Arany János is versbe foglalta az omnibuszokat, amik 190 éve indultak Pesten - galéria

omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
Vágólapra másolva!
Százkilencven éve, 1832. július 1-jén gördült végig Pest utcáin az első "társaskocsi", azaz omnibusz. Az omnibuszok megjelenése új fejezetet nyitott a városi közlekedés történetében, a tömegközlekedés kialakulásának kezdetét jelentette.
Vágólapra másolva!

Az omnibusz kifejezés, miként az autóbusz is, a latin omnibus (mindenkinek) szóból ered.

Az első társaskocsi 1662-ben indult Párizsban Blaise Pascal filozófus javaslatára, és első utasa maga a Napkirály, XIV. Lajos volt.

A kezdetben rendkívül népszerű vállalkozás azonban, miután megemelték a menetdíjat, a használatot pedig csak nemesek számára engedélyezték, alig két évtized után tönkrement. Az omnibusz csak a 19. század elején éledt újjá, Nantes-ban 1826-ban, Párizsban 1828-ban, Londonban 1829-ben indultak járatok.

Új fejezet nyitottak a városi közlekedésben

Az omnibuszok megjelenése új fejezetet nyitott a városi közlekedés történetében, a tömegközlekedés kialakulásának kezdetét jelentette. Az addig gyalogszerrel, lóháton, bérkocsin igyekvők ettől kezdődően ismeretlen útitársakkal együtt, menetrend szerint közlekedő járatokon érhették el céljukat.

Az első pesti omnibusz 1832. július 1-jén indult a Színház (ma Vörösmarty) térről a Városligetbe.

Az alábbi galériában a legendás közlekedési eszköz régen és napjainkban:

omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
árvácska FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ NÖVÉNY omnibusz személyautó városnézés virág virágágyás, omnibusz, Nyíregyháza, tömegközlekedés, közlekedés, közlekedési eszköz
FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ omnibusz városnézés, omnibusz, Nyíregyháza, tömegközlekedés, közlekedés, közlekedési eszköz
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
árvácska FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ NÖVÉNY omnibusz személyautó városnézés virág virágágyás, omnibusz, Nyíregyháza, tömegközlekedés, közlekedés, közlekedési eszköz
FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ omnibusz városnézés, omnibusz, Nyíregyháza, tömegközlekedés, közlekedés, közlekedési eszköz
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
omnibusz, budapest, berlin, magyarország, németország, lovaskocsi
árvácska FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ NÖVÉNY omnibusz személyautó városnézés virág virágágyás, omnibusz, Nyíregyháza, tömegközlekedés, közlekedés, közlekedési eszköz
FOTÓ ÁLTALÁNOS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZ omnibusz városnézés, omnibusz, Nyíregyháza, tömegközlekedés, közlekedés, közlekedési eszköz

A járatot a belvárosi végállomásnál kávéházat bérlő, cseh Kratochwill János vállalkozó üzemeltette, hogy vendégei olcsón és kényelmesen jussanak el másik kávéházába, a Városligeti tó Páva-szigetére.

A három kilométeres táv megtétele a Király utcán át 20-25 percig tartott, a nyomtatott jegyeket a végállomásokon 6-15 krajcár ellenében lehetett megváltani; ez egy segéd egynapi munkabére volt.

A 8-14 utas szállítására alkalmas, rugózással is ellátott, angol minta nyomán gyártott kocsikat két, a meredek utcákon négy ló vontatta, a két oldalt félig nyitott jármű utasait lehúzható ponyva védte az időjárás viszontagságaitól.

A kezdetben "mindeneskocsiként", "cimboráskocsiként", "pajtáskocsiként" is emlegetett új közlekedési eszköz olyan népszerű lett, hogy egy hónap múlva, augusztus 5-én már újabb járatot indítottak. Ez a budai oldalon, a Tabánból a Vízivároson át a városhatáron kívüli Lipótmezőre közlekedett. Hamarosan újabb és újabb járatok indultak a város különböző pontjaira, de az omnibuszok legkedveltebb célállomása a Városliget maradt. Az omnibuszok óránként, majd fél-, később negyedóránként jártak, kijelölt megállók nem mindenütt voltak, a kocsi az utasok kérésére is megállt.

Egy pesti omnibusz megálló Forrás: Fortepan/ Közösségi Szociális Szövetkezet

Meghódítják a nagyvárosokat

A magyar városok közül következőként 1847-ben Sopron vezette be az omnibuszt, a példát 1857-ben Szeged, majd Miskolc, később Debrecen és Szombathely is követte, ezeken a helyeken főleg a pályaudvarról vitték az utasokat a városközpontba.

A kezdetben igen kényelmes utazást biztosító omnibusz-járatok a nagy népszerűségnek és a rohamosan növekvő forgalomnak köszönhetően egyre zsúfoltabbak lettek, az 1860-as években az újságok már tűrhetetlen állapotokról cikkeztek.

Az egységes hálózat megszervezését a kiegyezés után, 1868-ban a kétszáz új kocsi forgalomba állítását is ígérő Első Budapesti Társaskocsizási Rt.-re bízták. A vállalkozás csak két évet ért meg és 1870-ben csődbe ment, az omnibuszokat - amelyeket Arany János is megénekelt Epilógus című versében - továbbra is kisvállalkozók működtették.

Az omnibuszok részletes műszaki és forgalmi előírásait tartalmazó szabályozás csak 1884-re született meg.

Emeletes omnibuszoktól a lóvasútig

1895-ben jött létre a Budapesti Társaskocsi Rt. 55 járművel, míg a kisebb vállalkozások 75 kocsit járattak. 1900 körül jelentek meg az emeletes, "imperiálos" omnibuszok, amelyeken elöl volt az I., hátul a II. osztály, a III. pedig az emeleten, ahová keskeny lépcsőn lehetett feljutni.

Ez utóbbi körülményre utal az alább hallható ismert sláger is, az Éjjel az omnibusz tetején (az operettsláger eredetileg Zerkovitz Béla: Csókos asszony című háromfelvonásos művében jelent meg 1926-ban):

Az omnibusz egyeduralma alig néhány évtizedig tartott: 1866-ban elindult a lóvasút, 1887-ben a villamosvasút és 1915-ben megjelent az első autóbusz, amely végképp kiszorította a közlekedésből ló vontatta társát.

Az omnibusz a századfordulón már csak a tömegközlekedés hét százalékát bonyolította le, főleg a külső városrészekben, továbbá a Lánchídon, az Andrássy úton, a Kossuth Lajos utcában és az Erzsébet hídon, ahol nem engedték sínek fektetését. Az utolsó omnibusz 1929. november 5-én kocogott végig a budai Körtérről a Szent Imre herceg (ma Villányi) útra vezető utcákon.

Cikkünk az MTVA Sajtóarchívumának anyaga alapján készült.