Vége a kalózkodásnak a helyen, melynek neve egyet jelentett a tengeri fosztogatással

Szomália, kalóz
Szomáliai fegyveres lázadó (illusztráció).
Vágólapra másolva!
A hajózási iparági testületek egy csoportja úgy döntött, hivatalosan is törlik az Indiai-óceán Szomália partjainál található térségének „magas kockázatú" besorolását. Az elmúlt években ugyanis szinte teljesen sikerült visszaszorítani a kalózkodást a régióban.
Vágólapra másolva!

Az Indiai-óceán Szomáliához közeli térsége immár nem számít „magas kockázatú területnek" a tengeri kalózkodás szempontjából. A régió 2010-ben lett magas kockázatú terület, a szomáliai kalózfenyegetettség csúcspontján.

A 2010 és 2011-es időszakban ugyanis még átlagosan minden második nap megtámadtak egy kereskedelmi hajót szomáliai kalózok.

Az adatok alapján két év alatt 415 támadás történt, és ebből 80 volt sikeres – írja a gCaptain.

Egy jelentés szerint a szomáliai kalózkodás költségei a csúcsponton elérték az évi 7 milliárd dollárt is.

Ennek túlnyomó részét a hajózási ágazat szereplői fizették ki, hogy megvédjék a hajókat a tengeri banditák támadásaitól.

A tengeri kalózkodásról rendszeresen készítenek jelentéseket, a legutóbbi tendenciákat bemutatóról az Origo is beszámolt az alábbi cikkében:

Az elmúlt években azonban jelentősen fokozták a térségben a kalózkodás elleni erőfeszítéseket, például a magán fegyveres biztonsági őrök számának növelésével.

Ennek eredményeként Afrika „szarvának" térségében 2013-ra a sikeres kalóztámadások száma szinte nullára csökkent.

Ezt követően is történtek egyedi incidensek, de ezek száma meg sem közelítette a korábbi csúcsot. 2018 óta pedig egyetlen hajó elleni kalóztámadás sem történt Szomália partjainál.

Az Indiai-óceán vonatkozó területének (UKHO Q6099) magas kockázati besorolását 2021 szeptemberében már enyhítették is a nemzetközi szervezetek, most pedig ez a besorolás teljesen meg is szűnik.

A korábbi felvételen egy amerikai romboló haditengerészeti egységei készülnek átvizsgálni egy drogcsempészetre használt bárkát a kalózkodás elleni nemzetközi fellépés részeként az Ádeni-öbölben Forrás: Getty Images/U.S. Navy

A tengerhajózási szakmai szervezetek már tájékoztatták állásfoglalásukról az ENSZ szakosított szervezetét, a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetet (IMO). Az IMO biztonsági kérdésekkel foglalkozó tanácsa várhatóan október végén ülésezik. A tengerterület kedvezőtlen besorolását feloldó döntés 2023. január 1-jétől lesz hatályos. A térség folyamatos kockázatértékelése ugyanakkor változatlanul folytatódik a tengerhajózási szakmai szervezetek részéről.