Eddigi legsikeresebb évét zárta tavaly a Gránit Bank

Hegedüs Éva
Hegedüs Éva a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója a sajtótájékoztatón
Vágólapra másolva!
Eddigi legsikeresebb évét zárta a Gránit Bank 2021-ben és az idei év első négy hónapja is terven felüli számokat hozott – jelentette be Hegedüs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója a bank sajtótájékoztatóján, hozzátéve, hogy a növekedés továbbra is szektorátlag feletti. A Gránit Bank ma már a 10. legnagyobb bank, amely a 2021-es esztendőt – az előző évinél több mint kétszer nagyobb – 4,5 milliárd forintos adó előtti nyereséggel zárta. Az utóbbi időszak innovációi közül Hegedüs Éva kiemelte a teljes értékű számlanyitást szelfivel, a fenntarthatóságot szolgáló zöld bankkártyát és a banki mobilapplikációban elérhető világelső Öko Kalkulátor funkciót, valamint azt, hogy a bank, modern bankként, a hazai piacon elsőként digitalizálta a jelzáloghitel-igénylés folyamatát – hangzott el a Gránit Bank sajtótájékoztatóján.
Vágólapra másolva!

A bank vállalati és lakossági hitel- és kötvény-állománya 264 milliárd forint, 26,3 százalékkal több mint egy évvel korábban (a szektorszintű éves átlagos növekedés 18,8 százalék volt), míg a lakossági betétállomány több mint 30 százalékkal nőtt egy év alatt, kétszer akkora ütemben, mint a hazai bankoknál.

A bankszektor átlaga feletti növekedés a Gránitnál

A Gránit Bank 2010. évi alapítása óta éves átlagban közel tízszer gyorsabb ütemben nőtt, mint a hazai bankok, 2021-ben pedig eddigi legsikeresebb évét zárta. Mérlegfőösszege 2021 végére közel 700 milliárd forintot ért el, amely 20 százalékkal haladja meg az előző évit, miközben a bankszektor éves átlagos növekedése 16 százalék volt.

Hegedüs Éva a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója a sajtótájékoztatón Forrás: Origo

A banki működés költséghatékonyságát jelzi, hogy a működési költség a mérlegfőösszeg arányában 1,1 százalék, ami mintegy fele a hazai bankszektor 2,1 százalékos mutatójának.

A banki hitelállomány minőségét pedig jellemzi az NPL mutató, amely 0,03 százalék, a bankrendszer 3,1 százalékához képest, a jegybank és az állam felé fennálló követeléseket nem számítva.

A bank adózás előtti eredménye elérte a 4,5 milliárd forintot, amely több mint kétszerese az egy évvel korábbinak. Az adó utáni eredményt, amelynek nagysága közel 4 milliárd forint – a bank részvényesei egybehangzó döntéssel az eredménytartalékba helyezték, így a bank idén sem fizet osztalékot. A 2021-es évvel együtt eddig a Gránit Bank tulajdonosai a megtermelt 11 milliárd forint adózás előtti eredményből közel 9 milliárdot forgattak vissza a bank tőkéjébe.

– emelte ki a tájékoztatón Hegedüs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a bank továbbra is szektorátlag feletti ütemben növekszik. Az előző év márciusához képest a lakossági hitelállomány 36 százalékkal nőtt szemben a 11 százalékos piaci átlaggal, míg a vállalati hitelállomány 31,2 százalékkal bővült a 20,5 százalékos piaci átlaghoz képest.

Mindezek hatására a bank április végén megtermelte az előző évi adózás előtti eredményének több mint 70 százalékát, azaz 3,2 milliárd forintot és közel 100 ezer ügyfélszámlát kezel.

Továbbra is erős az innovációs ütem – hangsúlyozta Hegedüs Éva, aki úgy tartja bankárként felelőssége az is, hogy a hitelezés és a likviditáskezelés terén a konzervativizmus szabályainak betartása mellett fenntartható módon a pénzügyi szolgáltatások minél szélesebb körét digitálisan nyújtsák az ügyfeleknek.

