Újabb beruházással folytatódik a Csepeli Szabadkikötő hosszú távú megújulása, amely hatással lesz a régió legfontosabb, itt elhelyezkedő logisztikai központjára is. Ezúttal a kikötő infrastruktúra-hálózatának komplex fejlesztése (vasút, út, vízoldal, közmű) a cél.

Nyertest hirdetett a Mahart-Szabadkikötő Zrt. a Csepeli Szabadkikötő fejlesztése pályázaton az uniós közbeszerzési portálon. A kivitelezőnek a kikötő infrastruktúra-hálózatának komplex fejlesztése a feladata. A tervezési és kivitelezési folyamatokat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. végzi - írja a Magyar Építők.

A 94 éves múltra visszatekintő csepeli kikötő stratégiai fontosságú, hiszen Magyarország, sőt a régió legnagyobb trimodális - vasúti, vízi és közúton is megközelíthető – logisztikai központja. 2015-ben 3,5 milliárd forintból újult meg a létesítmény, 2018-ban pedig új logisztikai csarnokokat hozott létre az üzemeltető Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.

A kikötőben működik Magyarország legnagyobb konténerterminálja. A szolgáltatásokat biztosító MAHART Container Center a 2020-as évben 411 500 konténermozgatást végzett, és 2264 irányvonatot indított, fogadott.

A képre kattintva nézze meg a Csepeli Szabadkikötőről készített galériánkat!:

Újabb fejlesztések indulnak nyártól a Csepeli SzabadkikötőbenForrás: Magyarépítők / Magyarépítők.hu

Rendkívül jelentős kamion- és vonatforgalmat bonyolít a kikötő, ami sok esetben még a kockakő burkolatú belső úthálózaton, elhasználódott, leromlott állapotú vasúti vágányokon történik. Ez az infrastruktúra nem felel meg minden tekintetben a 21. századi logisztikai igényeknek, ezért vált időszerűvé a következő fejlesztési ütem.

  • A nyáron kezdődő projekt legnagyobb részét a vasútépítési munkák teszik ki. A bejáró vágány és a teljes rendezői vágánycsoport átépül, ezenkívül beépítenek egy dinamikus járműmérleget és megújulnak a jelentősebb útátjárók.
  • A vízoldali munkák részeként átépítik a Duna oldali rézsűt. A Petróleum-medence északi partján, valamint a II. kereskedelmi medence délkeleti sarkán új burkolt rézsűs partfal készül, megtörténik a Petróleum-medence bejárati csúcsának helyreállítása, és a függőleges partfalak javítását, kikötői elemek pótlását is elvégzik.
  • A Vasúttechnika munkarészéhez tartozik a vasúti térvilágítás és a rendező vágányok alatti közművek kiváltása, az itt található közműhálózat átépítése is.
  • A kivitelezés során a Szabadkikötő területén lévő úthálózat jelentős százalékát felújítják.
  • A rekonstrukció külön üteme a kikötő területén található Ferroport telephelyén egy 7500 négyzetméteres térburkolat bontása, és helyére új bazaltbeton burkolat építése.

A teljes projekt átfutási ideje 24 hónap, a kivitelezési munkák júliusban kezdhetők meg.

A legnagyobb dunai kikötő létesítését az Osztrák–Magyar Monarchia idején határozták el. A XIX. század végén a jelentős malomipar, valamint a növekvő teherhajó-forgalom indokolta a megépítését. A pesti és budai rakpartok alkalmatlanok lettek volna – így került Csepelre a létesítmény. Végül a Csepeli Szabadkikötőt 1910-ben kezdték el kiépíteni - ezt már a Magyar Nemzet cikke teszi hozzá.

Fiume elvesztésével Magyarországnak nem maradt tengeri kijárata, ezért Csepelnek kellett betöltenie a tengeri kapcsolattartás feladatát is.