Tavaly jelentek meg az első egységek, jövőre már az összes Decathlon-üzletben kizárólag önkiszolgáló kasszák üzemelnek – mindez ráadásul egy hazai informatikai cég, a Laurel jóvoltából. A félelmek ellenére a lépés nem jár elbocsátásokkal, a hazai fejlesztésű kasszákkal pedig azóta külföldi Decathlonokban is találkozhatunk.

A Forbes.hu cikke szerint hatalmas automatizációs projektbe kezdett a Decathlon: mind a 24 magyarországi áruházukban önkiszolgáló kasszákra cserélik le az összes hagyományos pénztárukat (leszámítva az információs pultokat). Idén májusban Tatabánya lett az első hazai Decathlon-üzlet, ahol csak önkiszolgáló kasszák működnek, szám szerint 4 darab. Jelenleg pedig a legnagyobb áruházukban, Budaörsön folyik a pénztárak fokozatos cseréje. Ott most 10 önkiszolgáló és öt hagyományos pénztár működik, de októberre már 18 önkiszolgáló lesz az üzletben, hagyományos kasszák nélkül.

Önkiszolgáló kasszák egy hazai Decathlon-áruházban:

Az átállás azonban itt nem áll meg, a jövő év közepére várhatóan az összes üzletükben csak önkiszolgáló pénztárak lesznek: idén további három város (Maglód, Eger, Sopron) kerül sorra. 2023 első felében pedig a maradék 19 Decathlon-üzletben is kicserélődnek a hagyományos kasszák, hetente egy áruházat fognak átalakítani.

Maga a beruházás 350-400 millió forintba kerül az üzlethálózatnak. A projekt megtérülésére eredetileg három évet becsültek, ám ha a jövő évi átállásokat sikerül gyorsabb ütemezésben, 2023 közepére megvalósítani, akkor a megtérülés is 2-3 év közé rövidülhet. Egy-egy áruházra vetítve ez az idő jelentősen másképp alakulhat, a forgalmasabb budaörsi üzletre például 8 hónap megtérülést becsülnek, Tatabányán pedig 4-5 év is lehet.

2023 első felére az összes Decathlon-üzletben is kicserélődnek a hagyományos kasszák:

Milyen csatornákon térül meg ez a beruházás? Elsősorban a munkaerő kiváltása révén, ám a helyzet összetettebb, mint elsőre látszik. A cég az elmúlt években egyre erősebben érezte a munkaerőhiányt, magasabb volt a fluktuáció és nehezen találtak új embereket. Ez végső soron a vásárlók elől vette el az időt. A Decathlonban ugyanis nincsen fix kasszacsapat, a munkatársak a pénztári teendők mellett a vásárlótérben segítenek vagy az áruházi készleteket kezelik.

A munkaóra-megtakarítás következtében ugyanakkor nem bocsátanak el senkit, hanem helyette a vásárlókkal tudnak többet foglalkozni a munkatársak.