Egészen különleges megoldást kínálnak egyes cégek az Atlanti-óceánon történő kávészállítmányozásra. A vállalatok ugyanis vitorlás hajókkal szállítják a nyersanyagot. Noha ez jelenleg luxusmegoldásnak számít, izgalmas ötleteket adhat másoknak, akik a tengeri szállítmányozás ökológiai lábnyomát szeretnék csökkenteni.

Már manapság is van néhány európai kávépörkölő, amely azzal büszkélkedhet, hogy az árusított kávébabjait vitorlás hajókkal szállították Dél-Amerikából – vagyis nem olyan hajókon, melyek fosszilis tüzelőanyagokkal működnek.

Bár a szupermarketekben kapható kávékhoz képest ezek a kávébabok luxusnak számítanak, a különleges megoldás hosszabb távon inspirálhatja is azokat a cégeket, melyek a tengeri szállítmányozás ökológiai lábnyomának csökkentésén dolgoznak – írja a Bloomberg.

Hat hét az óceánon

A sajátos út onnan indul, hogy a pörkölők közvetlenül a termesztőktől vásárolják meg a kávébabokat, például Kolumbiában. Ezt követően egy raktárban tárolják a nyersanyagot, mielőtt felraknák a szállítmányt egy vitorlás hajóra. Ezek a hajók olyan európai kikötőkbe indulnak, mint a franciaországi Le Havre vagy az angliai Penzance. Az út általában hat hétig tart, majd a megérkezés után a kávébabokat elszállítják a pörkölőkhöz, mielőtt kávézókba vagy közvetlenül a fogyasztókhoz kerülnek.

Még luxus, de egyre népszerűbb a vitorlás szállítmányozásForrás: AFP/TOWT (MARITIME TRANSPORT COMPANY) / PIRIOU

Ez a megoldás azonban azzal is jár, hogy a kávé végső ára jóval magasabb a szokásosnál. Például egy cornwalli pörkölő, a Yallah Coffee nevű cég Las Brisas kávébabjaibólaz 1 kilogrammos zacskó 50 fontba (kb. 23 ezer forint) kerül. Összevetésképpen, a brit Tesco online kínálatában egy 1 kilogrammos zacskó 13,75 fontba (kb. 6 ezer forint) kerül.

A Yallah Coffee alapítója, Richard Blake azonban úgy látja, nemcsak környezetvédelmi, hanem üzleti szempontból is megéri a különös szállítási mód. Blake szerint ugyanis az emberek szívesen fizetnek extra összeget egy értékkel bíró prémium termékért.

A kalózok is ilyen hajókkal dolgoztak

Az egész ötlet egyébként néhány évvel ezelőtt indult, amikor a környezetvédelemre összpontosító vállalkozások egy kis csoportja úgy döntött, bebizonyítják, hogy üzletileg is megtérülő módon lehet nulla szén-dioxid-kibocsátással szállítani a kávéhoz hasonló árukat. A Shiped by Sail nevű brit cég ekkor kezdett el klasszikus kalózhajókhoz hasonló vitorlásokkal (szkúnerekkel) dolgozni. A terv nemcsak ötletként különleges, de kockázatos is. A fahajók ugyanis általában is nagyobb veszélynek vannak kitéve az óceánon, ráadásul ilyen módon csak relatíve nagyon kevés kávébabot lehet szállítani.

A pörkölők számára üzletileg is megéri vitorlással szállíttatni a kávébabokatForrás: Shutterstock

Az egész tehát egy sajátos bravúrnak indult, azonban mára üzleti szempontból is értelmet nyert. Kiderült ugyanis, hogy a fogyasztók valóban hajlandók megfizetni a magasabb árat a „zöldebb" kávéért.

Jó példa erre a franciaországi székhelyű Belco, amely egy fenntartható kávéimportőr vállalat, és amely mintegy ezer különleges pörkölő üzemet szolgál ki Európa-szerte. A társaság az év elején 22 tonna kolumbiai kávét vásárolt, és ezt a mennyiséget teljes egészében szkúnerekkel szállították. A cég vásárlói olyan pozitívan fogadták a megoldást, hogy

a Belco most azt tervezi, 2025-re az összes beszerzett kávébab felét (nagyjából 4000 tonnát) vitorlásokkal importálják majd. Ehhez azonban nagyobb hajókra lenne szükség.

A Belco jelenleg egy francia szállítmányozóra, a TransOceanic Wind Transport (TOWT) nevű társaságra támaszkodik. A Belcóhoz hasonló ügyfelek igényeinek kielégítése érdekében pedig a TOWT most egy olyan vitorlás hajót épít, amely képes akár 1100 tonna áru befogadására is. Az első ilyen hajó a tervek szerint jövő júniusban érkezik, melyet 2026-ig három további vitorlás követ majd.

Az Atlanti-óceán másik oldalán is folynak közben a fejlesztések. A Costa Rica-i SailCargo is arra készül ugyanis, hogy dél-amerikai kávébabokat szállítson vitorlásokon északra. Az egyik ügyfele a kanadai Café William Spartivento, amely Kanada legnagyobb „fair trade" kávépörkölője. A Café Williams pedig már be is fektetett egy új SailCargo hajóba, amely 250 tonna árut fog szállítani, és várhatóan jövőre indul majd útnak.

Forrás: SailCargo

Nem kell kőolaj a vitorlásoknak

Mindez azért is fontos, mert az évek óta tartó innovációk következtében a globális kávéipar képes volt jelentősen csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátását, azonban a szállítmányozás továbbra is gyenge pontnak számít a környezetvédelem területén. A fejlesztés alatt álló hatalmas vitorlások viszont izgalmas megoldást kínálnak erre a problémára, ráadásul az olajárak változékonysága ellen is könnyen tud védekezni velük az iparág.

A különleges megoldás szellemiségét jól foglalta össze Maxence Lacroix, a belga Javry nevű pörkölő társalapítója. Lacroix úgy látja, sok kis, innovatív szereplőre van szükség az iparágban, hogy nagy változásokat lehessen elérni. A jelenlegi nagy szereplők ugyanis nem érdekeltek az átfogó változtatásokban. Hozzátette, „a változásnak alulról kell jönnie".