Egyetlen rövid, csak szöveget tartalmazó e-mail elküldése 4 gramm, egy Google keresés 0,2 gramm, míg egy átlagos weboldal főoldalának megtekintése 0,5 gramm károsanyag-kibocsátással jár. A vállalati működés minden területe, így a marketingaktivitások megvalósítása –például a cégek weboldalának működtetése – is jelentős karbonlábnyommal jár.
Megfelelő monitorozással viszont a hatékonyság romlása nélkül csökkenthető a weboldalak károsanyag-kibocsátása,
ami hozzájárul a karbonhatékony marketing megvalósításához. Így a cégeknek csak azt a karbont kell pénzért kiváltaniuk, amit nem tudtak csökkenteni.
A Carbon.Crane megvizsgálta, hogy a magyar gazdaság meghatározó szektoraiban – telekommunikáció, energiaipar, kiskereskedelem és bankok – a főbb szereplők weboldalai mekkora karbonlábnyommal működnek.
Az egyes szektorok tekintetében
a weboldalak átlagos éves károsanyag-kibocsátása a telekommunikációs szektorban a legalacsonyabb,
amit a kiskereskedelmi cégek oldalai követnek, végül a bankok és az energiaipari cégek zárják a sort. A vizsgált oldalak közül az egyedi oldalbetöltéseket tekintve a legmagasabb és a legkisebb károsanyag-kibocsátású weboldal is a kiskereskedelmi szektorból került ki, mintegy 62-szeres különbséggel. Tehát nem csupán az iparágak között vannak jelentős különbségek, hanem iparágakon belül is.
Mindegyik szektorban vannak már bőven az átlag alatti éves karbonlábnyomú oldalak, ám érdekesség, hogy a vizsgált fenntarthatósági oldalak sokszor nem fenntarthatók, mert a mérések alapján szennyezőbbnek bizonyultak mint a nyitóoldalak. A háttérben dolgozó szerverparkok energiaigénye is óriási, ennek ellenére a vizsgált vállalatok alig több mint 40 százaléka használ fenntartható energiával működő, klímabarát webtárhelyet.
Az adatvezérelt marketingmegoldások ma már lehetővé teszik, hogy pontosan lássuk, és ennek köszönhetően hatékonyan csökkenteni tudjuk a weboldalak, és a jövőben a teljes marketing karbonlábnyomát - írják közleményükben, melyben beszámolnak arról, hogy új megoldásukkal folyamatosan, valós időben, és pontosan követni lehet egy weboldal karbonkibocsátási adatait, így lehetőséget biztosít a folyamatos kontrollra és segít a csökkentésben is. A megoldás ezért támogatja a fenntartható és környezettudatos marketingkampányok megtervezését is.
„A felelős és fenntartható működés megvalósítása a vállalati kultúránk része, és ebbe a marketingaktivitások, így a weboldalunk karbonlábnyomának tudatos csökkentése is beletartozik. A Karbon Monitor már az első pillanatban érdekes tanulságokkal szolgált. Első lépésként ezért zöld környezetbe vittük a weboldalainkat és keressük azokat a megoldásokat, amelyekkel még tovább csökkenthető oldalaink karbonlábnyoma" – mondta Szalkai Réka, a Mastercard marketing igazgatója.
Egy weboldal karbonlábnyomának csökkentése több lépésben, monitorozást követően, minden oldal esetében más és más eszközökkel és folyamatos visszaméréssel valósítható meg. Vannak azonban általános érvényű csökkentési tippek, amelyeket a mindenkori tartalom módosítása nélkül megvalósíthatunk, miközben nő a hatékonyság.
Például a képek méretének optimalizálása, a videós tartalmak rövidítése vagy a rendszerfontok alkalmazása.
„Saját fejlesztésű, adatvezérelt megoldásainkkal azoknak segítünk, akik ténylegesen fenntarthatóan szeretnének működni. Nem elég, ha környezetvédelmi projektekben való részvétellel legalizáljuk változatlan kibocsátásunkat.
Változtatni kell a szokásainkon és karbontakarékosabban gondolkodnunk. A kiváltás és a csökkentés nem egymás alternatívái, hanem kiegészítői.
Mi abban hiszünk, hogy előbb csökkenteni kell és csak azt váltsuk ki, ami nem csökkenthető. Ráadásul azt tapasztaljuk, hogy a karbon szempontból optimalizált weboldalak jobb felhasználói élményt nyújtanak, vagyis a hatékonyság nő" – emelte ki Huszics György, a Crane alapítója és ügyvezető igazgatója.
A Karbon Monitor a weboldalak mellett az email kampányok karbonlábnyomát is méri, a jövő pedig a teljes digitális eszközpark monitorozása.