A Világgazdaság számolt be róla, hogy Kínára koncentrál a Gucci, miután az anyacég eladásai több mint negyedével estek vissza az év eleje óta az ázsiai országban.

Az ázsiai gazdaság kulcsfontosságú a vezető divatházak számára, amelyeket a Covid miatti újabb szigorítások a térségben érzékenyen érintettek. A kínai piacon - amely az előrejelzések szerint 2025-re átveszi a legnagyobb luxuspiac szerepét - a márciusi lezárások hatására visszaesett a kereslet a luxuscikkek iránt.

A Kering divatház ezért bejelentette új terveit, miszerint jelentősen növelné zászlóshajó márkájának, a Guccinak az eladási számait, Kínára pedig kiemelt figyelmet fordítana. A divatcég ezért leszerződtette a Tiffany egyik korábbi vezetőjét, Laurent Cathalát, a Gucci kínai divíziójának vezetésére. Cathala kiváló marketingszakemberként ismert, akinek az egyik módszere, hogy biztosítja a helyi divízióknak az önálló marketing- és reklámtevékenységet, amely az iparágban egyébként jellemzően központosított. A legtöbb divatház ugyanis Milánóból vagy Párizsból irányítja a marketingtevékenységeit. A mostani időkben azonban versenyelőny lehet az, ha mindez helyi szinten zajlik, hiszen soha akkora jelentősége nem volt a helyi vásárlók és kultúra megértésének a céges stratégiában, mint manapság.

Lady Gaga amerikai énekes-színésznő a Gucci-ház (House of Gucci) című filmjének londoni világpremierjén. A film a Gucci olasz divatmárka történetét dolgozza felForrás: MTI/Vianney Le Caer/Invision/AP/Invision/Vianney Le Caer

Kínában a lezárások miatt nagy erőfeszítések szükségesek a gazdaság helyreállításához, elemzők szerint egyszerű ösztönző intézkedések nem lesznek elegendők.

A Gucci ráadásul jobban megszenvedte a járványt és az azt követő időszakot mint például a szektortárs LVMH-nál lévő Louis Vuitton vagy Hermes, ahogy ez az első negyedéves adatokból is kiderül. A Kering eladásai 26 százalékot estek vissza az év eleje óta, míg az LVMH értékesítései mindössze 16 százalékkal csökkentek. Utóbbi vállalat ellenállóbbnak bizonyul tehát a válsággal szemben, ez nem kis részben a tevékenység diverzifikációjának köszönhető.

A Gucci gyenge teljesítménye a cég pénzügyi igazgatója szerint részben annak tulajdonítható, hogy a márka a versenytársaknál nagyobb mértékben függ a kínai anyaországtól.

A Barclays számításai szerint a brand az éves eladások 35 százalékát realizálja Kínában, míg az LVMH 26-27 százalékot. A korlátozások ebben a hónapban már enyhülnek, így a befektetők árgus szemekkel figyelik, hogyan igyekszik újra megvetni a lábát Kínában a Kering.

A márka sikere egészen a közelmúltig nem kis részben a fiatal pénzes kínai vásárlóknak volt köszönhető, akik az európai divatfővárosokban költötték a pénzüketForrás: AFP/Alain Jocard

Marco Bizzarri vezérigazgató és Alessandro Michele kreatív igazgató irányítása alatt a Gucci profitja csaknem megnégyszereződött, míg a forgalma 2015 és 2019 között a háromszorosára nőtt.

A márka sikere egészen a közelmúltig nem kis részben a fiatal pénzes kínai vásárlóknak volt köszönhető, akik az európai divatfővárosokban költötték a pénzüket. Azonban a pandémia miatti utazási korlátozásokkal ennek vége szakadt, és felmerült a kérdés, hogy mit tesz a Kering azért, hogy a Guccitól való nagymértékű függőségét csökkentse.