Miközben az Egyesült Államokban az üzemanyagárak meredeken emelkedtek az elmúlt évben, a nagy olajcégek vezetői hatalmas vagyonokat kerestek. A legnagyobb olaj- és gázvállalatok vezérigazgatói ugyanis tavaly közel 45 millió dollárral többet vihettek haza, mint 2020-ban.

A legnagyobb amerikai olaj- és gázipari vállalatok vezérigazgatói 2021-ben közel 45 millió dollárral több összesített kompenzációt vihettek haza, mint egy évvel korábban – írja a The Guardian egy friss iparági jelentés alapján.

Miközben tehát az amerikai üzemanyagárak jelentősen emelkedtek tavaly, a 28 legnagyobb energiacég (például a Shell, az Exxon, a BP vagy a Marathon Petroleum) összesen 394 millió dollárt osztott ki a vezérigazgatóinak 2021-ben.

A legjobban kereső cégvezetők között volt Michael Hennigen, a Marathon Petroleum vezetője, aki 21 millió dollárt kapott, 5 millió dollárral többet, mint egy évvel korábban. Mellette Darren Woods az Exxontól 23 millió dollárt vihetett haza, ami 7 millióval haladta meg a 2020-as kompenzációját. A Shell vezetője, Ben Buerden pedig 2 millió dolláros emelést kapott.

Ezek a számok jelentős részben a cégek hatalmas bevételeit tükrözik, amit éppen az üzemanyagárak lendületes emelkedésének köszönhetnek. 2021-ben ugyanis az amerikai árak 50 százalékos emelkedést mutattak, ahogy 2014 óta nem látott szintekre drágult az üzemanyag a világ legnagyobb gazdaságában.

Hatalmas vagyonokat vihettek haza tavaly a legnagyobb amerikai olajcégek vezetőiForrás: Shutterstock/Jonathan Weiss

Ennek köszönhetően a Shell nyeresége megnégyszereződött 2021-ben, míg a BP profitja nyolcéves csúcsra emelkedett. Az Exxon pedig 2017 óta nem látott erős profitot produkált 2021 utolsó negyedévében.

Miközben az amerikai kormány többször a nagy olajvállalatokat vádolta a magas árak miatt, az Egyesült Államok 2021-ben nettó kőolajexportőr volt, és a teljes kitermelését is növelte. Ráadásul az elmúlt hónapokban az amerikai kitermelési költségek is csökkentek, ám ennek ellenére igen magasak maradtak az árak.

Az olajipari cégek arra hivatkoznak, hogy a kőolaj világpiaci árának megugrása, a koronavírus-járvány utáni hirtelen keresletnövekedés, a nem megfelelő mennyiségű készletek, valamint legutóbb az orosz-ukrán háború indokolja a magas árakat.

Az amerikai fogyasztóvédelmi csoportok azonban rossz szemmel néznek az olajcégekre. Jamie Court, a Consumer Watchdog elnöke kifejtette, számos amerikai családban döntetni kell, hogy üzemanyagot vagy élelmiszert vásárolnak, miközben ezt a döntést nem kellene meghozniuk. Sokak szerint ugyanis a nagy olajcégek a vezetőket és a részvényeseket gazdagítják a hatalmas bevételükből és nyereségükből, miközben akár az árak visszafogásán is dolgozhatnának.