A Themis vezette konzorcium nyerte meg 35 évre az autóutak kezelését

Megkezdődik az M35 autópálya görbeházi csomópontjának a fejlesztése
Görbeháza, 2022. február 15. Drónnal készült képen az M3-as és az M35-ös autópálya görbeházi csomópontja 2022. február 15-én. Ezen a napon sajtótákoztatón jelentették be, hogy megépül az M35 autópálya Debrecen-Nyíregyháza és a Nyíregyháza-Debrecen csomóponti ága Görbeházánál. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a ZEMPLÉNKŐ Kelet-magyarországi Építőipari Fővállalkozó és a Bányászati Kft. végzi, nettó 4 milliárd 889 millió forint értékben. A munka befejezése 2023 decemberére várható. MTI/Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autóutak építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre.
Vágólapra másolva!

A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autóutak építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre – jelentette be pénteken Rogán Antal miniszter az eljárás eredményét, valamint azt is ismertette, hogy nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű az autópálya-rendszer fejlesztése és bővítése.

Eldőlt, kié a hazai autópályák koncessziója 35 évre Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

A koncesszoroktól elvárják, hogy 2032-ig 317 kilométer új utat építsenek, de megkövetelik 265 kilométer hosszan a sávbővítést. Emellett elvárják a teljes úthálózat karbantartását és üzemeltetését a következő 35 évben, amely a miniszter állítása szerint a leghosszabb törvény adta időkeret.

A részletek alapján elmondta, hogy a sávbővítés a Bicske–Komárom–Tatabánya-szakaszokat az M1-en, Gödöllő és Kerekharaszt közötti szakaszt az M3-on, az M7-esen Balatonvilágost és Székesfehérvár térségét érinti. Míg az M81-en a Mór–Sárbogárd-szakasz megépítése lesz a nyertes feladata – mondta el a részleteket.

A miniszter elmondta, hogy 35 év alatt fizet egy RAD-rendszerben, de a bővítés, a fejlesztés és a gondozás a koncesszor feladata. „Értelemszerűen az állam nem tart meg saját karbantartási eszközöket, hanem átadja az eszközöket" – ismertette Rogán Antal az eljárás részleteit.

Az Index szerint az állam útdíjfedezeti rendszerben gondolkodik, vagyis ezek a bevételek kell, hogy fedezzék a koncesszorok felé a költségeket, nem lehet több a költségvetés kiadása, mint ez a beszedett összeg.