A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában 2021-ben összesen 107.974 darab járművet gyártottak. Tavaly 120.164 darab autót értékesítettek, amelyből 112.989 az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes értékesítés 86 százalékát (103.247 darab) 123 országba exportálták. A vállalat tavalyi eredményei alapján 14,48 százalékos részesedéssel hatodik éve uralja a hazai újautó eladásokat. A Magyar Suzuki 1.754,2 millió euró nettó árbevétellel zárta a 2021-es évet, amely 6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Beruházásokra fordítják a nyereséget

Összesen 107.974 darab autót gyártottak az esztergomi gyárban, és 120.164 darab autót értékesítettek, amelyből 112.989 darab az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes értékesítés 88 százalékát – 99.116 darab – a világ 123 országába exportálták. A Magyar Suzuki 2019. decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását. A gyártás több mint 65 százaléka hibrid gépjármű volt 2021-ben. A társaság 2021-as belföldi értékesítéséből származó nettó árbevétele 264,9 millió euró (amely 6 százalékkal növekedett a 2020-as évhez képest, 2020-ben 242,8 millió euró volt), az összértékesítésből származó nettó árbevétele pedig 1.754,2 millió euró volt. A profit több mint kétszerese volt a 2020-as értéknek. Ahogy eddig sem, 2021-ben sem fizetett a Magyar Suzuki osztalékot. A nyereséget a vállalat mindig visszaforgatja, és beruházásokra fordítja. 2021-ben az esztergomi vállalat 92.9 millió euró beruházást hajtott végre.

A koronavírust követően az egyre növekvő globális félvezetőhiány jelentősen befolyásolta a teljes autóipart, köztük a Magyar Suzukit is. Elektronikai alkatrész beszállítóival közösen azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen. A termelés, a globális chiphiányra visszavezethetően az előző évhez képest hozzávetőlegesen 4 százalékkal csökkent. A Magyar Suzuki a rendkívüli vírushelyzetben a gyártás visszaesése miatt a fókuszt a gyártástechnológiai fejlesztésekre helyezte.

Hatodik éve piacvezetők

A Magyar Suzukinak 2021-ben is sikerült megtartani hatodik éve tartó piacvezető szerepét: 17.650 darab magyarországi regisztrált újautóval és 14,48 százalékos piaci részesedéssel zárta az elmúlt esztendőt (2020-ban 14.783 darab volt, illetve 11,55 százalék). A magyarok legkedveltebb újautó modellje ismét a Vitara lett, 8.350 darabot regisztráltak belőle 2021-ben január 1-je és december 31-e között, míg a második legnépszerűbb az S-Cross lett, amelyből 6.261 darabot értékesítettek. Az elmúlt évben a Magyarországon összesen forgalomba helyezett személyautó – 121.920 darab – 14,48 százaléka Suzuki volt.

A képen a Suzuki S-Cross és Vitara modellje láthatóForrás: Gábor Fényes Photographer/ Magyar Suzuki Zrt.

A Magyar Suzuki 2020. januárjától már hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az uniós piacokon, így Magyarországon is. A tavalyi évben is folytatódtak a modellfejlesztések a vállalatnál. 2021 októberében mutatták be az új S-Crosst. 2021 novemberben kezdték el gyártani a legújabb fejlesztésű erős hibrid rendszerrel ellátott Vitarát. Idén az év második felétől az S-Cross is megkapja ugyanezt a meghajtást. Ezzel a Magyar Suzuki - saját gyártású és import modelljeinek köszönhetően - a hibrid alternatívák immár teljes palettáját kínálja a vásárlóknak.

Négy-, illetve kétkeréken és vízen is jelentős teljesítmény

A Suzuki nemcsak az autóipari szegmensben, hanem a motor és hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A Suzuki hajómotor üzletág 2017 óta a közép-kelet-európai régió központja és piacvezető Magyarországon. A divízió 800 hajómotort értékesített idehaza és 2.112 hajómotort exportált 2021-ben.

A környezettudatos szemlélet a teljes Suzuki Csoportot érinti:
A marine üzletág 376 termék csomagolását tette környezettudatosabbá, ezzel 2020 októbere és 2021 novembere között 4.039 kilógrammal csökkentette a termékei forgalmazásához kapcsolódó műanyag-felhasználást.

A Magyar Suzuki motorkerékpár-üzletága immár hetedik éve a legnagyobb piaci részesedésű disztribútor Európában a Suzuki csoporton belül. A vállalat 454 darab motorkerékpárt helyezett forgalomba tavaly Magyarországon. A V-Strom 650 kalandmotor nemcsak saját kategóriájában, hanem a modellek abszolút versenyében is megőrizte tavalyi dobogós helyét: 148 forgalomba helyezéssel a második legnépszerűbb motorkerékpár volt 2021-ben Magyarországon.

A képen Atsumi Masato, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgatójaForrás: Magyar Suzuki Zrt.

Átlagosan 12 százalékkal emelték a béreket

A Magyar Suzuki számára az egyik legnagyobb értéket a munkatársai jelentik, ezért a nehézségek ellenére a Magyar Suzuki átlagosan 12 százalékkal emelte a béreket idén márciusban év elejétől visszamenőlegesen. 2015 és 2022 között a fizikai dolgozók alapbére átlagosan 86,1 százalékkal, az irodai állomány alapbére átlagosan 61,7 százalékkal emelkedett. A vállalat új, teljesítményalapú pótlékrendszert is bevezetett.

2025 után érkeznek az elektromos modellek

A Suzuki Motor Corporation a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez szükséges elektromos technológia kifejlesztésén dolgozik. A Suzuki-Csoport a 2025-ös pénzügyi évig ezer milliárd jent – 8 milliárd eurót – fordít kutatás-fejlesztésre, beleértve a hibrid, illetve az elektromos járművek fejlesztését is. A Suzuki tervei között szerepel, hogy 2030-tól világszerte jelentősen növeli termékpalettájában az elektromos meghajtású modellek arányát. A Suzuki célja, hogy saját mérnöki állományának igénybevételével modernizálják a gyártástechnológiai eljárásokat és további lépéseket tegyenek a karbonsemlegesség irányába.

A Suzuki csoport részeként a Magyar Suzuki is elindult a karbonsemlegesség felé vezető úton. Tavaly elkészült a vállalat energiatérképe: minden üzemegység megvizsgálta, hogy energiahatékonyság szempontjából miként optimalizálhatják munkafolyamataikat közép és hosszú távon. Mindemellett napelempark kialakítása is cél az esztergomi üzem területén 2022-ben - írják a tavalyi évet értékelő sajtóközleményükben.