A Blikk.hu számolt be róla, hogy az alacsony vízállás miatt Vámosszabadinál egy titokzatos szellemhajó bukkant elő a Dunából. A roncsról megérkeztek a képek is.

Néha, amikor nagy az aszály, látni a titokzatos hajóroncsot, most azonban annyira alacsony a vízállás a Dunán, hogy szinte teljes egészében megmutatkozik a valószínűleg második világháborús „csontváz" Vámosszabadinál.

Az alábbi galériában láthatja a vélhetően kb. 80 éve elsüllyedt hajó roncsáról most készült fotókat:

Kattintson a képre, hogy lássa a hajót!Forrás: MTI/Krizsán Csaba

A Duna árterében, Vámosszabadi határában időről időre előbukkanó titokzatos hajó eredeti pompájára az arrafele élő idősek talán még emlékezhetnek, ugyanis a területen súlyos harcok dúltak a második világháború végjátékában.

Vajon kihez tartozott egykor a titokzatos hajó?

A Komárom és Dunacsúny közötti szakaszt 1945. március végétől érte el a front. A németek és a Magyar Királyi Honvédség katonái visszavonulás közben próbálták lassítani a beözönlő szovjet csapatokat, sikertelenül.

Állítólag a hajó egy elsüllyedt orosz páncélozott ágyúnaszád maradványa lehet, erre utal a roncs közelében, a szlovákiai oldalon, Medve település területén, a parton álló régi szovjet emléktábla, rajta nyolc szovjet katona, négy matróz és négy tiszt nevével. Igaz, a táblán a nevek mellett többféle halálozási dátum látható.

A Szovjet Dunai Flottila aktív szerepet vállalt a Vörös Hadsereg előrenyomulásában.

A források három, a típushoz tartozó hajó elvesztéséről tudnak a Pozsony-Komárom közti szakaszon:

  1. A „BK-161" nevű naszád 1945. április 5-én Pozsonynál a felrobbant híd tartóoszlopának ütközött és elsüllyedt.
  2. A „BK-244"-es naszád 1945. április 3-án Komárom és Pozsony között az 1798. km-nél – tehát kb. Kisbajcs magasságában (+/-) – aknára futott és elsüllyedt.
  3. A „BK-8"-as szintén aknára futott 1945. április 27-én Pozsonyban.

Ugyanakkor egy háború utáni, aknamentesítő hajó roncsa is lehet a titokzatos szellemhajó. Ugyanis a háború után a szovjet hajók egészen 1948-ig végeztek aknamentesítő munkát a Dunán. Még a háború alatt az angolszász hatalmak mintegy 2.500 érintésre robbanó aknát dobtak a folyóba, hogy megnehezítsék a németek és magyarok vízen történő mozgását. A háború vége felé pedig maguk a németek is elaknásították a Dunát. Az alkalmazott módszer szerint a vontatók nagy acélhálókat eresztettek a folyóba és ezzel pásztázták a Duna medrét – egy adott pontnál többször is tértek. Az aknamentesítők munkájuk során 3.000 aknát hatástalanítottak, közülük 500 fel is robbant. Az akcióban a szovjetek – állítólag – egy hajót sem veszítettek, de sok zsákmányolt gőzöst és egyéb úszó járművet is bevetettek, amelyek közül több is pórul járt; így nem zárható ki az összefüggés.

Mások a „Voltan" névre hallgató német hajót vélik újra látni a mostani felvételeken. A Körkép.sk beszámolója szerint egy 85 éves medvei egykor szemtanúja volt, ahogy a hajó 1945-ben az oldalára fordulva süllyedt a folyó fenekére. 

Lehetséges opcióként a Csehszlovák Határőrség egyik őrhajóját is fontolóra kell venni  a ronccsal kapcsolatban. Bár a térségben több történet is kering aknákra futott hajókról, azonban az is meglehet, hogy az említett hajóroncs egyáltalán nem is világháborús, és még csak nem is katonai.