Újabb vizsgálatot indított az MNB egy határon átnyúló szolgáltatóként működő biztosítónál

MNB Magyar Nemzeti Bank, Budapest, épület
Vágólapra másolva!
Az MNB újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított az – itthon határon átnyúló szolgáltatóként működő – Novis biztosítónál a társaság panaszkezelési és ügyféltájékoztatási gyakorlatát, illetve a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabályoknak való megfelelést áttekintve. A jegybank korábbi lépései nyomán a biztosító három éve nem köthet új szerződéseket itthon. A meglévő hazai ügyfeleknek célszerű folyamatosan tájékozódni a Novis helyzetéről – derül ki a Magyar Nemzeti Bank közleményéből.
Vágólapra másolva!

Hazai ügyfélbeadványok és nemzetközi jelzések alapján fogyasztóvédelmi célvizsgálatot indított a Magyar Nemzeti Bank – az itthon határon túli biztosítóként működő – pozsonyi székhelyű Novis Positovna a.s.-nél (Novis biztosító).

A vizsgálat elsősorban a biztosító panaszkezelési, ügyféltájékoztatási gyakorlatát, illetve a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó jogszabályi előírások betartását veszi górcső alá.

Noha a Novis üzleti megbízhatósági és fogyasztóvédelmi felügyeletét az uniós jogszabályok alapján alapvetően a Szlovák Nemzeti Bank (NBS) láthatja el, az MNB a magyar ügyfelek érdekeinek védelmében, a közjó, közérdek vonatkozásában jogosult e fogyasztóvédelmi vizsgálat lefolytatására és szükség esetén fogyasztóvédelmi intézkedés meghozatalára. Mivel a Novis biztosító Magyarország mellett még több európai országban tevékenykedik határon átnyúló biztosítóként, az MNB üdvözöl minden hasonló témájú vizsgálatot, amelyet valamely ottani pénzügyi felügyelet folytat le hasonló témában.

Az MNB újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított a Novis biztosítónál Fotó: Szabó Gábor - Origo

Az MNB korábbi határozott lépései megakadályozták a Novis biztosító hazai ügyfélkörének növekedését, s ennek megfelelően az mintegy 3 éve nem köthet új biztosítási szerződést itthon. A biztosító korábbi éves jelentései szerint ugyanakkor az elmúlt években több ezer magyar ügyfél mintegy 20 milliárd forintnyi biztosítási díjat fizetett be a Novis biztosítónak.

A meglévő magyarországi ügyfelek célszerű folyamatosan tájékozódni, és – a szerződéses feltételek adta keretek közt – felelős döntést hozni biztosításaikról.

Mint emlékezetes, az NBS egy tavaly áprilisi határozata szerint a biztosító 2019. december 31. és 2020. augusztus 30. között nem a szerződésben foglaltaknak megfelelően, hanem a nyilvántartott ügyfélszámla egyenlegénél kisebb mértékben fektette be szlovákiai és határon túli ügyfelei befizetett biztosítási díjait. Az NBS kötelezte a Novis biztosítót, hogy az érintett befektetési életbiztosítási (unit-linked) szerződések teljes biztosítási díját a szerződési feltételek szerint, körültekintő módon fektesse be.

Az NBS ezt megelőzően 2020 novemberében ideiglenes intézkedésében jelentősen korlátozta a Novis biztosító szabad rendelkezési jogát saját eszközei felett.

Nem sokkal korábban, 2020 szeptemberében pedig az NBS egy további ideiglenes intézkedést hozott a pozsonyi biztosítóval szemben, amely szerint annak havonta kell értékelnie és jelentenie tartalékainak megfelelőségét, és azok elégtelensége esetén nem értékesíthet újabb szerződéseket.