Zöld és digitális

Tavaly november óta – a világon az első kereskedelmi bankként – elérhetővé tette a bank mobilapplikációjában ügyfeleinek az Öko Kalkulátort, amellyel nemcsak követhetik a bankkártyás vásárlások CO2 kibocsátását, de azonnal semlegesíthetik is azt fák ültetésével, így a kalkulátor révén erősödik a fenntarthatósági szemlélet.

A Gránit Bank 2020-ban és 2021-ben is karbonsemlegesen működött.

Alig egy éve vezette be a Gránit Bank Magyarországon elsőként a teljes értékű szelfi számlanyitást 2021 második felében pedig a gyorsan lebomló zöld bankkártyát. A jelzáloghitelezés digitalizációja keretében piacra lépett a bank az Otthon Kalkulátorral, amellyel 5 perc alatt elvégezhető az online hitel-előbírálat és a papíralapú, hiteligénylési dokumentumok helyett online kitölthető okosnyomtatványok várják az ügyfeleket.

A digitális megoldások révén szükségtelenné válik, hogy bárki ügynökkel, tanácsadókkal merjen csak nekivágni a hitelfelvételnek, miközben az elektronikus csatornákon, VideóBankon az összes lépésnél dedikált hiteltanácsadó segíti az igénylőt. A hiteligénylési folyamat további digitalizációjához jogszabályi változtatásokra is szükség van. Az értékbecsléshez például egyelőre fizikailag is ki kell mennie az értékbecslőnek – bár ezen a téren már küszöbön a változás – és jogszabályi előírások miatt a hitelszerződés aláírása, a jelzálogjog bejegyzése a földhivatalban, és a közjegyzői okirat elkészítése is csak személyesen oldható meg.

Előkészületben van idén egy további jelentős újdonság, amely a családok pénzügyeinek kezelését könnyíti meg és helyezi új platformra.

A Bank teljesítményét idén is több kiemelkedő szakmai elismerés kísérte, ezek közé sorolható a Mastercard Év bankja program Az év UX megoldása díj, amellyel a szakmai zsűri a digitális jelzáloghitelezési folyamat és azon belül a néhány perces hitel-előbírálattal egyenrangú Otthon Kalkulátort ismerte el.

Fennállásának legsikeresebb évét zárta 2021-ben a zöld és digitális pénzintézet Forrás: Gránit Bank

Méltányos a teher, a hitelállomány pedig magas minőségű

Hegedüs Éva a sajtótájékoztatón az Origo kérdésére a bejelentett, egyes szektorok extraprofitját terhelő adó kapcsán elmondta: nem igen van olyan, hogy örülni lehet egy adónak, de

a Gránit Banknál értik a döntést, és és méltányosnak tartják, hogy a teherviselésből kivegyék a részüket azok, akik megtehetik.

Hegedüs Éva kiemelte: elfogadhatónak tartják azt, hogy a költségvetési egyensúly helyreállításának elősegítése érdekében, az egész hazai bankszektor egyik legdinamikusabban fejlődő pénzintézeteként, részt vállaljanak ebben.

Az Origo további kérdésére a hitelállomány növekedése jelentette kockázat kapcsán az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta: folyamatosan mérik és figyelemmel kísérik a hitelek mutatóit, és úgy ítélik meg, hogy kiváló minőségű hitelállománnyal rendelkeznek.

- mondta Hegedüs Éva, emlékeztetve ugyanakkor, hogy a banknál a nem teljesítő hitelek aránya a pénzintézet megalakulása óta jóval a szektor átlaga alatt van.

Hegedüs Éva kérdésre válaszolva kifejtette azt is: folyamatosan mérik, miért fordulnak hozzájuk ügyfeleleik, miért választjál őket egyre többen a lakossági szektorban. Kiemelte: ügyfelek döntő többsége épp azért választja őket, mert zöldek és mert digitálisak, azaz a bank legfőbb vállalásai miatt.