Az alapvető élelmiszerek közé tartozó sót és a cukrot is régóta vizsgálják, hogy vajon a kettő közül melyik a károsabb az egészségre, és miért érdemes elkerülni a túlzott fogyasztását.

Noha a só és a cukor is fontos szerepet tölt be a szervezetben, fontos tudni, hogy melyik mennyire káros és milyen mértékben - hangsúlyozza a Promotions.hu cikke.

Hogyan hat a só a szervezetre?

A gyakran nátriumnak nevezett só esszenciális elektrolitként működik a szervezetben, és a folyadékok szabályozására szolgál. Mérsékelt fogyasztása segíti a szervezet megfelelő működését, a túlzott sómennyiség pedig egészségügyi problémákhoz vezethet. Az étrendi irányelvek szerint egy személy nem fogyaszthat egy teáskanálnál vagy 6 grammnál többet egy nap. A legtöbb ember azonban az Egészségügyi Világszervezet szerint, körülbelül kétszer többet fogyaszt, mint az ajánlott nátriumszint.

Pedig ha betartjuk az előírt határértéket, elősegíthetjük a vérnyomás megfelelő szintjét, ami a szívroham és a szélütés elkerülésében segít. Egyes tanulmányok kimutatták, hogy a szervezetben lévő túlzott nátrium veseproblémákhoz is vezethet. A nagyobb sóbevitel gyomor-bélrendszeri puffadást is okozhat a fentiek mellett.

A só mérsékelt fogyasztása segíti a szervezet megfelelő működésétForrás / Pinterest

Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy mértékkel fogyasztva, a só nincs negatív hatással az egészségre. Túlzott fogyasztása azonban káros.

Mi a helyzet a cukorral?

A cukor fogyasztása már jó ideje rendkívül negatív visszhangot kap. De ne feledjük azt sem, hogy a valójában elengedhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez. De nem mindegy, hogy milyen cukor.

A gyümölcsökben, tejben és más forrásokban található természetes cukrok jótékony hatással vannak a szervezetre. De a csomagolt árukhoz hozzáadott cukor pusztító hatással van a szervezetünkre.

Az italokban és rágcsálnivalókban található cukorról beszélünk. Ezeknek semmilyen hozzáadott értéke nincs a megfelelő táplálkozáshoz. Lényegében csak rombolnak. Ezért ezeknek a termékeknek a túlfogyasztása egészségügyi problémákhoz vezethet, beleértve a súlygyarapodást, a 2-es típusú cukorbetegséget, a szívbetegségeket, a veseproblémákat és még sok mást.

A csomagolt árukhoz hozzáadott cukor pusztító hatással van a szervezetünkreForrás: Shutterstock

A szervezet inzulint bocsát ki, hogy a cukrot energiaként használja fel az elfogyasztás után. De ha túl sok cukrot fogyasztunk, az inzulinrezisztenciához vezet. Ez arra kényszeríti a szervezetet, hogy több inzulint termeljen, ami viszont több zsírt raktároz el.

Bár a cukor fontos a szervezet számára, nem tesz jót, ha hozzáadott cukor formájában fogyasztjuk.

Cukor versus só

Összefoglalva, a két összetevő egyike sem káros az egészségre, ha mértékkel fogyasztjuk. De a cukor sokkal ártalmasabb az egészségre, ha túl sokat fogyasztunk belőle. A szakértők a cukor és a só mérsékelt fogyasztását javasolják a szövődmények elkerülése érdekében.