európában vannak alternatív források, olyan nagyvállalatok is erősen támaszkodnak a VSMPO-ra, mint az Airbus. A helyzet súlyát mutatja, hogy az Airbus még lobbizott is azért, hogy a titán teljesen kerüljön ki az Oroszország elleni szankciókból.

Mindennek eredményeként az iparági elemzők azzal számolnak, hogy a titán árfolyama a következő két évben akár a 2008-as pénzügyi válság előtti magasságokat is elérheti. Jelenleg ugyanis négy olyan ország van a világon, amely titánt termel és szállít a világ legnagyobb légi ipari cégeinek: Oroszország, Ukrajna, Kazahsztán és Japán. Mivel pedig az első kettő a belátható jövőben kiesik a piacról, ezért minden valószínűség szerint egyre nehezebb lesz a cégeknek megfelelő mennyiségben beszerezni a nyersanyagot. Ez pedig érezhetően felhajthatja a titán árát.